اگر بیشتر وقتتان در گوگل به جست‌وجو در وب‌سایت‌هایی تلف می‌شود که مدنظرتان نیست، به‌کمک سرویس Programmable Search Engine می‌توانید نتیجه جست‌وجوی خود را دقیق‌تر و سریع‌تر کنید.


مدتی پیش، ترفندهای جست‌وجو در گوگل را مفصل شرح دادیم و روش‌های مختلفی برای جست‌وجوی حرفه‌ای و دقیق‌تر در آن معرفی کردیم. اگر خاطرتان باشد، یکی از این روش‌ها استفاده از اپراتور :site بود که به شما امکان می‌دهد نتیجه جست‌وجوی خود را تنها در یک وب‌سایت خاص مشاهده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید با جست‌وجوی عبارت «بررسی آیفون ۱۳» در گوگل، تنها نتایج مربوط به سایت زومیت را مشاهده کنید، کافی است این عبارت را بعد از :site تایپ کنید.

ترفندهای جستجوی در گوگل؛ با این قابلیت‌های مخفی، حرفه‌ای‌تر سرچ کنید
حال، در این مطلب قرار است ترفند جالب دیگری را معرفی کنیم که به‌کمک آن می‌توانید عبارت مدنظرتان را نه در یک وب‌‌سایت، بلکه در هر تعداد وب‌سایت دلخواه جست‌وجو کنید. این روش به‌خصوص برای افرادی بسیار کاربردی است که مدام در گوگل دنبال دانلود رایگان فیلم یا بازی یا کتاب هستند؛ اما از تایپ «دانلود» به فارسی یا دیدن آن دسته از وب‌سایت‌های خارجی خسته شده‌اند که گزینه دانلود رایگان ارائه نمی‌دهند.

جالب است بدانید این ترفند ابزاری است که خودِ گوگل دراختیار کاربران قرار داده و کاربرد اصلی آن برای دارندگان وب‌سایتی است که می‌خواهند موتور جست‌وجوی گوگل را به سایت خود اضافه کنند تا بازدیدکنندگان برای جست‌وجو به ترک وب‌سایت مجبور نباشند. این ابزار Programmable Search Engine نام دارد و استفاده از آن کاملا رایگان است؛ اگرچه نسخه پولی آن نیز برای آن دسته از دارندگان وب‌سایتی موجود است که می‌خواهند تبلیغات گوگل از ابتدای نتایج جست‌وجو حذف شود.

ابزار Programmable Search Engine ابتدا با نام Google Custom Search در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و احتمالا نمونه‌ای از آن را در بالای صفحه برخی از وب‌سایت‌ها دیده‌اید. با‌این‌حال، استفاده از این ابزار برای هدفی که گوگل برایش در نظر گرفته است، محبوبیت چندانی ندارد؛ اما برای کاربرانی که می‌خواهند جست‌وجویی سریع‌تر و کارآمدتر داشته باشند،‌ راهکار جالبی ارائه می‌دهد.

خبر خوش اینکه ایجاد موتور جست‌وجوی سفارشی‌سازی‌شده گوگل درعین رایگان‌بودن، بسیار آسان و کافی است مراحل زیر را انجام دهید:‌

۱. ابتدا وارد صفحه programmablesearchengine.google.com شوید.

۲. زیر بخش Edit search engine، روی گزینه Add کلیک کنید.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 1

۳. در نوار زیر Sites to search، آدرس وب‌سایت‌های مدنظر را وارد کنید. با اضافه‌کردن هر آدرس، نوار جدیدی برای آدرس بعدی ظاهر می‌شود. آدرس‌ها را می‌توانید به شکل‌های زیر وارد کنید:

صفحات خاصی در وب‌سایت: www.example.com/page.html
آدرس کامل وب‌سایت: www.mysite.com
دسته خاصی در وب‌سایت: www.example.com/docs/* یا www.example.com/docs/
آدرس دامنه: example.com

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 2

۴. در بخش Language، گزینه All languages یا English را انتخاب کنید. دقت کنید زبان در اینجا به محتوای جست‌وجوشده ارتباطی ندارد و صرفا مربوط به چینش صفحات و رابط کاربری است.

۵. زیر بخش Name of the search engine، برای موتور جست‌وجوی خود نام دلخواه انتخاب کنید.

۶. تیک باکس کپچای گوگل را بزنید و بعد روی دکمه Create کلیک کنید.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 3

۷. در این صفحه، می‌توانید با انتخاب گزینه Get code، کد مربوط به موتور جست‌وجوی خود را کپی و در بخش مرتبط وب‌سایت خود اضافه کنید. باوجوداین، اگر این موتور جست‌وجو را برای استفاده کاربری می‌خواهید، روی Public URL کلیک کنید تا به صفحه‌ دیگری هدایت شوید.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 4

۸. با کلیک روی Control Panel، وارد صفحه Setup می‌شوید. اینجا می‌توانید تنظیمات بیشتری به موتور جست‌وجوی خود اضافه کنید. به‌عنوان نمونه، می‌توانید Image search را فعال کنید تا در نتایج جست‌وجو، تصاویر نیز نمایش داده شوند یا در بخش Region که به‌طور پیش‌فرض تمام کشورها را شامل می‌شود، می‌توانید انتخاب کنید که فقط نتایج ‌وب‌سایت‌های کشور خاصی نمایش داده شود.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 5

۹. با کلیک روی Advanced در بخش Sites to search، می‌توانید صفحه یا دسته یا وب‌سایت خاصی را از نتایج جست‌وجو حذف کنید.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 6

۱۰. در بخش Look and feel زیر Setup در سمت چپ بالای صفحه، می‌توانید برای موتور جست‌وجوی خود چینش و تم متفاوتی انتخاب کنید و در بخش Customize، تغییرات بیشتری مانند رنگ و فونت را اضافه کنید. البته این بخش برای افرادی کاربرد بیشتری دارد که قصد دارند این موتور جست‌وجو را به وب‌سایتشان اضافه کنند؛ اما تغییر رنگ و تم را می‌توانید در Public URL نیز مشاهده کنید.

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 7

۱۱. آدرس Public URL موتور جست‌وجوی خود را برای دسترسی سریع و راحت بوک‌مارک و عبارت مدنظر را در نوار جست‌وجو وارد کنید. حالا فقط نتایجی را خواهید دید که در وب‌سایت‌هایی که اضافه کردید، به‌کار رفته‌اند. برای مثال، می‌توانید با کلیک روی این لینک، از موتور جست‌وجویی استفاده کنید که برای این آموزش ایجاد کردیم. در تصویر زیر، نتایج جست‌وجوی کلمه «متاورس» را می‌بینید که تنها در مطالب زومیت جست‌وجو شده است. اگر کلمه انگلیسی metaverse را جست‌وجو کنید، نتایج را در وب‌سایت‌های انگلیسی‌زبان مشاهده خواهید کرد (دو لینک اول تبلیغات گوگل است که در نسخه پولی حذف می‌شود).

موتورجستجو سفارشی سازی شده گوگل – 7

۱۲. اگر خواستید در آینده، وب‌سایت‌های بیشتری به این موتور جست‌وجو اضافه یا برخی از آن‌ها را حذف کنید،‌ می‌توانید با انتخاب نام این موتور جست‌وجو زیر بخش Edit search engine و انتخاب شاخه Setup، تغییرات مدنظرتان را در آن اِعمال کنید. فهرست تمام موتورهای جست‌وجوی سفارشی‌سازی‌شده شما در این سرویس ذخیره خواهند شد و همیشه دردسترس هستند.

اگرچه گوگل Programmable Search Engine را برای دارندگان وب‌‌سایت طراحی کرده است که البته محبوبیت چندانی بین آن‌ها ندارد، این ابزار برای کاربران، به‌خصوص کاربران ایرانی که نتایج جست‌وجویشان معمولا بین صدها وب‌سایت نامرتبط گم می‌شود، ترفند مناسبی برای جست‌وجوی دقیق‌تر است.

اگر برای پیداکردن فیلم یا بازی یا هر موضوع دیگر، مانند اخبار تکنولوژی نتیجه مطلوبی از جست‌وجوی مستقیم در گوگل به‌دست نمی‌آورید یا احساس می‌کنید وقت زیادی از شما تلف می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم با Programmable Search Engine موتور جست‌وجوی سفارشی خود را بسازید و ‌نتیجه جست‌وجویتان را به وب‌سایت‌های مدنظر محدود کنید.

1 دیدگاه

  • Ao tirar fotos com um telefone celular ou tablet, você precisa ativar a função de serviço de posicionamento GPS do dispositivo, caso contrário, o telefone celular não pode ser posicionado.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *