برای ساخت اپلیکیشن چه باید کرد؟ چقدر هزینه دارد؟

ایده ساخت یک اپلیکیشن به ذهنتان بیاید اما ندانید باید دقیقا چکار کنید.


۱- ایده اپلیکیشن خودتان را ترسیم کنید


ساخت هر برنامه و اپلیکیشنی با یک ایده شروع می شود.

لزومی ندارد این ایده حتما خیلی بزرگ، خلاقانه و یا خیلی چشمگیر باشد.

فقط باید ایده تان به اندازه کافی خوب و مناسب باشد.

اولین کاری که باید بکنید این است که ایده مورد نظرتان را روی کاغذ ترسیم کنید.

هدف از این کار، ملموس کردن این ایده است.

قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، شما باید این اپلیکیشن و خصوصیات آن را مشخص کنید

برای ترسیم ایده تان به ابزار و وسایل خاصی نیاز ندارید.

یک مداد و دفترچه یادداشت بردارید و شروع کنید.

شما باید اپلیکیشن مورد نظرتان را روی کاغذ طراحی کنید، لیستی از ویژگی های آن تهیه کنید و ببینید این ایده روی کاغذ جان می گیرد یا نه؟

در کدام سایت ها تبلیغ کنیم؟

به عکس های زیر نگاه کنید. اینها نمونه هایی از طرح های اولیه ای هستند که من قبل از ساخت اپلیکیشن روی کاغذ ترسیم کرده ام:

من دوست داشتم قابلیت ها و ویژگی های اپلیکیشنم را به دو گروه “ویژگی های ضروری” و “ویژگی های خوب” تقسیم بندی کنم.

ویژگی های ضروری که اپلیکیشن شما حتما باید آن ها را داشته باشد و در واقع بدون آنها کاری از پیش نمی برد.

ویژگی های خوب که حیاتی و ضرروی نیستند

اما وجودشان باعث افزایش کارآمدی و بهبود کیفیت اپلیکیشن می شود.

موقع ساخت اپلیکیشن باید تمام تلاشتان را بکنید که برنامه تان حداقل های لازم را داشته باشید.

نسخه اولیه اپلیکیشن شما حداقل محصول قابل پذیرش (MVP) نام دارد و ساده ترین ورژن اپلیکیشن شماست.

وقتی روی مهم ترین چیزها تمرکز می کنید، روند پیشرفت اپلیکیشن شما سرعت می گیرد و اپلیکیشنتان را در برابر عقب ماندگی ها مقاوم تر می کنید.

ممکن است در جریان ساخت اپلیکیشن سوالات زیر به ذهنتان خطور کنند:

از چه ویژگی هایی می توانید چشم پوشی کنید؟
کدام قابلیت منحصر به فرد و پول ساز است؟
آیا ویژگی هایی وجود دارند که باعث شوند اپلیکیشن شما خیلی زود شکل بگیرد یا روند ساخت آن را کند کنند؟


یک اپلیکیشن خوب یک کار به خصوص را به خوبی انجام بدهد. به مثال های زیر توجه کنید:

یک اپلیکیشن یادداشت برداری مثل برنامه Bear، برای یادداشت برداری بسیار عالی و مناسب است.
یک برنامه حمل و نقل مثل Uber، به افراد کمک می کند از نقطه A به B بروند. سایر قابلیت های برنامه در درجه دوم اهمیت دارند.


یک اپ بازی مثل برنامه Two Dots برای سرگرم کردن افراد طراحی شده است و قرار نیست کار بیشتری انجام بدهد.
ساخت یک اپلیکیشن با ویژگی ها و قابلیت های متنوع و زیاد واقعا وسوسه کننده است.

اما در عین حال هم می تواند مانع از این شود که برنامه تان به اندازه کافی خوب باشد. شما باید قبل از هر چیز مطمئن شوید که برنامه تان فقط یک کار می کند و آن کار را هم به نحو احسن انجام می دهد.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

چند ساعت و حداکثر چند روز را به طراحی اپلیکیشن خودتان اختصاص بدهید.


چقدر باید هزینه کنید؟

در این مرحله نیازی به هزینه کردن ندارید. از قلم و کاغذ استفاده کنید.


یادتان باشد که نباید فقط روی ایده پیدا کردن تمرکز کنید.

موفقیت اپلیکیشن شما با دو فاکتور ایده و اجرا عملی می شود.

در واقع اجرای ایده مهم تر از خود ایده است.

ساخت یک اپلیکیشن خوب واقعا مهم تر از پیدا کردن یک ایده کامل و عالیست.

پس فقط روی پیدا کردن ایده متمرکز نشوید؛ چه بسا برای موفقیت حتما لازم نیست ایده تان منحصر به فرد باشد.

اینکه چطور آن را اجرا و عملی می کنید مهم است.

۲- در مورد اوضاع بازار تحقیق کنید


معمولا توسط توسعه دهندگان نرم افزارهای مختلف از تحقیق کردن درباره اوضاع بازار اپلیکیشن چشم پوشی می کنند.

اما باید بدانید که قسمت بخش مهمی از روند ساخت اپلیکیشن است. با تحقیق کردن می توانید در وقت و انرژی تان صرفه جویی کنید.

خب، حالا ممکن است با چنین سوالاتی مواجه شوید:

اپلیکیشن ها و رقبای جایگزین در بازار کدامند؟
مشتریان بالقوه چه می خواهند؟ نیازها و خواسته های آنها چیست؟
برای اپلیکیشن خودم چقدر باید دریافت کنم؟ کدام مدل تجاری از بقیه بهتر است؟


تحقیق کردن قبل از ساخت اپلیکیشن، شما را از اشتباهات اولیه دور می کند.

با انجام تحقیقات می توانید فرضیات مختلف را تایید و نیازهای مشتریان بالقوه را ارزیابی کنید.

دو نوع تحقیق در بازار اپلیکیشن به طور ویژه ای می تواند به شما کمک کند:

بفهمید که رقبایتان چه اشتباهاتی مرتکب می شوند
بفهمید که آیا دیگران هم دنبال ساخت اپلکیشنی مشابه با برنامه شما هستند یا خیر
شما می توانید میزان تقاضا برای یک اپلیکیشن را قبل از ساخت آن تخمین بزنید.

ما دقیقاً نحوه استفاده از Google Trends و Keyword Planner را برای سنجش میزان تقاضای موجود برای یک اپلیکیشن ساده لیست کارها به شما نشان می دهیم.

فهمیدن نظر و دیدگاه مشتریان هم به شما کمک خیلی زیادی می کنید.

در اصطلاح می گویند که باید با کفش دیگران راه بروید تا بفهمید چه احساسی دارند.

خیلی خب! شما هم این کار را بکنید.

به جای اینکه با خیال راحت جلوی کامپیوترتان بنشینید و سعی کنید نیازها و خواسته های مشتریان را حدس بزنید، بیرون بروید و با مردم صحبت کنید.

اپلیکیشن شما مختص چه افرادیست؟

این افراد چه خصوصیاتی دارند؟

برنامه شما روی حل مشکل خاصی که کاربران با آن دست و پنجه نرم می کنند چه تاثیری دارد؟

در حال حاضر آنها چطور این مشکل را حل می کنند؟

شما با ساخت این اپلیکیشن دنبال ایجاد چه تغییری هستید؟

بر اساس تحقیقاتی که انجام می دهید

مشکلی که قرار است اپلیکیشن شما آن را حل کند و اینکه این مشکل قرار است برای چه کسانی حل شود را به روشنی تعریف نمایید.

شما از این اطلاعات استفاده می کنید تا اپلیکیشنی بسازید که خدمات رسانی بهتری برای کاربرانش داشته باشد.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

برای ایجاد فضای ایده پردازی، چند روز را به این کار اختصاص بدهید.


چقدر باید هزینه کنید؟

این کار را بدون هیچ هزینه ای انجام بدهید یا مقداری پول صرف ابزارهای حرفه ای کنید.
گاهی اوقات قصدتان این است که یک اپلیکیشن فقط برای خودتان بسازید. این کار هم ایده خوبیست.

می توانید برای لذت بردن از چنین تجربه ای تحقیق کنید، تمرین کنید و هر طور که خودتان صلاح می دانید اپلیکیشنتان را بسازید.

اهمیت آمادگی، تحقیق و بینش را دست کم نگیرید!

۳- از اپلیکیشنتان موکاپ (Mockup) تهیه کنید


بهتر است قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، از آن موکاپ تهیه کنید. موکاپ یک طرح کلی از اپلیکیشن شماست که رابط کاربری (UI) و جریان آن را نشان می دهد.

در اینجا نمونه ای از موکاپ را مشاهده می کنید:

در تصویر بالا می بینید که من چطور سه رابط کاربری مهم اپلیکیشنم که Crest نام دارد را در موکاپ ترسیم کرده ام. این یک طرح کلی است. میبیند؟

موکاپ شامل موارد زیر نمی شود:

عناصر ریز و جزئی رابط کاربری
موقعیت دقیق عناصر رابط کاربری
طرح ها و جلوه های رنگی پیچیده


در واقع یک موکاپ بدون اشاره به جزئیات غیر ضروری، به شما نشان می دهد که یک اپلیکیشن چطور کار می کند.

استفاده از موکاپ یک روش کاربردی به جای رویکرد زیباشناختی در طراحی اپلیکیشن شماست.

موکاپ باید جریانات و تعاملات برنامه شما را هم توصیف کند.

چطور می توان از صفحه A به صفحه B رسید؟

سلسله روندهای مختلف در اپلیکیشن شما به چه نحو است؟

وقتی در حال ساخت اپلیکیشن برای مشتری یا کارفرما هستید، ایجاد یک موکاپ فرصت خوبی برای نشان دادن نتیجه نهایی به آنها قبل از ساخت اپلیکیشن است. با استفاده از موکاپ می توانید رابط کاربری برنامه را به مشتری یا کارفرما نشان بدهید و به آنها کمک کنید اپلیکیشن را پیش خودشان تجسم کنند. خود من به شخصه همیشه در جلسات فروش از موکاپ برای مشتریانم استفاده می کنم.

ساخت یک طرح کاربردی-فنی در کنار موکاپ ساختن هم ایده خوبیست.

شما در این طرح باید عملکرد کلی اپلیکیشن را با کلمات ساده توصیف کنید.

می توانید حاشیه نویسی را در نرم افزار موکاپ انجام بدهید یا فقط یک فایل متنی حاوی توضیحات درباره نحوه کار اپلیکیشن ایجاد کنید.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

بسته به میزان پیچیدگی اپلیکیشنتان، از چند روز تا یکی دو هفته باید وقت بگذارید.
چقدر باید هزینه کنید؟ برنامه Balsamiq Mockups 3 for Desktop، ۸۹ دلار قیمت دارد؛ اما خب، واقعا ارزشش را دارد!
از ساخت موکاپ چشم پوشی نکنید. موکاپ به شما کمک می کند تا مشکلات اساسی مربوط به رابط کاربری اپلیکیشن را در همان مراحل اولیه برطرف کنید. علاوه بر این استفاده از موکاپ روشی عالی برای ارائه کارتان به تیم، مشتری و یا کارفرماست.

۴- طراحی گرافیکی اپلیکیشن تان را انجام بدهید


حالا که پروژه تان در حال شکل گیری است وقت آن رسیده که برای اپلیکیشن خودتان یک طرح گرافیکی ایجاد کنید. طراحی شما باید شامل جزئیات بصری پیکسلی، جلوه های گرافیکی، جزئیات تصویری و گاهی انیمیشن ها و طراحی حرکات باشد.

من دو روش را برای ساخت طرح گرافیکی اپلیکیشن توصیه می کنم:

۱- خودتان با استفاده از یک تمپلت گرافیکی این کار را انجام بدهید

۲- یک طراح گرافیک استخدام کنید

طراحان گرافیک حرفه ای سالها مشغول کار و تمرین هستند.

در واقع یک طراح گرافیک خوب می تواند صد بهتر از یک طراح بی تجربه مثل خود شما (با فرض اینکه توسعه دهنده هستید) کار را انجام بدهد.

شما به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن باید مطابق نقاط قوت خود عمل کنید. این مساله به معنای برون سپاری کارهاییست که در آنها مهارت خاصی ندارید.

برای استخدام یک طراح گرافیک حرفه ای می توانید از سیستم عامل هایی مانند Upwork یا Toptal استفاده کنید.

ساخت پادکست آموزشی صوتی (مراحل و روش انجام)

اگر هم می خواهید خودتان به تنهایی این کار را انجام بدهید از منابع موجود بهره بگیرید.

برای صرفه جویی در وقتتان توصیه می کنیم از الگوی طراحی مخصوص برنامه های آی او اس استفاده کنید.

برای طراحی کارتان از تمپلت های آماده استفاده کنید و بعد آنها را به شکلی که می خواهید سفارشی کنید.

در اینجا یک نمونه طراحی گرافیکی اپلیکیشن در برنامه Sketch را مشاهده می کنید:

چند تمپلت وجود دارد که خود من به شخصه آنها را دوست دارم و به شما هم توصیه می کنم:

NOW, TETHR و DO ساخت InVision
iOS iPhone GUI محصول فیس بوک
Stark UI kit ساخت Baianat
Stitch ساخت Lina Seleznyova
Phoenix ساخت Adrian Chiran
Apply Pixels ساخت Michael Flarup


از میان موارد بالا، iOS iPhone GUI محصول فیس بوک بسیار مفید و کاربردی است چون شامل عناصر UI کاملاً پیکسلی آی او اس است.

می توانید از آن برای ساخت موکاپ های دقیق استفاده کنید.

هنگام استفاده از اثر اصلی اشخاص دیگر

حواستان به قوانین کپی رایت باشد. قانون کپی رایت در همه جای جهان اعمال می شود. یادتان باشد نمی توانید چیزی که می خواهید را در اینترنت سرچ کنید و بعد دقیقا همان را به کار ببرید. اگر چیزی تحت قانون کپی رایت باشد شما نمی توانید از آن در پروژه تان استفاده کنید.

برای ساخت طرح گرافیکی اپلیکیشن خودتان می توانید از ابزارهایی مثل Photoshop، Sketch و Affinity Designer استفاده کنید.

من برنامه Sketch را توصیه می کنم، چون از پشتیبانی داخلی برای طراحی اپلیکیشن های تلفن همراه برخوردار است.

یادتان باشد نمی توانید مستقیما یک طرح را از فتوشاپ یا اسکچ وارد کنید.

بنابراین برای ساخت اپلیکیشن خودتان باید آن را دوباره در در Interface Builder و یا Xcode ایجاد کنید.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

از چند روز تا چند هفته. می توانید این مورد را از طراحتان سوال کنید.
چقدر باید هزینه کنید؟ تمپلت های خوب رایگان یا ارزان قیمت هستند. از طراحتان در این مورد سوال کنید.


۵- لندینگ پیج یا صفحه فرود اپلیکیشنتان را بسازید


توسعه دهندگان اپلیکیشن اغلب از بازاریابی برای برنامه شان چشم پوشی می کنند. اینکه شما اپلکیشن فوق العاده ای بسازید به این معنا نیست که مردم حتما آن را پیدا و از آن استفاده می کنند. حالا شاید بپرسید دیگران چطور باید از وجود اپلیکیشن شما با خبر شوند و آن را کشف کنند؟

حداقل باید یک صفحه فرود ایجاد کنید. به مثال زیر نگاه کنید:

این وب سایت متعلق به اپلیکیشن Crest من است.ین اپلیکیشن چه کاری انجام می دهد، مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد و چرا برنامه مفیدی است.

این صفحه همچنین شامل دکمه فراخوان (CTA) برای ثبت نام در لیست انتظار اپلیکیشن می باشد.

این سایت به شما امکان می دهد قبل از اینکه برنامه تان در اپ استور قرار بگیرد با کاربران بالقوه آن ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد شما هنوز صفحه فروشگاهی برای اپلیکیشنتان ندارید

بنابراین داشتن یک وب سایت صفحه فرود بسیار مهم است.

شما به عنوان یک توسعه دهنده برنامه باید بین خودتان و مشتری های احتمالی تان پل ارتباطی ایجاد کنید. وقتی بتوانید به طریقی با مشتریان مکالمه کنید، این گفتگو می تواند منجر به آزمایش اپلیکیشن شما توسط کاربران یا مشتریان شود.

صفحه اپلیکیشن شما به اجزای زیر نیاز دارد:

۱- یک عنوان واضح در بالای صفحه

۲- یک پاراگراف مقدماتی مختصر یا یک فیلم توضیح دهنده

۳- تصویر صفحه اپلیکیشن یا موکاپ آیفون

۴- گزینه فراخوان برای اقدام، یعنی ثبت نام یا نصب برنامه

۵- تفکیک ویژگی ها و مزایای برنامه

۶- داستانی درباره سازندگان برنامه یا بخشی با عنوان “درباره ما”

می توانید ترتیب این عناصر را عوض کنید

اما بهتر است عنوان و گزینه فراخوان را بالای صفحه بگذارید. برای ایجاد ارتباط تک به تک با افراد هم معمولا از بخشی با عنوان “درباره ما” در بالای صفحه استفاده می شود.

صفحه معرفی اپلیکیشن شما به عنوان راهی برای آشنایی و ترغیب دیگران برای استفاده از اپلیکیشن شماست. وقتی هنوز برنامه تان به اپ استور نرفته و در دسترس کاربران قرار نگرفته باید از چنین صفحه ای برای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنید.

حتی اگر به عنوان مثال :

در اپ استور هم صفحه داشته باشید، نمی توانید در آن صفحه وبلاگ نویسی کنید، خبرنامه ارسال کنید یا از پذیرندگان اولیه درخواست ارسال بازخورد داشته باشید. یک صفحه ساده سایت به شما کمک می کند تا با کاربرانی که در آینده قرار است از برنامه شما استفاده کنند ارتباط پایداری داشته باشید. ایده درخواست ایمیل از افراد در صفحه سایت هم ایده هوشمندانه ایست. به این ترتیب می توانید با آنها از طریق ایمیل در تماس باشید.

ابزارهایی که در ساختن صفحه وب :

به طور موثر و قابل توجهی به شما کمک کنند وردپرس (WordPress) و لید پیجز (Leadpages) هستند. هیچ کدام از این ابزارها نیازی به دانش HTML ندارند. با اینکه در سال ۲۰۲۰ هستیم؛ اما هنوز خیلی از افرادی که در حوزه ساخت اپلیکیشن فعالند هنوز صفحه اپ استور را تنها کانال بازاریابی برنامه های خود می دانند. در حال که با این تصور بقیه فرصت های بازاریابی شان را از دست می دهند. در واقع بهترین مورد برای ترغیب مشتریان بالقوه ساخت صفحه فرود می باشد.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

لازم نیست وقت زیادی صرف کنید و وسواس به خرج بدهید!


چقدر باید هزینه کنید؟

برای ساخت یک سایت خوب، در صورتی که خودتان توانایی این کار را نداشته باشید باید مقداری هزینه کنید.


۶- اپلیکیشنتان را با Xcode و Swift بسازید


حالا وقت آن رسیده که دست بکار شوید و ساخت اپلیکیشن را شروع کنید!

الان که مقدمات پروژه تان را آماده کرده اید ساخت اپلیکیشن راحت تر شده است.

شما موکاپ و طراحی های لازم را ایجاد کرده اید و اولین قدم برای بازاریابی یعنی ساخت سایت مربوط به اپلیکیشن را هم برداشته اید.

خیلی خب، وقت این است که بقیه راه را طی کنید!

برای ساخت اپلیکیشن های مخصوص آی او اس باید از برنامه های Xcode و Swift استفاده کنید.

برنامه شامل:

یک مدیر پروژه، ویرایشگر کد، اسناد داخلی، ابزارهای رفع اشکال و سازنده رابط است که از آن برای ساخت رابط کاربری اپلیکیشن استفاده می کنید.

هر چیزی که برای ساخت رابط کاربری برنامه تان نیاز دارید در این نرم افزار پیدا می کنید.

نرم افزار Swift هم یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و بصری است

این برنامه زبان برنامه نویسی پیش فرض برای ساخت برنامه های iOS ، macOS ، iPadOS ، tvOS و watchOS محسوب می شود.

اگر در حال حاضر مشغول ساخت و توسعه اپلیکیشن های آی او اس هستید، توصیه می کنم به جای Objective-C، کار با Swift را یاد بگیرید.

در کنار UIKit و Storyboards، ما به یک ابزار عالی برای ساخت رابط کابری هم نیاز داریم؛ پس از SwiftUI استفاده می کنیم.

شما می توانید اپلیکیشن هایی که قرار است برای گوشی های آی او اس بسازید را از طریق Xcode بسازید. ثبت نام در این برنامه واقعا ساده و آسان است!

نرم افزار Xcode فقط روی کامپیوترهای مک نصب می شود. بنابراین اگر قصد ساخت اپلیکیشن مخصوص آی او اس را دارید به رایانه های اپل نیاز خواهید داشت.

اپلیکیشن را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

۱- Front-end: این قسمت همان بخشی است که قابل مشاهده است و شامل طرح، گرافیک، تعامل کاربر ، انیمیشن و پردازش داده ها است.

۲- Back-end: این همان بخشی است که قابل دیدن نیست و شامل مواردی مثل پایگاه داده، شبکه، ذخیره داده و مدیریت کاربر می شود.

موقع ساخت اپلیکیشن باید مشخص کنید که رابط کاربری چطور باشد و تعاملات با کاربر چگونه انجام بگیرد.

شما باید ویژگی ها و خصوصیات برنامه تان را مشخص کنید و دستورالعمل های هر حرکتی در برنامه را بسازید.

در بخش back-end، بیشتر به ذخیره سازی اطلاعات می پردازید.

این روزها بسیاری از اپلیکیشن ها از برنامه های مبتنی بر cloud مانند Firebase یا Parse Server استفاده می کنند.

وقتی یک داده مثل عکس، توییت یا پست شبکه های اجتماعی ایجاد می شود، این داده در فضای ابری و در پایگاه داده برنامه ذخیره می شود.

برنامه نسخه های محلی آن داده ها را نگه می دارد و هر زمان که داده های جدیدی در اختیار شما قرار می گیرد آنها را به روز می کند.

شما به عنوان یک توسعه دهنده باید این دو بخش را با هم ادغام و ترکیب کنید. تصور کنید در حال ساخت یک اپلیکیشن برای توییتر هستید.

پس باید برای ایجاد و مشاهده توییت ها رابط کاربری ایجاد و این رابط کاربری را به به پایگاه داده back-end متصل کنید.

وییت های جدید ایجاد شده در پایگاه داده ذخیره می شوند و توییت های ذخیره شده قبلی را می توان از طریق پایگاه داده خواند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند روند کار شما را تسریع کنند. لازم نیست خودتان همه موارد را به تنهایی رمزگذاری کنید.

مجموعه های متن باز و گسترش ابزارهای توسعه تجاری، خوشبختانه ابزارها، ساختارها و گالری های مختلفی برای استفاده در دسترس شما قرار دارد.

ابزارهای مورد علاقه من برای ساخت اپلیکیشن آی او اس عبارتند از:

Xcode ، Interface Builder ، Swift و SwiftUI برای توسعه آی او اس
Balsamiq Mockups و Sketch برای طراحی گرافیک و UI / UX
CocoaPods و کتابخانه هایی مثل SwiftyJSON و MBProgressHUD
Firebase ، Parse Platform ، Realm و Core Data برای ذخیره سازی و پایگاه داده ها
Fastlane که به طور خودکار گردش کار انتشار برنامه شما را خودکار می کند
PaintCode که عناصر رابط کاربر طراحی شده بصری شما را به کد فعال Swift تبدیل می کند
مستندها و آموزش های مربوط به ساخت اپلیکیشن آی او اس


TestFlight که بستر پیش فرض آزمایش بتا برنامه شماست و با استفاده از آن می توانید برنامه خود را تا ۱۰٫۰۰۰ دستگاه توزیع کنید.
یادگیری نحوه ساخت اپلیکیشن های آی او اس هم درست مثل یادگیری هر مهارت دیگری چالش برانگیز است؛ اما خوشبختانه Swift ، Xcode و بسیاری از ابزارهای توسعه که امروزه در دسترس هستند این روند را راحت تر و سریع تر می کنند. اگر قصد یادگیری دارید توصیه می کنم کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده اند را بخوانید یا در کلاس های مربوطه شرکت کنید.

بعضی از دوره های آنلاین به شما این امکان را می دهند که به انجمن اعضای آن دوره دسترسی داشته باشید. به این ترتیب می توانید با توسعه دهندگان و سازندگان اپلیکیشن مختلف آشنا شوید و چالش هایی که پیش رو دارید را با هم به اشتراک بگذارید.

و نکته آخر و مهم تر اینکه یادتان نرود تمرین کنید!

اینکه فقط فیلم آموزشی ببینید یا کتاب بخوانید هیچ فایده ای ندارد. شما باید چیزهایی که یاد گرفته اید را به صورت عملی تمرین کنید. توسعه دهندگان خودآموز این نکته را به خوبی را می دانند؛ چون آنها مدت زیادی را صرف یادگیری کرده اند. یادتان باشد که تا دست به کار نشوید و تمرین نکنید اتفاقی نمی افتد. همه چیز در کتاب ها و کلاس ها وجود ندارد، خیلی چیزها را خودتان موقع تمرین کردن یاد می گیرید.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

یک تا دو هفته یا بیشتر برای ساخت MVP و چند ماه برای ساخت یک اپلیکیشن کامل


چقدر باید هزینه کنید؟

برنامه های تجاری اغلب بیش از ۲۵ هزار دلار هزینه دارند.


۷- اپلیکیشنتان را در اپ استور یا گوگل پلی راه اندازی کنید


آماده انتشار اپلیکیشن هستید؟ حالا که برنامه تان را ساخته اید وقتش رسیده آن را اپ استور راه اندازای کنید.

روند توزیع اپلیکیشن شما در اپ استور ساده است:

برای داشتن اکانت توسعه دهنده اپل ثبت نام کنید
عنوان برنامه و متا داده خود را با App Store Connect آماده کنید
آخرین نسخه اپلیکیشنی که با Xcode ساخته اید را در اپ استور بارگذاری کنید
پل طبق دستورالعمل های بررسی اپ استور، اپلیکیشن شما را بررسی می کند
بعد از تایید اپلیکیشن، برنامه به طور مستقیم در اپ استور منتشر می شود
تمام! به این ترتیب افراد مختلف می توانند اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کنند


پس از انتشار اپلیکیشن، صفحه ای مشابه تصویر زیر برایتان ظاهر می شود:

ساختن اپلیکیشن و انتشار آن واقعا کار لذت بخشی است!

این کار واقعا هیجان انگیز است و احساس بسیار خوبی به شما می دهد.

دیدن اینکه خیلی ها در سراسر جهان از اپلیکیشنی که شما ساخته اید استفاده می کنند واقعا حس خوبی دارد.

قدم بعدی چیست؟


کار شما با انتشار اپلیکیشن پایان نمی گیرد.

در واقع این تازه اول راه است! بعد از اینکه چند بازخورد از کابران دریافت کردید باید برای بهبود و ارتقای اپلیکیشنتا به صفحه طراحی برگردید.

دوباره باید تحقیق کنید، مدل سازی کنید و ویژگی های جدید را به اپلیکیشن خودتان اضافه نمایید.

بعد نسخه جدید برنامه را دوباره در اپ استور منتشر و راه اندازی کنید. این چرخه و فرایند دوباره تکرار می شود.

علاوه بر این شما باید اپلیکیشن خودتان را تبلیغ هم بکنید. البته من توصیه می کنم قبل از انتشار برنامه تان در اپ استور کار تبلیغ آن را شروع کنید.

اگر قبل از انتشار، خوب برای برنامه تبلیغ کنید و هیاهو و انتظار ایجاد کنید، کاربران زیادی برای استفاده از آن ترغیب می شوند.

برخی از روش ها برای تبلیغ اپلیکیشن شامل موارد زیر می شوند:

یک وبلاگ راه اندازی کنید و از بازاریابی محتوا برای صحبت درباره اپلیکیشنتان استفاده کنید
اپلیکیشن خودتان را به سیستم عامل هایی نظیر Product Hunt ارسال کنید
تبلیغات محلی انجام بدهید و با اینفلوئنسرهای حوزه کاری تان ارتباط برقرار کنید
کلمات کلیدی اپلیکیشنتان را با App Store Optimization بهینه کنید


اول روی گرفتن ۱ کاربر تمرکز کنید، بعد ۱۰ تا، بعد ۱۰۰۰ تا و سپس ۱۰ هزار کاربر. سعی نکنید از همان اول روی هزاران کاربر تاثیر بگذارید.


از تاثیرات شبکه ای استفاده کنید. به این ترتیب که وقتی افراد بیشتری از اپلیکیشن استفاده می کنند.

برنامه بهتر می شود. در این صورت افراد ترغیب می شوند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.


از SKStoreReviewController برای درخواست بررسی از کاربران برنامه (که متعاقباً رتبه بندی App Store شما را افزایش می دهد) استفاده کنید.


داده های متا و تصاویر صفحه برنامه خود را بهبود ببخشید و از مزایای استفاده از برنامه خود به دیگران بگویید (به جای اینکه فقط ویژگی ها را لیست کنید).


هر روشی را که انتخاب می کنید به آن پایبند باشید. یادتان باشد سربازی که روی هزار تکنیک تسلط دارد ترسناک نیست.

ترسناک آن سربازی است که یک تکنیک را هزار بار انجام داده! در بازاریابی هم این مساله صدق می کند. ثبات و پایبندی بسیار مهم است.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

انتشار اپلیکیشن یک نصف روز طول می کشد
چقدر باید هزینه کنید؟ ۹۹ دلار در سال برای انتشار در اپ استور
۸- اپلیکیشن خود را برای دستیابی به افراد مناسب به بازار عرضه کنید

توسعه دهندگان و سازندگان اپلیکیشن در واقع افراد مشکل گشایی هستند. اپلیکیشن شما باید مشکلی را از یک نفر حل کند و این دقیقا همان چیزیست که او را متقاعد می کند تا برنامه شما را نصب و استفاده کند. پس باید از خودتان بپرسید آیا همه چیزهای لازم در اپلیکیشن وجود دارد؟

به عنوان مثال :

شما باید کمک کنید که مردم به جای یک راه حل قدیمی از یک راه جدید برای حل مشکلشان استفاده کنند. به عنوان یک توسعه دهنده برنامه، بخشی از کار شما کمک به افراد برای طی کردن مسیر این انتقال است.

توسعه دهندگان اغلب فکر می کنند که محصولات خوب نیازی به بازاریابی ندارند؛ مثلا اگر کسی بخواهد روی دیوار سوراخی با اندازه ۸/۱ ایجاد کند، مته ۸/۱ می خرد. درست است؟ پس برای چه باید بازاریابی کنیم؟

چه عواملی باعث می شود که مردم آیفون را به جای اندروید انتخاب کنند؟ چرا به جای فولکس واگن تسلا بخریم؟ آیا مردم فقط به این دلیل که گرسنه هستند به رستوران ۳ ستاره میشلین می روند؟

بازاریابی صداییست که به مردم می گوید شما چه کسی هستید، برای چه چیزی ایستادگی می کنید و تفاوت شما با گزینه های موجود چیست. در واقع بازاریابی عبارت است از اعتماد، همدلی و ایجاد ارتباط با مردم.

بازاریابی سوالیست که نمی توانید با منطق آن را حل کنید و تنها راه پیش رو ایجاد ارتباط شخصی است.

از کجا شروع کنید؟ ۳ سوال ساده بپرسید:

برنامه شما چه مشکلی را حل می کند؟
برنامه شما برای چه کسانی است؟
چگونه می توانید به این افراد برسید.


۹- از طریق بازخوردهای کاربران اپلیکیشن خودتان را ارتقا بدهید

بازخورد واقعی کاربر برای ساختن یک برنامه مهم است. شما می توانید از بازخوردها و فیدبک های کاربرانی که از برنامه شما استفاده کرده اند برای پیشرفت اپلیکیشن خودتان استفاده کنید. با روش های زیر می توانید این کار را انجام بدهید:

برای جمع آوری داده های کمّی، اپلیکیشن را تجزیه و تحلیل کنید
از نظرسنجی ها و مصاحبه ها برای بدست آوردن داده های کیفی استفاده کنید
مرتباً با کاربران خود صحبت کرده و ارتباط شخصی برقرار کنید
ساده ترین راه برای دریافت بازخورد کاربران نسبت به اپلیکیشن­تان، ارسال ساده یک ایمیل شخصی برای پرسیدن وضعیت آنها و نحوه استفاده از برنامه شماست.

شما به معنای واقعی کلمه باید بپرسید:

“کار با اپلیکیشن من برای شما چطور است؟” نیازی به هیچ تجزیه و تحلیل پیچیده ای نیست!

نکته اصلی همین کلمه چطور است. قرار نیست بپرسید چقدر اپلیکیشن شما را دوست دارند یا دلشان می خواهد چه پیشرفت هایی کند.

می توانید چنین سوالاتی را از طریق پرسشنامه هایی که آماده می کنید بپرسید.

لیستی از پیشرفت های احتمالی را ایجاد کرده و موارد موجود در این دو دسته را اصلاح کنید:

مواردی که اشتباه واضح است را برطرف کنید
مواردی که به راحتی حل می شوند را برطرف کنید
مساله را خیلی سخت و پیچیده نکنید. قرار نیست موشک هوا کنید!

مواردی که باید بهبود پیدا کنند را بهبود ببخشید و به سرعت نسخه جدید برنامه تان را منتشر کنید.

کلید کار با بازخورد کاربر، آزمایش عملکردها و نتایج است. تا زمانی که فرضیاتتان را آزمایش نکنید هیچ کس نمی فهمد.

آیا اپلیکیشن شما با این موارد بهتر عمل می کند یا نه.

می توانید اپلیکیشن خودتان را با TestFlight تست کنید.

به سادگی افراد مختلف را برای استفاده آزمایشی از اپلیکیشن تان دعوت کنید و نسخه جدید برنامه خود را برای آنها ارسال کنید.

شما می توانید حداکثر ۱۰٫۰۰۰ نفر را دعوت کنید و آنها می توانند در مورد آخرین نسخه اپلیکیشن شما بازخورد سریع بدهند.

چقدر زمان باید صرف کنید؟

از چند ساعت تا چند روز برای برای آزمایش UI / UX وقت بگذارید. زیاده روی نکنید.


چقدر باید هزینه کنید؟

برای خرید ابزار خوب باید با توجه به نیازتان هزینه کنید.


قدم بعدی چیست؟


اولین چیزی که باید یادتان باشد این است که دانستن مراحل کار مهم نیست؛ شما باید مسیر را طی کنید.

اجرای هر کدام از این مراحل در ساخت یک اپلیکیشن موفق بسیار اهمیت دارد.

دوم اینکه شما باید به اپلیکیشنی که ساخته اید به چشم یک تجارت و کسب و کار نگاه کنید.

این اپلیکیشن یک هدف تجاری برای ارائه چیزیست که شما در توانتان بوده و از طرف دیگر باید بتواند هزینه های شما را هم تامین کند.

در ضمن شما باید خودتان را در بازار رقابت نگه دارید و عقب نشینی نکنید.

هر بار که نسخه جدیدی از اپلیکیشن خودتان ارائه می کنید

به بازخوردهای کاربران و نقاط ضعف و قوت برنامه توجه کنید و نسخه جدید آن را مطابق با نیاز آنها ارائه کنید. از شکست ها درس بگیرید و اشتباهاتتان را تکرار نکنید.

توصیه ما به شما این است در هر مرحله از کار ساخت اپلیکیشن از خودتان بپرسید که در کجای مسیر قرار دارید و قدم بعدی را به بهترین شکل ممکن بردارید.

به پیشرفت، حرکت مداوم و کسب بینش و آگاهی ادامه بدهید و متوقف نشوید.

از قبل تصمیم بگیرید که این اپلیکیشن را برای تاثیر گذاشتن می سازید یا فقط جنبه سرگرمی دارد. موفق باشید.

587 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *