قوانین حقوقی،گمرک وکالاها،مبانی خریدکالا،حقوق قراردادهاومباحثی …

مدیریت تجارت بین الملل به افراد کمک می کند تا خود را برای نظارت بر کلیه ی کارهای عملیاتی آماده کنند.

هم چنین دانش پذیران با اصول، اصطلاحات و قوانین مربوط به تجارت بین الملل و هم چنین با صادرات و واردات آشنا می شوند.

تمام اقتصادهای پیشرفته به طور گسترده در تجارت بین المللی فعالیت می کنند و منافع قابل توجهی را برای جوامع خود به ارمغان می آورند.

تجارت، رشد اقتصادی، بهره وری، پیشرفت تکنولوژیکی، و مهمتر از این رفاه مصرف کننده را افزایش می دهد.

این فقط یکی از مباحث دخیل در دوره ی مدیریت تجارت است که می تواند جالب باشد.

مفهوم تجارت بین الملل

وقتی به یک بازار می روید و موزهای آمریکای جنوبی، قهوه برزیل و یا یک تلفن همراه خریداری می کند این در اثر تجارت بین المللی بوده است.

تجارت بین المللی مبادله کالاها و خدمات بین کشورها است.

این نوع تجارت باعث ایجاد یک اقتصاد جهانی می شود که در آن قیمت ها، یا عرضه و تقاضا تحت تأثیر رویدادهای جهانی قرار می گیرند.

به عنوان مثال

تغییر سیاسی در آسیا می تواند منجر به افزایش هزینه های کار شود و در نتیجه هزینه های تولید یک شرکت کفش ورزشی آمریکایی در کشوری آسیایی افزایش می یابد که در نتیجه باعث افزایش قیمتی می شود که باید آن کفش ورزشی خاص را خریداری کنید..

کاهش هزینه های کار، باعث می شود که برای پرداخت کفش جدید خود هزینه کمتری بپردازید.
تجارت در سطح جهانی به مصرف کنندگان و کشورها این امکان می دهد که کالاها و خدماتی را که در کشور خود ندارند از کشورهای دیگر وارد کنند.

تقریبا هر نوع محصول در بازار بین المللی پیدا کرد:

غذا، لباس، قطعات یدکی، روغن، طلا و جواهر، سهام، ارز و حتی آب.

هم چنین به غیر از محصولات، خدمات را هم می توان تجارت کرد مانند خدمات گردشگری، بانکی، مشاوره و حمل و نقل، غیره.

محصولی که به بازار جهانی فروخته می شود صادرات است و محصولی که از بازار جهانی خریداری می شود واردات نام دارد.

تجارت جهانی به کشورها اجازه می دهد تا از منابع ، نیروی کار، فناوری یا سرمایه بهره ی بیشتری ببرند.

از آنجایی که کشورها دارای دارایی های مختلف و منابع طبیعی (زمین، نیروی کار، سرمایه و تکنولوژی) هستند.

برخی کشورها ممکن است همان محصول را با کارایی بهتر تولید کنند و بنابراین آن را ارزان تر از سایر کشورها می فروشند.

اگر یک کشور نمی تواند به طور موثر یک کالا را تولید کند، می تواند این کالا را با تجارت با کشور دیگری که می تواند آن را تولید کند، به دست آورد.

تجارت بین دو یا چند کشور اتفاق می افتد

عواملی نظیر اقتصاد

سیاست های دولتی

بازار، قوانین

نظام قضایی

ارز

روابط سیاسی بین دو کشور نیز بر تجارت بین آنها تأثیر می گذارد

گاهی اوقات موانع در راه تجارت، بر روابط دو جانبه ی کشورها تأثیر معکوس می گذارد.

برای جلوگیری از این، سازمان های اقتصادی و تجاری بین المللی تأسیس شده اند.

برخی از سازمان های بین المللی اقتصادی تشکیل شده اند تا روند تجارت بین کشورهای دارای موقعیت اقتصادی مختلف را روشن و توجیه کنند.

این سازمان ها برای تسهیل و رشد تجارت بین المللی تلاش می کنند.

صنعتی سازی، تکنولوژی پیشرفته، از جمله حمل و نقل، جهانی سازی، شرکت های چند ملیتی و برون سپاری همه تاثیرات عمده ای بر سیستم تجارت بین المللی دارند.

افزایش تجارت بین المللی برای ادامه جهانی شدن حیاتی است.

این نوع تجارت، رقابت بیشتر و قیمت گذاری رقابتی بیشتر در بازار را ممکن می سازد.

رقابت در نتیجه محصولات ارزان تر برای مصرف کننده است.

مبادله کالا همچنین بر اقتصاد جهان تأثیر می گذارد که به واسطه عرضه و تقاضا دچار تغییر می شود که باعث می شود کالاها و خدمات قابل دسترس شوند.
تجارت بین الملل به شرکت ها این امکان را می دهد تا در بازار جهانی رقابت کنند و قیمت های رقابتی را برای محصولات و خدمات خود بکار گیرند.

محصولات بیشتری در بازار عرضه می شود

مصرف کنندگان به نیازهای خود پاسخ می دهند و خواسته های خود را برآورده می کنند.

در نتیجه رضایت مشتری افزایش می یابد. علاوه بر این، مبادله کالاها و خدمات در سطح جهانی تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ملی دارد .

بنابراین تعادل پرداخت های بین المللی و به طور قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور کمک می کند.

با توجه به این مسئله که تقریبا 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان که در بخش های برون مرزی فعال است.

واضح است که تجارت بین المللی بخش جدایی ناپذیر و رو به رشد تجارت است.

کسب و کار یک مفهوم جدید

چالش ها و فرصت های منحصر به فرد به محیط جدید کسب و کار تعریف کرده است

. هم چنین یکی از مفاهیم اساسی دخیل در تجارت بین الملل مفهوم مزیت رقابتی است که توسط دیوید ریکاردو در قرن نوزدهم ارائه شده است.

به طور خلاصه، اصول مزیت رقابتی نشان می دهد که یک کشور می تواند برخی کالاها یا خدمات را ارزان تر از سایر کشورها تولید کند.

به لحاظ فنی، کشور می تواند یک کالا یا خدمات خاصی را با هزینه و در مدت زمان کمتری نسبت به دیگر کشورها تولید کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.