جستجوی حرفه ای گوگل

علاوه‌بر اپراتورها که نتایج جستجو را به آنچه مدنظر ما است، محدودتر می‌کنند، برخی کلمات خاص نیز وجود دارد که با جستجوی آن‌ها در گوگل، می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید. در اینجا، به برخی از این کلمات سرچ کاربردی اشاره می‌کنیم.

مشاهده ارزش سهام شرکت‌ها


اگر می‌خواهید بدانید در همین لحظه سهام شرکت اپل چقدر است، می‌توانید از دو روش استفاده کنید: یا نماد شرکت اپل را در نوار جستجو تایپ کنید (AAPL) یا اگر نماد شرکت را نمی‌دانید، از اپراتور :stocks به‌همراه نام خود شرکت استفاده کنید. در هر دو حالت، گوگل به‌عنوان اولین نتیجه جستجو به شما کارتی را نشان خواهد داد که اطلاعات لحظه‌ای مربوط به ارزش سهام شرکت را نمایش می‌دهد. در صفحه ویکی‌پدیا، می‌توانید نمادهای برندها و شرکت‌های مختلف را مشاهده کنید؛ مثلا نماد اینتل INTC و نماد مایکروسافت MSFT است.

ترفندهای سرچ گوگل – Stocks:

stocks:INTC

آگاهی از زمان و تاریخ دقیق با تایپ کلمه time


اگر به هر دلیلی ساعت یا تقویم کامپیوتر یا گوشی شما دچار مشکل شده، می‌توانید با تایپ کلمه time در نوار جستجوی گوگل، زمان محلی دقیق خود را بر اساس آدرس IP مشاهده کنید. حتی کاربردی‌تر از این، می‌توانید از زمان دقیق در هر گوشه دنیا باخبر شوید؛ فقط کافی است بعد از کلمه time، اسم کشور یا شهر موردنظر را وارد کنید.

ترفندهای سرچ گوگل – time

time japan

با Google Alerts بگذارید گوگل به‌جای شما جستجو کند
گاهی اوقات گوگل‌کردن عبارتی به‌طور مداوم می‌تواند خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد. اینجا است که قابلیت Google Alerts به‌کمک کاربران می‌آید. با استفاده از Google Alerts می‌توانید برای عبارات مدنظر خود نوعی زنگ هشدار ایجاد کنید تا هربار مطلب جدیدی درباره آن منتشر شد، گوگل فهرستی از این مطالب را به شما ایمیل کند.

برای ساخت Google Alerts اینجا کلیک کنید. در نوار بالای صفحه، عبارت موردنظر را نوشته و آدرس ایمیلی را انتخاب کنید که می‌خواهید فهرست مطالب به آن فرستاده شود. از بخش Show options هم می‌توانید دامنه جستجوی خود را محدودتر کنید.

ترفندهای سرچ گوگل – alarms

جستجوی معکوس تصاویر


گوگل در اکثر مرورگرها از قابلیت جستجوی معکوس تصاویر پشتیبانی می‌کند. به‌کمک این قابلیت می‌توانید تصویری را در موتور جستجو گوگل آپلود کنید و اطلاعات مربوط به آن را بخوانید. برای مثال، اگر تصویر تابلو نقاشی دراختیار دارید که نمی‌دانید نام خالقش چیست، می‌توانید با آپلود آن در بخش image گوگل، اطلاعات آن را به‌دست آورید.

ترفندهای سرچ گوگل – reverse image

این قابلیت مخصوصا برای پیداکردن عکس در کیفیت‌های بهتر بسیار کاربردی است. کافی است روی عکس بی‌کیفیت کلیک‌راست و گزینه Search google for image را انتخاب کنید. بعد، درکنار عکس آپلودشده گزینه‌های مربوط به اندازه (small-medium-large) را انتخاب کنید تا عکس‌های باکیفیت به شما نشان داده شود.

باخبرشدن از وضعیت آب‌و‌هوا با سرچ weather


راحت‌تر از این کار وجود ندارد! کافی است کلمه weather را در گوگل سرچ کنید تا کارت تعاملی حاوی اطلاعات مربوط به آب‌و‌هوا به شما نمایش داده شود. به‌صورت پیش‌فرض آب‌و‌هوا بر اساس موقعیت مکانی آدرس IP شما نمایش داده می‌شود. بااین‌حال، می‌توانید آب‌و‌هوای هر مکان دیگری در دنیا را چک کنید. تنها کافی است نام مکان را قبل یا بعد از کلمه weather تایپ کنید.

ترفندهای سرچ گوگل – weather

weather tehran

استفاده از تایمر و کرنومتر
این روزها اگر کسی به تایمر یا کرنومتر نیاز داشته باشد، سراغ گوشی هوشمند خود می‌رود؛ اما اگر به هر دلیلی به گوشی دسترسی نداشتید، پای کامپیوتر بودید و به تایمر یا کرنومتر نیاز داشتید، می‌توانید با تایپ timer در نوار جستجوی گوگل از این دو قابلیت استفاده کنید.

تبدیل واحدها و ارزها به‌کمک «in» یا «to»


هر زمان خواستید دو واحد یکسان را به یکدیگر تبدیل کنید، می‌توانید از «in» یا «to» استفاده کنید. گوگل از تبدیل واحدهای متعددی پشتیبانی می‌کند که شامل ارزها، دما، سرعت، مساحت، زمان و… می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توانید فارنهایت را به سلسیوس یا پوند را به کیلوگرم تبدیل کنید.

علاوه‌براین، با تایپ Unit converter کارت اطلاعاتی نمایش داده می‌شود که شامل فهرست کامل تبدیل واحدها است. اگر هم ذهن کنجکاوی داشته باشید، در قسمت پایین کارت و روبه‌روی formula، روش تبدیل واحد را توضیح داده است.

ترفندهای سرچ گوگل – converter

1 dollar to iranian rial

پیداکردن آدرس IP
اگر نمی‌دانید آدرس IPتان چیست، کافی است در گوگل سرچ کنید «What’s my IP» تا آدرس IP برای شما نمایش داده شود.

کشیدن و رهاکردن URL برای بازکردن تب جدید
اگر می‌خواهید صفحه وبی که مشغول دیدنش هستید، در تب دیگری باز کنید، کافی است URL‌ آن را با کلیک انتخاب کرده و آن را کشیده و در فضای مخصوص تب جدید رها کنید تا بلافاصله صفحه در این تب باز شود. با این روش، دیگر نیازی به کپی و پیست کردن نیست.

انجام محاسبات ریاضی در سرچ گوگل
در نوار سرچ کوگل، می‌توانید مستقیما محسابات ساده ریاضی انجام دهید. برای نمونه، اگر تایپ کنید 35×4، ماشین‌حسابی زیر نوار جستجو به‌همراه جواب محاسبه به نمایش درخواهد آمد. البته اگر خود کلمه calculator را نیز جستجو کنید، ماشین‌حساب گوگل به شما نمایش داده خواهد شد و می‌توانید با آن تمام محاسبات خود را انجام دهید.

شاید یکی از کاربردی‌ترین محاسباتی که لازم است در لحظه انجام دهید، درصد است. به‌عنوان مثال، در فروشگاهی مشغول خرید هستید و می‌خواهید حساب کنید ۲۰ درصد تخفیف روی مبلغ ۱۸۰ هزار تومان چقدر خواهد شد. کافی است در گوگل عبارت زیر را تایپ کنید تا بلافاصله به جواب برسید:‌

ترفندهای سرچ گوگل – calculator

20% of 180000

آرشیو روزنامه‌های قدیمی
فرض کنید می‌خواهید درباره پرونده قتل اسرارآمیزی که مثلا ۵۰ سال پیش اتفاق افتاده، رمان جنایی بنویسید. برای شروع، نیاز به گزارش‌های مربوط به قتل در روزنامه‌ها دارید؛ اما چطور می‌توان به این روزنامه‌های بسیار قدیمی دسترسی داشت؟ درست حدس زدید؛‌ گوگل!

اگر به آدرس news.google.com/newspapers بروید، آرشیو بسیار بزرگی از روزنامه‌های اغلب آمریکایی را خواهید دید که براساس اسم نشریه دسته‌بندی شده‌اند و تعداد شماره‌ها و بازه تاریخی انتشار آن‌ها نیز مشخص است. تکنولوژی تشخیص کاراکترهای متن گوگل هم به شما کمک می‌کند با جستجوی کلمات کلیدی، مثلا «murders 1971»، نتایج جستجو را محدود کنید. البته نتایج به‌دست‌آمده چندان دقیق نیست و این کلمات را با جستجو در متن روزنامه نمایش می‌دهد.

ترفندهای سرچ گوگل – newspapers

متأسفانه گوگل این پروژه را رها و برخی از قابلیت‌های کاربردی آن از جمله تعیین تاریخ انتشار و جستجوی پیشرفته را حذف کرده اس؛ اما روزنامه‌هایی که قبلا به آرشیو اضافه شده‌اند، هنوز دردسترس هستند.

۱۰۰۰ روز دیگر چه روزی است؟
این روزها جستجو در گوگل به‌لطف آرشیو بسیار بزرگ و الگوریتم‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته این غول فناوری، به‌قدری آسان و کم‌دردسر شده که تقریبا تمام سؤال‌های خود را به‌جای مطرح‌کردن با اطرافیان، از گوگل می‌کنیم. بعضی از این سؤال‌ها هم ممکن است فقط جنبه سرگرمی داشته یا از روی کنجکاوی پرسیده شده باشند. به‌عنوان نمونه، اگر برایتان سؤال شده ۱۸۰۰ روز آینده دقیقا چه روز و چه تاریخی است، می‌توانید با تایپ «what day is it in 1800 days» به جواب خود برسید. طبق تقویم گوگل، جواب ۱۹ آگوست ۲۰۲۶ و روز چهارشنبه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *