مردی که گوگل را بنا نهاد و آن را مدیریت کرد



مروری بر زندگی لری پیج با نام کامل «لارنس ادوارد پیج» 26 مارس سال 1973 میلادی در شهر لنسینگ، مرکز ایالت میشیگان آمریکا، متولد شد. پیج که یک کارآفرین است، در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده و در سال 1998 به همراه «سرگی برین» گوگل را تأسیس کرد.

کار خود را به عنوان یک موتور جست و جو آغاز کرده بود.

اندک اندک حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داد و اکنون طیف وسیعی از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد.

پدر و مادر لری پیج متخصص کامپیوتر بودند و همین امر از دوران کودکی در شکل‌گیری علاقه وی به این مبحث تأثیر به‌سزایی داشت.

از همان سال‌های ابتدایی زندگی علاقه وافری به فناوری‌های نوین نشان می‌داد و سرانجام در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر شد.

لری پیج و سرگی برین در سال 1998 گوگل را تأسیس کردند


دوران دانشجویی خود با Go Sergi آشنا شد و این دو پس از تأسیس گوگل، تا سال 2001 میلادی به صورت مشترک ریاست کمپانی را بر عهده گرفتند و در این سال، «اریک اشمیت» را به عنوان مدیر اجرایی شرکت برگزیدند.

سال 2011 لری پیج دوباره عهده‌دار سمت مدیریت اجرایی گوگل شد و اشمیت کار خود را در پست ریاست اجرایی هیئت مدیره ادامه داد.

لری پیج همچنین عضو هیئت مدیره گوگل بوده و به مباحث انرژی‌های تجدیدپذیر و اقدامات بشردوستانه علاقه مند است.

گوگل تحت عنوان «Google.org» در سال 2004 توسط پیج تأسیس شد که در زمینه تغییرات جوّی و انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند.

دوران کودکی و زندگی شخصی لری پیج

وی روز 26 مارس سال 1973 از پدر و مادری که هردو تحصیل کرده علوم کامپیوتر بودند.

در بخش شرقی شهر لنسینگ ایالت میشیگان آمریکا متولد شد. پدر او «کارل پیج» از پیشگامان علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی بود و مادرش «گلوریا» برنامه‌نویسی کامپیوتر تدریس می‌کرد.

مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد را در اختیار دارد


خانه کودکی لری پیج پر از مجلات علمی و کامپیوتری بود و این موضوع علاقه وی به فناوری را بیش از پیش تشدید کرد. لارنس همچنین نوآوری و تجارت را دوست داشت و از سن 12 سالگی به فکر تأسیس شرکت خود بود. او در سال 1991 و پس از پایان دوره متوسطه، برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه میشیگان شد.

هم مؤسس گوگل بعد از دریافت مدرک کارشناسی، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و در دانشگاه استنفورد ادامه داد و توانست مدرک مذکور را کسب کند. لری پیج دوره دکتری خود را هم در دانشگاه استنفورد آغاز کرد اما به دلیل مشغله کاری، موفق به پایان آن نشد.

سرآغاز گوگل زندگینامه وی


لری پیج و سرگی برین در سال 1995 ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی، موتور جست و جویی طراحی کردند که نتایج را بر اساس تعداد بازدید مخاطبین مرتب می‌کرد؛ چرا که معتقد بودند نتایج پر مخاطب، احتمالاً کاربردی تر بوده‌اند.

موتور جست و جوی مذکور که در سال 1996 فعال شد، ابتدا «BackRub» نام داشت اما پیج و برین نهایتاً نام «Google» را با الهام از مفهوم ریاضی «Googol» (که به عدد 1 با 100 صفر جلوی آن اشاره دارد) برای آن انتخاب کردند که نشانگر هدف اصلی آنها، یعنی طبقه‌بندی خیل عظیم اطلاعات موجود بر بستر اینترنت است.

موتور جست و جوی گوگل در ابتدا «BackRub» نام داشت


پس از جذب 1 میلیون دلار سرمایه از طریق خانواده، دوستان و سایر سرمایه‌گذاران، پیج و برین کمپانی گوگل را در سال 1998 راه اندازی کردند. در این میان «اندی بچتولشیم» هم مؤسس «Sun Microsystems» نقش به سزایی در شکل‌گیری گوگل داشت چرا که به تنهایی 100 هزار دلار سرمایه را در اختیار پیج و برین گذاشت.

از آن زمان تا کنون گوگل همواره محبوب‌ترین موتور جست و جوی اینترنتی دنیا بوده و روزانه از میلیاردها جستجو توسط مردم و سازمان‌ها میزبانی می‌کند.

در سال 2002 یاهو یکی از غول‌های دنیای اینترنت محسوب می‌شد

سعی داشت گوگل را بخرد. این موتور جستجو در آن زمان به سرعت در حال رشد بود و یک کسب و کار پرپتانسیل و به نحوی رقیب یاهو به حساب می‌آمد. این شرکت در نهایت با یک پیشنهاد 3 میلیارد دلاری به سراغ مدیران گوگل رفت، اما لری پیج و سرگی برین به دنبال فروش نبودند.

لازم به اشاره است که مقر اصلی گوگل هم اکنون در قلب سیلیکون ولی کالیفرنیا و در منطقه ماونتین ویو قرار دارد.

همچنین جالب است بدانید که پس از عرضه عمومی سهام گوگل در سال 2004 میلادی، لری پیج و سرگی برین ثروت هنگفتی به دست آوردند و به جمع میلیاردرهای دره سیلیکون پیوستند.

پیشرفت در گوگل، خلق و کناره‌گیری از آلفابت


یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های لری پیج در گوگل پیش‌بینی ظهور و موفقیت صنعت رایانش موبایلی بود. او در سال 2005 استارتاپ کوچکی به نام اندروید را با پرداخت 50 میلیون دلار خرید و حتی چیزی در این باره به اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل نگفت. او به شدت باور داشت که «اندی رابین»، هم‌بنیان‌گذار اندروید می‌تواند کمک بزرگی به این شرکت برای ورود به بازار موبایل بکند.

اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل دنیای موبایل تبدیل شد. در سال 2008 گوشی HTC Dream به عنوان اولین تلفن همراه اندرویدی دنیا به بازار آمده و آغازگر مسیر توسعه اولین سیستم عامل موبایلی متن باز دنیا شد.

کمپانی گوگل در سال 2006 سهام محبوب‌ترین وبسایت

اشتراک ویدیوی اینترنتی یعنی «یوتیوب» را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و با این کار عملاً بزرگترین مرجع انتشار و تماشای کلیپ‌های ویدیویی را در اختیار گرفت.

به دنبال استخدام چندین توسعه‌دهنده از شرکت موزیلا توسط پیج و برین، و با پیشنهاد ساندار پیچای، گوگل در سال 2008 پروژه‌ای را شروع کرد تا یک مرورگر وب جدید بسازد. این در حالی بود که مدیرعامل وقت گوگل، اریک اشمیت، مخالف ورود دیرهنگام این شرکت به عرصه رقابت در حوزه مرورگرها بود.

این پروژه در نهایت به ساخت مرورگر کروم منتهی شد که یکی از اولین موفقیت‌های تجاری مهم ساندار پیچای بود و سرانجام به او کمک کرد تا از مدیر ارشد محصول به مدیرعامل شرکت تبدیل شود.

لری پیج در فهرست فوربز سال 2013 هفدهمین شخصیت قدرتمند و سیزدهمین ثروتمند آمریکایی شد

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *