کپسولی که به‌منظور مرگ خودخواسته ساخته شده، ممکن است به‌زودی در سوئیس استفاده شود.بنر ایرانی کارت
براساس توصیه‌هایی که سازمان اگزیت اینترنشنال (Exit International) دریافت کرده است، کپسولی که این سازمان به روش چاپ سه‌بعدی و با هدف خودکشی کمکی (مرگ خودخواسته) طراحی کرده، ممکن است به‌طور قانونی در سوئیس به‌کار گرفته شود. کپسول مذکور «سارکو» نام دارد.

سارکو در نمایشگاه / sarco

سارکو در چندین رویداد هنر و طراحی در سراسر اروپا به‌نمایش گذاشته شده است

در سال ۲۰۲۰، حدود ۱،۳۰۰ نفر در سوئیس با استفاده از خدمات دو سازمان کمک به خودکشی بزرگ کشور سوئیس، یعنی Exit (ارتباطی با Exit International ندارد) و Dignitas فوت کردند. روشی که درحال‌حاضر استفاده می‌شود‌، مصرف سدیم پنتوباربیتال مایع است. پس از مصرف این دارو، فرد دو تا پنج دقیقه پیش از رفتن به کمای عمیق می‌خوابد و پس‌از‌آن به‌سرعت می‌میرد.

سارکو رویکرد متفاوتی برای مرگ آرام بدون نیاز به مواد کنترل‌شده فراهم می‌کند. وب‌سایت خبری SWI swissinfo.ch با دکتر فیلیپ نیچک، بنیان‌گذار سازمان اگزیت اینترنشنال، درباره‌ی کپسول سارکو و جایگاهی که او انتظار دارد این اختراع در بخش مرگ کمکی در سوئیس داشته باشد، صحبت کرده است. در‌ادامه، خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

کپسول سارکو برای کمک به خودکشی / sarco

سارکو با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است

SWI swissinfo.ch: سارکو چیست و چگونه کار می‌کند؟

فیلیپ نیچک: سارکور ساختار کپسول‌مانندی است که به روش چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود و فردی که قصد مرگ دارد، آن را از داخل فعال می‌کند. این دستگاه را می‌توان برای مرگ به هر جایی برد. برای مثال، می‌تواند در محیط آرامی در فضای باز یا در مکان مخصوصی در سازمان کمک به خودکشی قرار گیرد. فرد وارد کپسول می‌شود و دراز می‌کشد. این دستگاه بسیار راحت است. از آن‌ها چند سؤال می‌شود و پس از جواب‌دادن، ممکن است دکمه‌ی درون کپسول را فشار دهند که مکانیسم آن را فعال می‌کند.

کپسول روی قطعه‌ای تجهیزات قرار دارد که فضای داخلی را با نیتروژن پر می‌کند و به‌سرعت و درحدود ۳۰ ثانیه، سطح اکسیژن را از ۲۱ به ۱ درصد می‌رساند. فرد کمی احساس گیجی می‌کند و ممکن است پیش از اینکه هوشیاری خود را از دست دهد، کمی احساس سرخوشی کند. مرگ براثر هیپوکسی (فقدان اکسیژن) و هیپوکاپنیا (فقدان کربن‌دی‌اکسید) اتفاق می‌افتد. هیچ وحشت و احساس خفگی‌ای وجود ندارد. در محیطی که اکسیژن آن کمتر از ۱ درصد است، با از‌دست‌رفتن هوشیاری، مرگ تقریبا پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه اتفاق می‌افتد.

ازنظر توسعه و دردسترس قراردادن ماشین برای استفاده، در چه مرحله‌ای قرار دارید؟

فیلیپ نیچک: سال گذشته، به‌دنبال قانونی‌بودن استفاده از سارکو در سوئیس برای مرگ کمکی مشاوره‌ی ارشد دریافت کرده‌ایم و نتیجه‌ی آن مثبت بوده است و مشکل قانونی وجود ندارد. دو نمونه‌ی اولیه از سارکو نیز اکنون وجود دارد و سومین سارکو هم در هلند در حال چاپ است. اگر همه‌چیز خوب پیش برود، دستگاه سوم در سال ۲۰۲۲ برای استفاده در سوئیس آماده خواهد بود. اولین سارکو از سپتامبر ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۲ در موزه‌ی فرهنگ آرامگاهی در کاسل آلمان به‌نمایش گذاشته می‌شود. مورد دوم ازنظر زیباشناسی خوشایند نیست؛ به‌همین‌دلیل و دلایل دیگر، بهترین گزینه برای استفاده نیست.

چندین پروژه‌ی تکمیلی سارکو به‌علت دنیاگیری کووید ۱۹ به‌تعویق افتاده است. برای مثال، ساخت دوربینی که به فرد اجازه می‌دهد با افراد بیرون ارتباط برقرار کند. حین انجام این کار، لازم است رضایت آگاهانه فرد ثبت شود.

هدف اعلام‌شده‌ی شما غیرپزشکی‌کردن فرایند مرگ است. این امر مستلزم چه چیزی است؟

فیلیپ نیچک: درحال‌حاضر، برای تجویز سدیم پنتوباربیتال و تأیید ظرفیت ذهنی فرد، به مشارکت پزشکان نیاز است. می‌خواهیم هر نوع بررسی روان‌پزشکی را از این روند حذف کنیم و به فرد اجازه دهیم که خودش روند را کنترل کند. هدف ما ایجاد سیستم غربالگری هوش مصنوعی برای تعیین ظرفیت ذهنی افراد است. طبیعتا شک و تردیدهای زیادی به‌ویژه از طرف روان‌پزشکان وجود دارد؛ اما ایده‌ی مفهومی اولیه‌ی ما این است که فرد آزمون آنلاینی انجام دهد و کدی برای دسترسی به سارکو دریافت کند.

با‌‌توجه‌‌به اینکه در هلند مستقر هستید، چگونه وارد بازار سوئیس خواهید شد؟

فیلیپ نیچک: با گروه‌های مختلفی در سوئیس ازجمله گروه‌هایی سخن گفته‌ایم که قبلا در زمینه‌ی موارد خودکشی کمکی با آن‌ها کار کرده‌ایم تا بتوانیم سارکو را برای استفاده در این کشور ارائه دهیم. این کار با همکاری سازمانی محلی انجام خواهد شد. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، امیدواریم بتوانیم سارکو را سال آینده برای استفاده در سوئیس دردسترس قرار دهیم. این پروژه تاکنون بسیار پرهزینه‌ بوده است؛ اما فکر می‌کنم فاصله‌ی چندانی با عملی‌کردن آن نداریم.

1 دیدگاه

  • Najczęstszymi przyczynami niewierności między parami są niewierność i brak zaufania. W czasach bez telefonów komórkowych i Internetu kwestie nieufności i nielojalności były mniejszym problemem niż obecnie.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *