اداره کردن می‌تواند به صورت فرآیند سازمان‌‌دهی مؤثر منابع جهت دستیابی به اهداف تعریف شود.

به‌کارگیری این فرآیند در یک سازمان مشخص است.

یک مدیر کسب و کار ممکن است دارای سطح وسیعی از مسئولیت باشد که این بستگی به سازمان موردنظر دارد.

با این وجود برخی عملکردهای کلی در همه کارهای مدیریتی موجود است که شامل:

برنامه‌ریزی

سازمان‌دهی

تعیین کارکنان

جهت‌دهی امور

کنترل و بودجه‌بندی

برنامه‌ریزی


یک مدیر کسب و کار ملزم به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی سازمان جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است که ممکن است شامل کارهای مختلفی شود از جمله برآورد بودجه، تحقیق بازار و ارائه استراتژی. به طور اساسی این عملکرد نشان‌دهنده محل قرارگیری سازمان، جهت‌گیری آن و چگونگی تأمین منابع است.

سازمان‌دهی


زمانی که اهداف تعریف شدند، مدیر کسب و کار مسئولیت‌های مورد نظر را تشخیص داده، افراد را مورد آنالیز قرار می‌دهد و ابزار مورد نیاز را برآورد می‌کند و به تقسیم وظایف می‌پردازد. این مرحله ممکن است شامل بازبینی سازمان، توسعه گروه‌های جدید و یا تعریف مشاغل جدید باشد. هدف ایجاد محیطی بهینه برای عملکرد مؤثر و نتیجه‌بخش است.مدیریت کسب و کار

تعیین کارکنان


پیدا کردن فرد مناسب جهت کارهای مختلف بخش بسیار مهمی از مدیریت کسب و کار است. تعیین مشاغل مورد نیاز، آماده‌سازی تعاریف کارها، انتخاب و آماده‌سازی از جمله بخش‌های مختلف کار یک مدیر است. یک مدیر خوب معیارهایی از قبیل تنوع، اخلاق، سیاست و سایر پارامترهای مورد نیاز برای هر کار را در محیط کسب و کارش تشخیص می‌دهد.

جهت‌دهی امور


نکته جالب در مورد جهت‌دهی امور به دست آوردن نقطه بالانس بین کارکنان مورد نیاز و تولید اقتصادی است. این امر شامل تخصیص مناسب منابع و فراهم نمودن سیستم حمایتی است که به مسائل سریعاً پاسخ دهد. یک مدیر کسب و کار لازم است با داشتن شخصیت فردی بالا، به کارکنانش روحیه داده و آن‌ها را جهت دستیابی به اهداف مشترک هدایت کند.

کنترل


کنترل عبارت است از ارزیابی کیفیت در تمام مراحل سازمان. یک مدیر با دنبال کردن کارها و مقایسه آن‌ها بر اساس یک نقشه استراتژیک، انحراف از هدف را به حداقل می‌رساند. کنترل امور شامل تحلیل هزینه‌ها، مدیریت اطلاعات، اندازه‌گیری عملکرد و عملکرد به‌موقع است.

بودجه‌بندی


دنبال نمودن و بازبینی بودجه یکی از عوامل بسیار بحرانی موفقیت هر مدیر است که اغلب توسط دوره‌های آموزشی مختلف مدیریت کسب و کار مورد تمرکز قرارگرفته و معمولاً شامل فاینانس، محاسبات و نرم‌افزارهای محاسبه بودجه می‌شود.


زمینه اساسی دیگری برای مدیریت کسب و کار شامل آمار، بازاریابی، منابع انسانی و اقتصاد نیز لازم‌اند. همچنین عواملی همچون تصمیم‌گیری، منطق، حل مسئله و مهارت‌های شخصیتی نقش بسیار مهمی در مدیریت کسب و کار بر عهده دارند.مدیریت کسب و کار

رشته تحصیلی مدیریت کسب و کار

همان MBA است که در گرایشهای مختلف در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.هدف اصلی دوره مدیریت کسب و کار، تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی لازم برای ایفای نقش موثر در حوزه کسب و کار است.

مخاطبان دوره، افرادی با تجربه کاری قابل توجه و غالبا دانش آموختگان رشته های فنی-مهندسی و یا علوم پایه هستند که به دنبال کسب دانش مدیریتی لازم برای اداره مطلوب تر کسب و کار خویش هستند.

توانایی فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار :


مشاوره به مدیران سازمان های تولیدی و خدماتی در سطوح مختلف
اداره راهبردی بخش های تخصصی سازمان های تولیدی و خدماتی به صورت کارامد و موثر
مدیریت و راهبری سازمان های تولیدی و خدماتی به عنوان مدیر ارشد و یا عضو هیئت مدیره
فعالیت موثر و کار در قسمت های مختلف مدیریتی سازمان همانند مالی، بازاریابی و منابع انسانی


آشنایی با گرایشهای مختلف رشته مدیریت کسب و کار MBA


گرایش عمومی


هدف گرایش عمومی افزایش توانمندی های دانشجویان در گستره وسیعی از موضوع های مربوط به کسب و کار است.

درس های متنوعی در این گرایش ارایه می شوند. بنابراین دانش آموختگان این گرایش می توانند به فراخور علاقه خویش در مشاوره یا مدیریت بخش های مختلف سازمان ها اعم از تولیدی و یا خدماتی مهارت های لازم را کسب کنند.

آنان همچنین می توانند مهارت های کارآفرینی و ایجاد تحول در سازمان یا بخشی از آن را بیاموزند.

علاوه بر آن، در این گرایش امکان تعمیق دانسته های دانشجویان در زمینه مورد علاقه ایشان وجود دارد. زیرا دانشجویانی که به موضوع های مشخصی علاقه دارند می توانند آزادانه دروس مربوط به آن ها را برگزینند.

درنهایت، گرایش عمومی کاستی های مربوط به حضور استادان خاص هر گرایش را جبران می کند. دانشگاههایی که به استادان دروس گرایش های تخصصی دسترسی ندارند می توانند گرایش عمومی را با ارایه ترکیبی از دروس گرایشهای مختلف ایجاد کنند.

گرایش استراتژی


هدف این گرایش، ارائه دانش مدیریت استراتژیک کسب و کار، تبیین علل عملکرد برتر و موفقیت پایدار سازمان ها و راه دستیابی به آن ها است. دانشجویان این گرایش می آموزند که چگونه برخی از سازمان ها به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست می یابند.

همچنین، دانشجویان روش به­کارگیری آموزه های مدیریت استراتژیک برای سازمان خود را می آموزند. اگاهی از نظریه های پیشرفته مدیریت استراتژیک و تسلط بر ابزارهای متنوع این حوزه از اهداف این گرایش است.

آشنایی با مفاهیم بنیادین مدیریت استراتژیک (مانند ارزش، مأموریت و چشم انداز)، انواع روش های تحلیل و برنامه ریزی استراتژیک، فرامین و فنون تفکر استراتژیک، مدیریت تحولات اساسی، جاری سازی استراتژی ها، بودجه بندی و کنترل، تصمیم گیری استراتژیک در شرایط عدم اطمینان، مدیریت استراتژیک در سازمان های چند کسب و کاره و هولدینگ، و مدیریت استراتژیک در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی موضوع هایی هستند که در دروس طراحی شده برای این گرایش گنجانده شده اند.

گرایش بازاریابی


در این گرایش، دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچیدگی های رفتار مشتریان و بازار را کسب می کنند. آنان می توانند علاوه بر تعریف و تخمین اندازه یک بازار مفروض، میزان سودآوری آن را نیز به میزان مناسب برآورد کنند.

بازاریابی نوعی نگاه، رویکرد و فرایند است که به وسیله آن از طریق ارائه کالا و خدمات، علاوه بر کسب سود به تأمین نیازهای مشتریان پرداخته می شود. به شیوه ای که تأمین منفعت یک گروه الزاما به قیمت زیان گروه دیگری از ذینفعان نباشد.

در بازاریابی، بخش هایی از بازار به عنوان مناسب ترین هدف شناسایی می شوند که سازمان توانایی ارایه کالا و یا خدمات را به آن ها داشته باشد.

در این گرایش به موضوع هایی مانند مدیریت برند، بازاریابی خدمات، ارتباطات بازاریابی، بازاریابی بین الملل، بازاریابی بین بنگاهی، رفتار مصرف کننده و قیمت گذاری پرداخته می شود.

گرایش خدمات


خدمات در دنیای امروز به عنوان بخشی غالب در اقتصاد و مراودات تجاری محسوب می شود. متناسب با میزان پیشرفته بودن اقتصاد یک کشور، سطح پیشرفتگی و سهم صنایع خدماتی در اقتصاد افزایش می یابد.

انواع صنایع خدماتی نقشی عمده در اقتصاد ایفا می کنند. در این گرایش دانشجویان با انواع صنایع خدماتی، انواع خدمت و مفاهیمی مانند توسعه خدمت، سیستم های خدمات و مدیریت خدمات آشنا می شوند.

در ان به موضوع هایی:

بازاریابی خدمات

درآمد

استراتژیک خدمات

ظرفیت واحدهای خدماتی پرداخته می شود.

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی


منابع انسانی هر سازمان عامل حیات آن سازمان است. از این رو شناخت انسان و رفتارهای او برای مدیریت اثربخش آن ضروری است.

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی بر استفاده مؤثر از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان تمرکز دارد. این گرایش برای بالا بردن قابلیت های سازمانی و انطباق با شرایط محیطی تاکیدی ویژه بر ابعاد انسانی در سطوح فردی، گروهی و سازمانی دارد.

دانشجویان این گرایش می توانند به بهبود کارایی سازمان و دستیابی به اهداف انسانی سازمان و جامعه کمک کنند.

این هدف با ایجاد روابط برتر حاصل می شود و نتیجه آن ایجاد ارزش برای ذی نفعان سازمان است. این حوزه می تواند در ایجاد شرایط پایدار برای تعامل متقابل فرد و سازمان به گونه ای کمک کند که بستر بهبود عملکرد هر دو را تأمین کند.

در این گرایش به موضوع هایی مانند علوم رفتاری، روانشناسی، سازمان های یادگیرنده، استعدادیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد، روابط سازمانی، مدیریت استعدادها و نیروهای دانشی، تقویت کار تیمی، استراتژی منابع انسانی، مدل های مختلف رفتار سازمانی، بهبود سازمانی، توسعه شغلی و فرهنگ در سازمان پرداخته می شود.

گرایش سازمان های پروژه محور


در این گرایش دانشجویان با مفاهیم مدیریت پروژه و سازمان های پروژه محور آشنا می شوند.

پروژه تلاشی موقت است که به منظور تولید محصول، خدمت و یا نتیجه ی منحصر به فرد انجام می شود. مدیریت پروژه، فرایندی درجهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک موازنه اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت است.

دانشجویان با یادگیری ابزارها و روش های مناسب می توانند طرح ها و پروژه ها را با کمترین هزینه، کوتاه ترین زمان و بهترین کیفیت ممکن اجرا کنند.

در این گرایش به موضوع هایی همچون امکان سنجی، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل پروژه ها، تدارک و تأمین مالی پروژه، مدیریت سازمان های پروژه محور، مدیریت ریسک پروژه، مدیریت کیفیت پروژه، مدیریت منابع انسانی در سازمان های پروژه محور، حل مناقشات و مذاکرات، و انواع کسب و کارهای پروژه ای پرداخته می شود.

گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات


در این گرایش دانشجویان با مفاهیم اصلی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات آشنا می شوند.

یک سیستم اطلاعاتی تعامل بین کاربران، فرایندهای کسب و کار، داده و فناوری است.

فناوری اطلاعات نیز به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی با به کارگیری فناوری اطلاعات می پردازد. در عصر کنونی اهمیت سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در دنیای کسب و کار روزبه روز برجسته تر می شود.

کسب مزیت رقابتی و عملکرد برتر در محیط رقابتی و پویای کسب و کار دنیای امروز مستلزم کسب توانمندی و تسلط بر سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات است.

در این گرایش موضوع هایی مانند تولید اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت مناسب، ارزش افزایی مدیریتی از اطلاعات و کاربرد آن در سطوح مختلف مدیریتی، پیاده سازی پروژه های فناوری اطلاعات در بخش های مختلف، و مدل های کسب و کار نوین مبتنی بر پایه فناوری اطلاعات بررسی می شوند.

گرایش عملیات و زنجیره تأمین


هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مفاهیم، موضوعات و مسایل مدیریت عملیات و زنجیره تأمین است.

دست آورد تحلیل، طراحی و برنامه ریزی عملیات و زنجیره تأمین، تطابق نیازهای متقاضیان کالا و یا خدمات با منابع، تونمندی ها و فرایندهای یک سازمان و یا شبکه ای از سازمان ها است.

به این منظور می بایست مجموعه ای از مفاهیم، قواعد و روشهای هم خوان را از سطوح کلان و راهبردی تا سطوح خرد و اجرایی به کار گرفت. بنابراین در این گرایش درس هایی ارایه می شود که مقدمات ایجاد چنین قابلیتی را برای دانشجویان فراهم کند.

در این گرایش موضوع هایی مانند استراتژی عملیات، مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین، طراحی و تحلیل سیستم های تولیدی، مدیریت موجودی و انبار، لجستیک، مدیریت ریسک و ارتباط با تأمین کنندگان مطرح می شوند.

گرایش فناوری


این گرایش به مفاهیم، روش ها و نظریه های موجود در زمینه مدیریت فناوری به عنوان یکی از عوامل اساسی خلق ثروت می پردازد. در این گرایش به سیستم های مدیریتی که به ایجاد، کسب و استفاده از فناوری کمک می کنند، پرداخته می شود.

همچنین وظایف اصلی مدیریت فناوری در سطح بنگاه و دانش مورد نیاز در سطح فرابنگاه بحث می شود.

در سطح بنگاه مواردی چون شناسایی و ارزیابی فناوری، برنامه ریزی فناوری، اکتساب فناوری (شامل توسعه درون زا، انتقال دانش و فناوری و همکاری های مشترک در زمینه توسعه فناوری)، بهره برداری و محافظت از فناوری در زمره موضوع های اصلی قرار می گیرند.

در سطح فرابنگاه نیز به مواردی مانند سیاست گذاری علم و فناوری، تحولات فناورانه و نظام ملی نوآوری پرداخته می شود.

گرایش کارآفرینی


موضوع اصلی این گرایش خلق ارزش افزوده با استفاده از فرصت ها، راه اندازی کسب و کار جدید و کارآفرینی است.

فرد کارآفرین به منظور تحقق ایده اش عوامل موردنیاز را فراهم می آورد و ا استفاده از قدرت تصمیم گیری، مهارت ها و استعدادهای فردی و گروهی در طراحی، سازماندهی و اجرا، ایده خود را به صورت یک کسب و کار جدید در می آورد.

اهمیت کارآفرینی و تأثیر آن به اندازه ای است که کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی خود استفاده می کنند.

در این گرایش به موضوع هایی مانند تشخیص فرصت های کارآفرینی، شرایط لازم برای کارآفرینی، مطالعات بازاریابی، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی توجه می شود.

گرایش کسب و کار بین المللی


این گرایش به کسب و کارهای بین المللی مرتبط با معاملات کالا و یا خدمات در عرصه بین الملل می پردازد. اینگونه معاملات برای شرکت های خصوصی و دولتی و یا ترکیبی از این دو به علت سود یا منفعت سیاسی حایز اهمیت است.

در این گرایش از منظر تجارت بین الملل به موضوع هایی مانند :

سیستم های حقوقی

سیاست های اقتصادی و سیاسی

استانداردهای حسابداری

استاندادرهای کاری

فرهنگ های محلی

فرهنگ سازمانی

بازارهای ارزی

تعرفه ها

مقررات واردات و صادرات

و موافقت نامه های چندجانبه پرداخته می شود.

گرایش مالی


در این گرایش، دانشجویان با نظریه های کلاسیک و جدید مدیریت مالی و سرمایه گذاری و کاربرد آن ها آشنا می شوند.

آنان می توانند با ارائه راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری، گام هایی موثر برای رفع مشکلات اقتصادی بنگاه بردارند.

گرایش مالی به مدیریت کارآمد و موثر وجوه مالی به شیوه ای می پردازد که باعث تحقق اهداف بنگاه شود.

این گرایش شامل چگونگی بودجه بندی سرمایه ای، تأمین مالی و اداره منابع و مصارف کوتاه مدت مانند دارایی ها و بدهی های جاری است.

دانش آموختگان گرایش مدیریت مالی علاوه بر توانایی تحلیل بازارهای مالی می توانند وضعیت مالی سازمان ها و صنایع را ارزیابی کنند و در اخذ تصمیمات مالی مرثر در بنگاهها، ایفای نقش کنند.

در این گرایش به موضوع هایی مانند

قوانین و مقررات مالی

مهندسی مالی و طراحی ابزارهاف مدیریت ریسک

ارزش یابی اوراق بهادار و بنگاه ها

قیمت گذاری اختیارهای مالی

اقتصادسنجی مالی

نظریه بازار سرمایه

مدیریت مالی بین المللی

بانکداری و مالیه اسلامی پرداخته می شود.

گرایش نوآوری و توسعه محصول و خدمت


این گرایش به دنبال آشنایی دانشجویان با مفهوم نوآوری و فرایندهای توسعه محصول و خدمت است.

نوآوری، توسعه و کاربرد ایده جدید به صورت محصول، فرایند و یا خدمت جدیدی ظاهر می شود که منجر به رشد پویای اقتصاد ملی می شود.

نوآوری پدیده ای نیست که فقط یک بار رخ دهد، بلکه فرآیندی مستمر از توسعه ایده نو تا کاربردی شدن آن است.

ایده نو اشاره به درک نیاز جدید مشتری و یا روش جدید تولید دارد. ایده های نو با جمع اوری اطلاعات با دیدگاه کارآفرینانه توسعه می یابند.

دانشجویان این گرایش با طبقه بندی های رایج نوآوری و انواع آن:

مدیریت توسعه محصول و خدمت

مدیریت روابط مشتری

طراحی

تدوین و استقرار کسب و کار جدید

مدیریت فرآیندهای کسب وکار

رفتار مصرف کننده در سطوح مختلف آشنا می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *