پمبرتون یک سرهنگ آمریکایی بود که در جریان جنگ تمدن آمریکا زخمی شد .

استفاده او از مورفین برای کاهش دردش باعث اعتیاد او به این ماده شد.

او دارای یک مدرک پزشکی نیز بود و همین موضوع باعث شد تلاش کند جایگزین مناسبی برای مورفین برای خود پیدا کند.

تلاش‌های او در سال ۱۸۸۶ منجر به تهیه نوشیدنی انرژی‌زایی در داروخانه خود یعنی داروخانه «ایگل دراگ اند کمیکال هوس» (Eagle Drug and Chemical House) در شهر کلمبوس ایالات جورجیای آمریکا شد .

که در حقیقت یک نوشیدنی تونیک (نوشیدنی تهیه‌شده با آب گازدار) بود و به الگویی برای ساخت نوشیدنی‌های مشابه تبدیل شد.

دستور تهیه نوشیدنی

تهیه‌شده توسط پمبرتون که عصاره دانه‌های گیاه آفریقایی کولا یکی از ترکیبات اصلی آن بود، برای تهیه نوشابه کافئین دار کوکاکولا نیز مورداستفاده قرار گرفت.

این اتفاق باعث شد برند کوکاکولا در همان سال توسط پمبرتون متولد شود.

لازم به ذکر است که یک سال قبل از تولد این برند یعنی در سال ۱۸۸۵ برندی اسپانیایی تحت عنوان کولا کوکا (Kola Coca) نیز عرضه نشانه‌های خود را آغاز کرده بود.

اما حقوق این نوشابه اسپانیا در سال ۱۹۵۳ توسط کوکاکولا خریداری شد.

(beverage movement) در آمریکا بود .

شرکت‌کنندگان آن مخالف مصرف نوشیدنی‌های الکلی بودند و تولید و عرضه با استقبال خوبی در آن زمان روبرو شد.

نخستین نوشابه کوکاکولا در همان سال ۱۸۸۶ در داروخانه‌ای به نام داروخانه یعقوب (jacob’s pharmacy) در شهر آتلانتای ایالت جورجیای آمریکا به فروش رسید.

ماده اصلی نخستین نوشابه کوکاکولا سودا یا همان آب گازدار بود که پمبرتون آن را با شربت مخصوص خود ترکیب کرد.

این شربت در حقیقت یک شربت ذرت با مقدار زیادی فروکتوز بود. فروکتوز شیرین‌کننده‌ای طبیعی است که به‌صورت فراوان در میوه‌ها و عسل وجود دارد و جایگزین مناسبی برای ساکاروز است.

در آن زمان دستگاه‌های فروش خودکار نوشابه در آمریکا محبوبیت زیادی داشت

زیرا در آن زمان مردم معتقد بودند نوشیدنی‌های سودا (نوشیدنی‌های دارای آب گازدار) برای سلامتی مفید هستند

Pemberton در آن زمان به‌عنوان دارویی ثبت‌شده دارای مجوز فروخته شد و مدعی بود.

این نوشابه‌ها می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات ازجمله اعتیاد به مورفین، اختلالات گوارشی، اختلالات عصبی، سردرد و ناتوانی جنسی را برطرف کنند.

جالب است بدانید که در حال حاضر نیز این نوشابه گاهی اوقات برای درمان مشکلات مرتبط با انسداد روده و فعالیت ضعیف معده استفاده می‌شود؛ البته این روش درمانی چندان مناسب نیست و در موارد اندکی می‌تواند منجر به انسداد روده کوچک شود که در برخی از مواقع برای رفع این مشکل فرد باید جراحی شود.

آغاز رشد کوکاکولا_نخستین نوشابه های کوکاکولا


در سال ۱۸۸۸ سه محصول مختلف از کوکاکولا توسط چهار تاجر مطرح آمریکا یعنی «جیمز.‌سی میفیلد» (James.C mayfield)، «ایی. اُ. مورفی» (A.O. Murphey)، «سی. اُ. مولاهی» (C.O Mullahy) و «ای. اچ بلادورث» (E.H. Bloodworth) به فروش رسید فرمول ساخت نیز تنها در اختیار این شرکت قرار گرفت.

در سال ۱۹۱۹ کوکاکولا توسط عده‌ای از سرمایه‌گذاران خریداری و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. مالکان این شرکت در آن زمان ۵۰۰ هزار سهم را با قیمت ۴۰ دلار برای هر سهم به مردم عرضه کردند.

کوکاکولا در قرن بیستم


در سال ۱۸۸۹ نخستین شرکت تولیدکننده نوشابه کوکاکولا تأسیس و راه‌اندازی شد.

نخستین بطری نوشابه کوکاکولا در سال ۱۸۹۱ از کارخانه شرکت «بیدنرن کندی» (Bedenharn Candy Co) واقع در شهر بیدزبرگ در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا خارج شد.

این کارخانه امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که در آن وسایل و یادگاری‌های مرتبط با تاریخچه بطری‌های نوشابه‌های کوکاکولا در آن در معرض نمایش قرار گرفته است و بازدیدکنندگان می‌توانند از این موضوع سوغاتی هم بخرند.

در سال ۱۸۹۴ شربت نوشابه کوکاکولا به شکل قرص برای درمان دل‌درد به فروش رسید. کوکاکولا در سالگرد ۵۰ سالگی تأسیس خود به یکی از نمادهای آمریکا تبدیل شد.

راه‌اندازی

نخستین دستگاه فروش خودکار نوشابه کوکاکولا

فروش کوکاکولا


تجاری فروش نوشابه‌های این برند در سال ۱۹۱۴ راه‌اندازی شد.

تغییر فرمول ساخت کوکاکولا


در سال ۱۹۸۵ اتفاق مهمی در تاریخچه کوکاکولا رخ داد و در این سال شرکت به دنبال بررسی ذائقه‌های مشتریان خود و دنبال کردن ذائقه‌های جدید، تصمیم گرفت فرمول ساخت نوشابه‌های خود را تغییر دهد و نوشابه‌های جدید را با عنوان «نیوکوک» (New Coke) روانه بازار کرد و مشتریان وفادار کوکاکولا نیز از طعم جدید نوشابه‌های محبوب خود استقبال کردند.

اما نیوکوک سرنوشت خوبی نداشت؛ زیرا بسیاری از مشتریان کوکاکولا همان طعم قبلی را می‌پسندید و اعتراضات در مورد این موضوع باعث شد شرکت ساخت نوشابه با فرمول قبلی را همچنان ادامه دهد و عرضه نوشابه‌های تهیه‌شده با این فرمول را با عنوان «کوکاکولای کلاسیک» (Coca-Cola Classic) نیز ادامه داد و فروش نوشابه‌های نیوکوک نیز ادامه یافت؛ اما نام این نوشابه‌ها در سال ۱۹۹۲ به «کوک ۲» (Coke II) تغییر یافت و تولید آن در سال ۲۰۰۲ متوقف شد.

کوکاکولا در قرن بیست و یکم


مهم‌ترین اتفاق قابل‌توجه تاریخچه کوکاکولا در آغاز قرن بیست و یکم، ازسرگیری تولید نوشابه‌های این شرکت در کشور عراق بود.حذف پسوند کلاسیک از نام نوشابه کوکاکولا یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخچه این شرکت در ابتدای قرن ۲۱ بود.

به دلیل متوقف شدن تولید کوکاکولاهای جدید، پسوند Classic ابتدا از نام محصولات در حال تولید در کانادا حذف شد (سال ۲۰۰۷) و سپس در سال ۲۰۰۹ این کلمه از محصولات در حال تولید در آمریکا نیز حذف و در سال ۲۰۱۱ تمام نوشابه‌های کوکاکولا در سراسر جهان بدون این پسوند تولید و عرضه شدند.

تولید محصولات کوکاکولا در میانمار پس از گذشت ۶۰ سال، یکی دیگر اتفاقات مهم تاریخچه کوکاکولا در قرن حاضر آغاز بود.در سال ۲۰۲۱ کوکاکولا طرحی را در راستای مقابله با زباله‌های پلاستیکی آغاز اعلام کرد که از این پس تمام نوشابه‌هایی که در آمریکا به فروش می‌رسند.

در بطری‌های ساخته‌شده از پلاستیک کاملاً قابل بازیافت عرضه خواهند شد. در ضمن این شرکت اعلام کرد طبق برنامه‌ای که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به ازای هر قوطی مشابه فروخته‌شده، یک قوطی بازیافت می‌شود.

از دیگر اقدامات کوکاکولا برای حفظ سلامت محیط‌زیست می‌توان به آغاز استفاده از بطری‌های کاغذی برای عرضه نوشابه‌های این شرکت اشاره کرد؛ البته این طرح در حال حاضر آزمایشی است و شرکت تاکنون تنها از ۲۰۰۰ بطری کاغذی استفاده کرده است تا ببیند طعم نوشابه‌ها تغییر می‌کند یا خیر و سلامت آن‌ها حفظ می‌شود یا خیر.

فرمول نوشابه کوکاکولا


در حال حاضر فرمول ساخت نوشابه‌های کوکاکولا به‌عنوان یک راز تجاری به شدت محافظت می‌شود و به‌جز دو نفر از مدیران اجرای این شرکت، هیچ‌کس به فرمول کامل دسترسی ندارد. فرمول اصلی این شرکت ۸۹ سال است که در گاوصندوقی با امنیت بسیار بالا در شهر آتلانتا نگهداری می‌شود.

محل نگه داری فرمول کوکاکولا


جالب است بدانید در سال ۲۰۰۷ یکی از کارمندان این شرکت تلاش کرد به فرمول دست پیدا کند و آن را به رقیب اصلی کوکاکولا یعنی پپسی بفروشد اما نه‌تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه به ۸ سال حبس نیز محکوم شد!

تهیه مشابه آن تلاش کنند و این منجر به ایجاد دسته خاصی ازان تحت عنوان کولاس (Colas) شده است.

ریشه‌یابی نام کوکاکولا


از ترکیب دو واژه کوکا (Coca) و کولا (Cola) تشکیل شده.

در حقیقت متشکل از نام دو ماده اصلی از ترکیبات نوشابه‌های این برند یعنی برگ کوکا (این برگ دربردارنده مقداری کوکائین است و به دلیل تحریک برانگیز بودن کوکائین استفاده می‌شود) و دانه‌های گونه خاصی از گیاه کولا (دانه‌های سرشار از کافئین) است.

البته سال‌ها است که استفاده از برگ‌های دارای کوکائین در ساخت نوشابه‌های کوکاکولا متوقف شده است و در حال حاضر قبل از استفاده از برگ‌های کوکا، کوکائین آن‌ها استخراج و برگ‌ها عاری از این ماده می‌شوند.

ترکیبات نوشابه‌ کوکاکولا


در حال حاضر یک قوطی نوشابه معمولی کوکاکولا با حجم ۳۳۰ میلی‌لیتر دارای ۳۸ گرم شکر و ۵۰ گرم سدیم و ۱۴۰ کالری است و در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از این نوشابه ۹.۸ گرم کافئین وجود دارد.

جالب است بدانید در سال ۱۹۱۱ دولت آمریکا با تنظیم یک پرونده حقوقی تلاش کرد کافئین را از نوشابه‌های کوکاکولا را حذف کند.

اما با وجود تلاش‌های بسیار و برگزاری دادگاه‌های متعدد (پرونده این شکایت به دادگاه عالی نیز کشیده شد) موفق نشد خواسته خود را عملی کند و کوکاکولا تنها میزان این ماده را در نوشابه‌های خود کاهش داد.

در حال حاضر ترکیبات اعلام‌شده نوشابه‌های کوکاکولا شامل آب گازدار، شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا (نوشابه‌های رژیمی این برند فاقد شکر هستند) کافئین، اسید فسفریک، رنگ کاراملی (نوعی رنگ شیرین قابل‌حل در آب که با آب شدن شکر به دست می‌آید) و طعم‌دهنده‌های طبیعی می‌شود که نام آن‌ها هنوز فاش نشده است و بخشی از فرمول محرمانه نوشابه‌های کوکاکولا هستند.


کوکاکولا کنسانتره تولید می‌کند و سپس این محصول به تمام شرکت‌هایی که بطری‌های نوشابه‌های کوکاکولا را پر می‌کنند، می‌فروشد. تنها طرف قرارداد شرکت کوکاکولا شرکت‌هایی هستند که نوشابه‌های این برند را با استفاده از کنسانتره اصلی با آب تصفیه‌شده و شیرین‌کننده تولید و آن‌ها را در داخل بطری یا قوطی عرضه می‌کنند.

محصولات کوکاکولا تنوع خوبی دارد و شامل نوشابه‌های بدون کافئین، نوشابه‌های رژیمی بدون کافئین، نوشابه‌های بدون شکر، نوشابه‌های گیلاسی و نوشابه‌های وانیلی می‌شود. این شرکت نوشابه‌های دارای طعم‌های خاص مثل طعم لیمو، لیموترش و قهوه را نیز تولید می‌کند. در ضمن نوشابه‌های با طعم میوه‌های مختلف نیز در سبد محصولات این شرکت قرار دارد

2,980 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *