یکی از جنجالی‌ترین ایده‌های لری پیج

رویای جزیره گوگل که در یکی از آخرین سخنرانی‌های عمومی او در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2013 مطرح شد، ایده‌ای موسوم به Google Island بود. این جزیره اختصاصی قرار بود بستر پیشرفت‌های فنی را بدون نگرانی‌های مربوط به ملزومات قانون، دولتی و اخلاقی فراهم کند.

او می‌خواست صنعت فناوری درگیر خواست سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و سرویس‌های تبلیغاتی نباشد. او می‌خواست تکه‌ای از دنیا وجود داشته باشد که فقط به خلق فناوری‌های جدید بپردازد و بدون موانع دست و پاگیر بتواند زندگی جهانیان را بهتر کند.

این پروژه که نگرانی‌های زیادی را در منتقدان به وجود آورد

به سرانجامی نرسید و به باور بسیاری نشان داد که آقای پیج چگونه با تبدیل شدن به یک ابرثروتمند از جهان واقعی جدا شده و ایده‌هایی را دنبال می‌کند که با دغدغه‌های مردم عادی سنخیتی ندارند.

در سپتامبر 2013 لری پیج رتبه 13 ثروتمندترین آمریکایی‌ها را در فهرست فوربز از آن خود کرد و یک ماه بعد در جایگاه هفدهم قدرتمندترین افراد مرجع مذکور قرار گرفت. در این مدت لری پیج به عنوان مدیر اجرایی گوگل، در کنار سرگی برین مدیر پروژه‌های ویژه شرکت و اریک اشمیت رئیس اجرایی هیئت مدیره، عهده‌دار مدیریت فعالیت‌های روزمره کمپانی و پیشبرد برنامه‌ها بود.

پیج و برین در تاریخ 10 آگوست 2015

شرکت جدیدی تحت عنوان «آلفابت» را تأسیس کردند تا یک پله بالاتر از گوگل به مسائل مربوط به این شرکت و سایر زیرمجموعه‌ها نظارت کند. لری پیج در کمپانی جدید پست مدیریت اجرایی را در اختیار گرفت و ریاست آلفابت نیز به سرگی برین رسید؛ در این بین بالاترین مقام اجرایی گوگل نیز به «ساندار پیچای» اعطا شد.

لری پیج و سرگی برین چند سال به مدیریت مجموعه آلفابت پرداختند

و پروژه‌های مختلفی را از این طریق پیش بردند. اما سرانجام در تاریخ 3 دسامبر 2019 اعلام شد که پیج از سمت مدیرعاملی آلفابت کنار می‌رود و جای خود را به ساندار پیچای می‌دهد.

او این خبر را در مطلبی مشترک با سرگی برین اعلام کرد و نوشت: «حالا که آلفابت سر و سامان گرفته، و گوگل و Other Bets به خوبی به عنوان شرکت‌های مستقل عمل می‌کنند، زمان آن رسیده تا ساختار مدیریت خود را ساده‌تر کنیم. ما هرگز کسانی نبودیم که در صورت وجود گزینه‌های بهتر برای اداره شرکت بخواهیم مناصب مدیریتی را برای خودمان نگه داریم. و آلفابت و گوگل دیگر نیازی به دو مدیرعامل و یک مدیر ندارند.»

سال برخی از پروژه‌های گوگل …


2004: گوگل شبکه اجتماعی «Orkut» را راه اندازی کرد و سرویس «Google Desktop search» را معرفی نمود.

2005: گوگل مپس (نقشه‌های گوگل)، سرویس Reader، بلاگر موبایل و iGoogle در این سال عرضه شدند.

2006: یوتیوب خریداری شد و امکان چت از طریق جیمیل ارائه گردید.

2007: گوگل با چاینا موبایل و Salesforce.com وارد شراکت شد. کمپانی مورد بحث همچنین طی قراردادی نرم افزارهای آموزشی خود را برای هزاران دانش آموز محروم در کشورهای رواندا و کنیا رایگان کرد.

2008: سرویس Google Sites و نسخه جدیدی از Google Earth عرضه شد. همچنین گوگل پلتفرم تجمیع اطلاعات سلامت فردی «Google Health» را معرفی کرد که به دلیل عدم دستیابی به اهداف مورد انتظار، در سال 2011 کنار گذاشته شد.

2009: نسخه مک اپلیکیشن پیکاسا به همراه «Google Latitude» در این سال منتشر شدند. شرکت سرمایه گذاری «Google Ventures» که از کمپانی های نوپا در عرصه تکنولوژی حمایت می‌کند نیز در همین سال تأسیس شد.

2010: گوگل موتور جست و جوی «Aardvark» و سرویس ادیت عکس آنلاین «Picnik» را خریداری کرد.

تاکسی پرنده خودران

لری پیج به همراه «سباستین ترون»، متخصص رباتیک دانشگاه استنفورد پیش‌تر در گوگل برنامه اتومبیل‌های خودران را پیش می‌بردند. ترون در سال 2010 شرکت Kitty Hawk را با حمایت و همکاری لری پیج تاسیس کرد تا در حوزه حمل و نقل هوایی با وسایل نقلیه‌ای که به صورت عمودی نشست و برخاست می‌کنند، فعالیت داشته باشد.

این شرکت در سال 2014 اولین اثبات مفهوم خود را به نمایش گذاشت. آن‌ها در سال 2015 از پیوستن دو پروژه دیگر به نام‌های Flyer و Heaviside به شرکت خود خبر دادند. Flyer یک وسیله برقی نشست و برخاست عمودی (eVTOL) بسیار سبک بود که برای پرواز بر فراز آب طراحی شده بود. این شرکت در سال 2020 پروژه Flyer را بازنشسته کرد تا تمرکز خود را روی Heaviside بگذارد.

ایده پرنده‌های برقی لری پیج در سال 2019 به خوبی در Heaviside H2 به نمایش درآمد و این وسیله توانست با یک بار شارژ در مسافتی بالغ بر 160 کیلومتر پرواز کند و به سرعت 290 کیلومتر بر ساعت برسد. این هواپیما همچنین 100 برابر ساکت‌تر از هلیکوپترها پرواز کرد.

شریک پیج باور دارد که Heaviside می‌تواند با استقبال کشورها و مردم روبرو شود و برای شبکه تاکسی‌های هوایی استفاده شود. این شرکت امیدوار است که تا سال 2050 بتواند نیمی از سفرهای شهری را از طریق این وسایل نقلیه پرنده انجام دهد و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر عمل کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.