آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه همایش ملی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که به صورت مجازی برگزار شد، کرونا را یک تلنگر و بیدار باش برای جامعه بشری دانست و افزود: کمتر حادثه ای با چنین گستره‌ای از درگیری سابقه داشته است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم و دامنه گسترده این بلای عمومی و جهانگیر بشر را با پرسش های نو و شرایط جدید مواجه کرده و بشر را به مواجهه اندیشمندانه فرا می خواند؛ در این میدان دانشگاه، حوزه و نهادهای علمی، فرهنگی و دینی باید پیشگام باشند و با تدابیر لازم، جامعه، مردم و مسؤولان را راهنمایی کنند.

وی با تصریح بر این که کرونا از یک سو تهدیدهای بزرگی را متوجه جامعه بشری کرد اما در دل این تهدید، فرصت های بالقوه ای وجود دارد، گفت: با برنامه ریزی و تدبیر می توان به این فرصت ها دست یافت؛ در آغاز تصور می شد پدیده کرونا امری زودگذر و کوتاه مدت است اما امروزه همه می دانند این پدیده میان مدت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه به تهدیدها و آسیب های کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا بر معیشت مردم و نظام اقتصادی تأثیر گذاشته و همه کشورها از جمله کشور ما دچار شوک اقتصادی شده اند و معیشت مردم، مقوله کار، توزیع و خدمات را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: نظام و پیوندهای اجتماعی به واسطه کرونا با تهدید جدی مواجه شده است که فاصله اجتماعی و شیوه های لازم برای غلبه بر این بیماری به نوعی گسست اجتماعی به وجود می آورد؛ هر چند از طریق مجازی و شیوه های نوین به نوعی می توان این گسست را جبران کرد اما برخی قسمت ها جبرانش دشوار است همانند دید و بازدیدها که در سطوح اندکی صورت می گیرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نظام های علمی و پیوندهای علمی به واسطه شیوع کرونا دچار ضعف شده اند، ادامه داد: مهم ترین آسیب کرونا تأثیرات روحی آن بر روی بشر است که اگر به درستی درمان نشود تأثیرات مخربی می تواند داشته باشد؛ نظام بهداشت و درمان نیز از این ناحیه با مشکلات بزرگی رو به رو است.

وی ادامه داد: تأثیرات و بازتاب های روحانی کرونا بر روی انسان، پایه آسیب های دیگر است زیرا اگر جهان درون ما آسیب ببیند، می تواند آسیب های دیگر را تقویت کند.

مدیر حوزه های علمیه تاب آوری مؤمنانه را به عنوان الگوی مقابله با تأثیرات روحانی کرونا مطرح کرد و گفت: این تاب آوری از متن دین برخواسته است؛ ما دارای تاب آوری شکلی، سطحی همچنین تاب آوری عمیق درونی هستیم؛ دین الگویی جامع از صبوری ارائه کرده که وظیفه ما شناخت این الگو، تبیین و نهادینه کردن آن است.

وی با بیان این که تاب آوری به عنوان پدیده درونی دارای نمادهای بیرونی است، به این نمادها اشاره کرد و افزود: چنانچه اساتید اخلاق بیان کرده اند فضلیت های روحی دارای خصوصیات، دانشی و بینشی، عاطفی و روحی همچنین بروز در رفتارها و بروز در سخنان است.

وی ادامه داد: براساس گفته اساتید اخلاق، اولین مؤلفه برای تاب آوری، تاب آوری دانشی، بینشی، عقلانی و سنجیده از حادثه است که پایه تاب آوری و مقاومت انسان در مقابله با چالش ها به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این که پدیده طبیعی را اتفاقی ناگوار بدانیم به گونه ای که در آن، دست حکمت و مکان بهره گیری صحیحی وجود ندارد، موجب انفعال و شکستن انسان همچنین فروپاشی روحی و روانی در مقابله با حادثه خواهد شد.

وی اضافه کرد: از منظر اسلام حوادث طبیعی ضمن این که می تواند نوعی مجازات باشد اما در عین حال می تواند دارای انواع خیرات نیز باشد همانند این که گاهی کفاره گناهان یا وسیله تعالی بشر به شمار می رود و موجب برکات دنیوی همانند همبستگی اجتماعی و پیشرفت علمی نیز خواهد شد.

آیت الله اعرافی با تصریح بر این که از منظر اسلام هیچ حادثه طبیعی، پدیده ای زشت، منحوس و شر مطلق نیست، گفت: نگاه امیدوارنه، خیر مدار و مثبت به حوادث در این تفسیر اسلامی موج می زند.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، وضعیت درونی و روانی فرد است که انسان مؤمن در پرتو تفسیر و موازین اخلاقی، در برابر حوادث و وقایع صبور خواهد بود که صبر همان عزت نفس و حالت توانمندی و نشکستن است.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: مؤلفه سوم، نظامات رفتاری اعم از نظام اجتماعی و خانوادگی است که اسلام بر تکافل اجتماعی تأکید دارد و سامانه رفتاری، فقهی و حقوقی اسلام آدمیان را به همبستگی فرا می‌خواند؛ مؤلفه چهارم نیز گفتاری است که انسان در گفتار نیز نباید ناسپاسی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.