۲ روش برای مدیریت شبکه وای فای

امروزه مدیریت شبکه وای فای یا همان WiFi network management آن هم به شکلی موثر و قابل قبول کاری نسبتا دشوار است.
بدیهی است یک ساختار گسترده‌، حجم فعالیت زیادی را بر عهده مجریان پیاده سازی شبکه و قسمت مدیریت آی‌تی آن سازمان در رصد اطلاعات، نگه‌داری و به‌روزرسانی تجهیزات قرار خواهد داد. اما بهترین روش برای مدیریت شبکه‌ های بی‌سیم کدام است؟.
در اینجا ۲ نرم افزار مدیریت شبکه را به شما معرفی می‌کنیم تا خودتان با توجه به ویژگی‌های آن‌ها نرم افزار مدیریت شبکه وای فای مناسب خود را انتخاب کنید.
مدیریت شبکه‌ وای فای با نرم افزار سیگما
“سیگما” نرم افزاری برای کنترل پهنای باند اینترنت، مدیریت کاربران و گروه های کاربری مختلف، اعمال محدودیت مصرف پهنای باند و دریافت گزارشات تخصصی از عملکرد کاربران اینترنت در سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، هتل‌ها و … می‌باشد.

همانطور که می‌دانید محصولات متنوعی در سطح دنیا با نام نرم افزار مدیریت شبکه وای فای وجود دارد که برخی از آن‌ها قابل خرید بوده و برخی دیگر به صورت Open Source ارائه شده‌اند. استفاده از این سیستم‌های Open Source به علت سادگی و در دسترس بودن، با اقبال موسسات و سازمان‌های داخلی مواجه شده که البته ممکن است مشکلاتی را در آینده به وجود بیاورد.

نرم افزار سیگما از ابتدا توسط تیم برنامه‌نویسی داخلی نوشته شده و به تدریج، با توجه به نیاز مشتری، آبدیت شده است. این یکی از مهمترین مزیت‌های نرم افزار سیگما است که علاوه بر امکانات بسیار زیاد، قابل ارتقا و حتی سفارشی سازی را نیز دارد. این نرم افزار در سیستم عامل‌های ویندوز ۲۰۰۸، ویندوز ۲۰۰۳ و پایگاه داده MS-SQL Server (2005) قابل اجرا می‌باشد.

مدیریت شبکه‌ وای فای
کاربردهای مهم نرم افزار مدیریت شبکه وای فای سیگما
از کاربردهای مهم نرم افزار مدیریت شبکه‌ وای فای “سیگما” می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مدیریت مصرف اینترنت
تخصیص اینترنت به کاربران بر اساس سیاست­های سازمانی
آسان سازی اتصال و دسترسی کاربر به اینترنت بدون نیاز به آموزش
کاهش هزینه­ آموزش و پشتیبانی پرسنل با آسان سازی اتصال به اینترنت
ابزارهای پیشرفته­ نظارت و تولید گزارش­های مختلف از مصرف اینترنت.
شناسایی نرم افزارهای مخرب و غیرکاربردی در فضای سازمانی و اعمال محدودیت برای آن‌ها
از بین رفتن نگرانی‌ها در خصوص منتشر شدن اطلاعات سازمانی با بررسی دقیق و همه جانبه عملکرد کاربران در اینترنت
انعطاف­ پذیری و سازگاری فوق­العاده
آسان­ سازی و آموزش کاربران در اتصال به اینترنت
گزارشات متنوع مدیریتی

نرم افزار اکانتینگ اینترنت سیگما

نرم افزار سیگما علاوه بر امکانات فوق، دارای چندین نرم افزار جانبی است که کاربری و مدیریت محاسبات شبکه را شخصی‌سازی می‌کند.

مدیریت شبکه وای فای با نرم افزار ezMaster
یکی دیگر از نرم افزارهای مناسب برای مدیریت شبکه وای فای نرم افزار ezMaster، سری نیوترون (Neutron) ساخت شرکت EnGenius است که پاسخی به تمام چالش های مدیریت نرم افزاری شبکه است. این نرم‌افزار با مشارکت کنترلرهای WLAN و AP های موجود، یک راهکار جامع در مدیریت نرم‌افزاری شبکه در سطح اینترپرایز است که با هزینه‌ای بسیار ناچیز و بدون هیچ انحصاری در اجرا، در دسترس همگان است.

مقیاس پذیری بالا بدون در نظر گرفتن حجم شبکه با راهکار مدیریت WLAN: این نرم‌افزار با بستر WLAN به تمامی Managed Service Provider ها این قابلیت را می‌دهد که چندین شبکه گسترده مجزا را با بیش از ۱۰۰۰ اکسس پوینت و سوییچ و ۱۰۰۰۰ کاربر همزمان، تنها از یک نقطه مدیریت و رهبری نماید.

اهمیتی ندارد که حجم و گستردگی شبکه چه اندازه است؛ زیرا این نرم‌افزار در مدیریت شبکه وای فای شما به اندازه کافی منعطف است؛ به طوری‌که علاوه بر قابلیت کنترل هر AP به تنهایی می‌تواند از طریق سوییچ کنترلر نیز AP ها را کنترل نماید؛ همچنین از طریق مجازی و از فواصل بسیار دور و توسط اینترنت یا Cloud، قابلیت مدیریت و کنترل شمار نامحدودی از AP ها را داراست. این نرم‌افزار مدیریت شبکه وای فای راندمان گسترش شبکه و توانایی مدیریت آن را بدون محدودیت جغرافیایی تا بیشترین حد انتظار بالا می‌برد.

قابلیت‌هایی همانند رومینگ ، هدایت کاربران دارای باند ۵GHz به سمت این باند ، تنظیم ترافیک باند و … در این نرم افزار وجود دارد.

مدیریت شبکه وای فای

برخی از قابلیت‌های نرم افزار مدیریت شبکه ezMaster
قابلیت نصب و بهره برداری سریع، همراه با امنیت بالا
برای کاهش زمان لَختی سخت‌افزاری سیستم، محصولات اینجینیوس و نرم‌افزار مورد نظر، قابلیت نصب سریع را دارا هستند. بدیهی است به‌کارگیری چنین نرم‌افزاری، بدون نیازبه آموزش پیچیده، در وقت و هزینه بسیار صرفه‌جویی می‌نماید. ویژگی بارز این نرم‌افزار، نگاه به توسعه محتمل در بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در آینده را دارا است و تمامی تمهیدات بروزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در خود نهادینه ساخته است.

این ویژگی‌ها و مدیریت لایه ۳ تقریباً بی نظیر و خاص محصول شرکت است.
از طرف دیگر، این محصول و سخت‌افزارهای مرتبط، توانسته امنیت شبکه را در سطوح مختلف ارتباطات شبکه و وای‌فای با رمزنگاری پیشرفته، فراهم کنند. توانایی این نرم افزار در تدوین گزارش‌‌ها و رصد اطلاعات در حوزه رفع مشکل، اعلام خطا و هشدار تهاجم، کم‌نظیر است.

در ادامه موضوع مدیریت شبکه وای فای به برخی از قابلیت‌های این نرم افزار می‌پردازیم

مدیریت شبکه وای فای
قابلیت آمارگیری در نرم افزار مدیریت شبکه وای فای ezMaster
نرم‌افزار با قابلیت نمایش نمودار، به راحتی آمار کاربران را در دوره‌های روزانه، هفتگی و ماهانه هر دستگاه تحت کنترل را نشان می‌دهد؛ ضمن آنکه قابلیت نمایش به لحظه و آنی نرخ داده‌های ارسالی را نیز داراست.

قابلیت بصری سازی مدیریت شبکه وای فای
این نرم‌افزار با ایجاد گروه‌های متفاوت و با گرفتن Mac Addresss محصولات قابل پشتیبانی، توانایی رصد دستگاه‌های متصل و بررسی آخرین وضعیت آن‌ها را در سطح حجم نرخ داده‌های ارسالی، آخرین بروزرسانی و نمایش توپولوژی اتصال با شماره پورت و IP Address را داراست. می‌توان نقشه ساختمانی که AP در آن نصب شده است را به همراه پلان طبقه مورد نظر، بارگذاری کرد تا در صورت بروز مشکل، همواره مرجع مستند خاصی برای بررسی پوشش وای‌فای و کالیبره کردن آن باشد.

قابلیت بروزرسانی گسترده : یکی دیگر از قابلیت های نرم افزار مدیریت شبکه وای فای این است که فایل بروزرسانی نرم افزار دستگاه می‌تواند یا به صورت مستقیم در خوددستگاه بارگذاری شود یا نرم‌افزار به طور خودکار، سرور اصلی را برای بروزرسانی جستجو کند تا هر دستگاه متصل به آن را نصب و به کارگیری نماید.

پشتیبانی از هات اسپات وای‌فای:
با استفاده از پورتال انحصاری ، نرم‌افزار مورد نظر، با ایجاد صفحه ورود مشخص با طراحی و لوگوی دلخواه شما و با اسم و پروفایل منحصر به فرد، به هنگام استفاد کاربر از شبکه وای‌فای، امکان دسترسی به هات اسپات را در محصولات سری EWS با سطوح دسترسی مختلف می‌دهد.

این ارجاع می‌تواند به صورت هدایت شده به آدرس خاصی و با زمان‌بندی خاص، که قابل تنظیم است؛ اگر مایل باشید، می‌توانید حساب کاربری ویژه مهمان را با عنوان و اسم رمز خاص تولید کنید و در این حالت، میهمانان می‌توانند به شبکه، دسترسی پیدا کنند.
قابلیت مانیتورینگ پیشرفته: با یک کلیک، می‌توانید تمامی کاربران فعال هر دستگاهی را در لیستی مشاهده کنید و اگر کاربری بنا به هر دلیلی طبق مقررات عمل نمی‌کند، او را از دسترسی منع یا از لیست خارج کنید. این کنترل بسیار پیشرفته است و تا سطح کنترل حجم داده‌های ارسال و دریافت هر دستگاه نیز می باشد.

هزینه و ارزش افزوده
محصولات اینجینیوس و راهکارهای پیاده‌سازی شرکت، همواره براساس طراحی بهینه با قیمت مصوب کارخانه صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه نرم‌افزار مدیریت، حق انحصار و کپی‌رایت در بهره‌برداری از آن را ندارد، تمامی استفاده‌کنندگان و Managed Service Provider ها به‌راحتی از ارزش افزوده‌ای در تجارت محصول خود و رشد پایدار برخوردار خواهند بود.

اینترنت
ویژگی های بارز نرم افزار مدیریت شبکه وای فای در یک نگاه
اگر بخواهیم ویژگی های این نرم افزار مدیریت شبکه وای فای را خلاصه کنیم، به این شکل قابل ارائه است. ساختار طراحی جایگزین (Redundant)، مدیریت متمرکز AP ها، انتخاب خودکار کانال، جهت‌دهی باند و رومینگ سریع، شکل‌دهی ترافیک، مانیتورینگ جامع، نمایش گرافیکی گزارش‌ها، قابلیت بروزرسانی Firmware، دسترسی به مرکز از راه‌دور و سایر پروسه‌های رایج در شبکه.
مکان‌های پیشنهادی جهت به کارگیری: سازمان های با جغرافیای اداری وسیع، مراکز درمانی، موسسه‌های آموزشی و مدارس، MSP ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی، املاک و مستغلات هوشمند

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *