مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد که اگر با خواسته‌ آن‌ها برای تغییر تعرفه دربخش نگه‌داری موافقت شود، می‌توانند میزان سرمایه‌گذاری و توسعه بخش ثابت را ۳ برابر کنند.

این روزها بیشتر از هر روز و ماه و سال دیگری شرکت مخابرات ایران برای تغییر تعرفه‌های خود تلاش می‌کند، از برگزاری نشست خبری گرفته تا مصاحبه‌های اختصاصی با رسانه‌های مختلف. امروز ۲۵ آبان ماه شرکت مخابرات با برگزاری یک نشست خبری کشوری به کمک سامانه‌های آنلاین به سؤال‌ها خبرنگاران در مورد تعرفه و توسعه اینترنت ثابت در کشور پاسخگو بود. مجید سلطانی در پاسخ به این سؤال زومیت که «چرا درحالی‌که مخابرات ادعا می‌کند تعرفه برای ۱۲ سال تغییر نکرده؛ اما رگولاتوری اعلام کرده که تعرفه‌های مخابراتی در سال‌های ۹۵ و ۹۷ یک بار عوض شده و با آخرین تغییر تعرفه‌ ۹۰۰ میلیون درآمد برای این شرکت فراهم شده است» گفت:

تعرفه تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده است. تعرفه تلفن ثابت بالغ‌بر ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه در ۱۲ سال گذشته باقی مانده است. میانگین درآمد به ازای هر کاربر مخابرات در سال ۸۲ شش دلار بود و اکنون به نیم دلار رسیده است. با توجه به هزینه‌های ارزی تجهیزات مخابراتی، درآمدهای ریالی پاسخگوی ما برای توسعه و سرمایه‌گذاری نیست.

او اجرای هم‌کدسازی در سال ۹۴ را یکی دیگر از عوامل کاهش هزینه‌های شرکت مخابرات دانست و اعلام کرد:

برابر با ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴، حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی مأموریت و وظیفه‌ای را محول کند که برای آن شرکت‌ها زیان در بر داشته باشد و درآمد آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. در موضوع اصلاح تعرفه در سال ۹۵ اقدامی صورت گرفت ولی این اقدام بعد از اجرا توسط دیوان عدالت متوقف شد. در بحث هم‌کدسازی هم تا حدود ۸هزار میلیارد تومان زیان به شرکت وارد شده و این عدد از جایی تأمین نشده است و بحث آقای فلاح، مشاور رگولاتوری وزیر ارتباطات، در زمینه بالا بردن تعرفه‌های تجاری روی دیتا بوده است نه در بحث تلفن؛ این دو با هم متفاوت هستند. بنابراین آن ۹۰۰ میلیارد تومانی که از تغییر تعرفه‌های تجاری مخابرات به دست آوردیم نمی‌توانست زیان‌های ما را در بخش هم‌کدسازی تأمین کند.

او در پاسخ به سؤال دیگر زومیت که چرا سهام‌داران این شرکت روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند توضیح داد: «از زمانی که شرکت مخابرات خصوصی‌سازی شده است در بخش سیار و ثابت ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. بنابراین، اینکه گفته می‌شد که سهام‌دار یا شرکت سرمایه‌گذاری نکرده، بحث درست نیست. همین ۴۵ هزار میلیارد تومانی که در بخش ثابت و سیار سرمایه‌گذاری شده، از سود که باید توزیع می‌شد کم شده و به توسعه اختصاص پیدا کرده است.

سلطانی ادامه داد: «منفعت خود دولت از واگذاری شرکت مخابرات حدودا ۱۰۰هزار میلیارد تومان بوده است. کل عددی که بقیه سهام‌داران در این ۱۲ سال منفعت بردند چیزی در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که قابل مقایسه با درآمد دولت نیست. مضاف بر اینکه ارتباطات در بخش ثابت همیشه مورد حمایت حاکمیت‌ها و دولت بوده است چون هزینه‌ها بالا است و برگشت سرمایه ضعیف است.»

در ادامه داود سرپرست معاونت‌های تجاری و امور مشتریان مخابرات هم درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت گفت: «افزایش تعرفه تلفن ثابت اتفاق نیفتاده است. ما این مسئله را به دولت قبل اعلام کردیم. هنوز فکر می‌کنیم تعرفه سال ۸۲ با گذشت ۱۸ سال به سود مخابرات است و اگر می‌توانند تعرفه تلفن‌ ثابت را به همان زمان بازگردانند. با این کار ما هم می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و هم دست به توسعه بزنیم.»

به گفته او روزی که مخابرات خصوصی شد کمتر از ۱۰۰هزار پورتADSL داشت؛ اما اکنون ۱۰ میلیون پورت ADSL در دسترس مردم است که نشان می‌دهد در این زمینه سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت گرفته است.

قرار داد بیت‌استریم در حال اجرا است
سال گذشته و با همه‌گیری کرونا و نیازمندی شدید مردم به اینترنت، وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تصمیم گرفت با پیگیری مصوبه ۲۶۰ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات یا بیت استریم در سال ۹۶ که مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی زیرساخت‌های ارتباطی را مشخص می‌کند، با کمک مخابرات و شرکت‌های اینترنت ثابت، ۵ میلیون پورت اینترنت براساس تکنولوژی VDSL را به کاربران واگذار کنند که به گفته وزیر ارتباطات در آن زمان سرعتی ۴ برابر سرعت اینترنت فعلی را در اختیار کاربرانش می‌گذاشت. در نهایت جهرمی توانست قرارداد بیت‌استریم را با پیگیری بین مخابرات و دو شرکت شاتل و آسیاتک منعقد کند؛ ولی چند ماه بعد با تغییرات مدیریتی در شرکت مخابرات اجرای این قرار داد متوقف شد.

مجید سلطانی در پاسخ به سؤال دیگر زومیت که وضعیت اجرای قرارداد بیت‌استریم با ۱۷ شرکت اینترنت ثابت در چه مرحله‌ای است گفت: «بعد از تغییراتی که سال گذشته در قرارداد بیت‌استریم دادیم، ۸ شرکت با ما این قرار‌داد را امضاء کرده‌اند و کار در حال اجرا است؛ اما به خاطر تغییر در سیستم‌های دو طرف قرارداد کمی کار به کندی پیش می‌رود.»

سلطانی می‌گوید: «در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکت‌هاست و این شرکت‌ها از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند. به گفته او شرکت مخابرات براساس قوانین پایبند به همکاری است و سعی کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکت‌ها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفه‌ها بازهم به زیرساخت کمک می‌کند. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا مؤثر است اما خدمات خود را قطع نمی‌کنیم.»

حذف مخابرات از بازار، به ضرر سرمایه کاربران است
روز گذشته ۲۴ آبان ماه، حسین فلاح جوشقانی، مشاور وزیر در حوزه رگولاتوری اعلام کرد که آن‌ها برنامه جدی برای توسعه اینترنت ثابت دارند و این برنامه با حضور مخابرات یا بدون حضور آن قابل اجرا خواهد بود. مدیرعامل مخابرات در واکنش به این ادعا گفت: «برای توسعه شرکت‌ مخابرات با استفاده از پول مردم سرمایه‌گذاری شده است. اگر مخابرات از چرخه‌ توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردم، بدون استفاده خواهد ماند.» او تأکید کرد که هیچ کشوری شرکت مخابراتی مادر خود را کنار نگذاشته است.

سلطانی ادامه داد: «شرکت‌های مادر مخابراتی قدمت زیادی دارند وسرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه این شرکت‌ها انجام شده است. برای توسعه تمام امور نیز از سرمایه مردم هزینه شده است. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می‌شود و این به نفع مردم نیست. بهتر است در این مورد ما از الگوی استاندارد بین‌المللی استفاده کنیم و می‌توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم. نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم.»


به گزارش زومیت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *