فناوری های نوین ساختمانی
فناوری نوین از چه زمانی وارد زندگی انسان ها شد؟ انسان موجودی متفکر است که همواره در تلاش بوده تا روند زندگی را برای خود آسان‌تر کند. در عین حال، بشر همیشه به دنبال راهی بوده تا از آن طریق بتواند به پرسش‌های بی‌شمار خود پاسخ دهد. این عوامل، بزرگ‌ترین انگیزه بشر برای به وجود آوردن تکنولوژی بوده است.

سال 2020 میلادی نیز درست مانند سال‌های گذشته با ظهور انواع فناوری نوین توأم خواهد بود. همه ما به زودی ناچار خواهیم شد زندگی خود را با این فناوری‌ها تطبیق دهیم.

بسیاری از این روندهای تازه، پیش از این نیز با اشکال گوناگون وجود داشته و تنها اندکی تکامل یافته‌اند؛ این در حالی است که تعداد دیگری از آن‌ها بسیار جدید بوده و حیات ما را به شکل قابل توجهی متحول خواهند کرد. لازم است بدانید که تحقیق درباره فناوری های نوین و ارائه تکنولوژی نوظهور موضوعی پویا است که هرگز متوقف نخواهد شد.

فناوری نوین چیست؟
فناوری نوین را در اصل می‌توان ادامه فناوری‌های پیشینی دانست که آرایه‌ها و اصلاحات جدیدی را در اختیار بشر قرار می‌دهند تا زندگی او را بهبود بخشند. به عبارت دیگر، اصطلاح فن آوری نوین را می‌توان به پیشرفت‌های انجام شده و نوآوری‌های ارائه شده در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاق کرد.

در دنیای امروز، تکنولوژی با شتاب فزاینده‌ای در حال تغییر و تحول است. برای همراه بودن با چنین روند پرسرعتی، باید تکنولوژی روز را پیوسته شناسایی کرده و در یادگیری آن بکوشیم. به این ترتیب، قادر خواهیم بود همگام با تغییر و تحولات اطراف خویش گام برداشته و از امکانات پیش روی خود بهره ببریم.

کاربرد فناوری های نوین چیست؟
فناوری های نوین و به کار گیری آن‌ها در چرخه زندگی روزمره و کسب و کار، فرصت‌های تازه‌ای را پیش روی ما قرار داده و توانایی‌های ذهنی و فیزیکی ما را دو چندان خواهند کرد. بشر امروز، با تکیه بر این قبیل تحولات قادر خواهد بود پا را از مقیاس‌ها و مرزهای کنونی فراتر گذاشته و دستاوردهای تازه‌تری را ارائه دهد.

بنابراین، افزایش توان فکری و بدنی انسان و بهبود سطح زندگی او را می‌توان مهم‌ترین کاربرد فناوری های نوین دانست که خود، موجب به وجود آمدن فناوری‌های جدیدتری شده و به صورت تصاعدی راه را برای پیشرفت‌های بیش‌تر هموار خواهد کرد. برای آشنایی بیش‌تر با کاربرد فناوری های نوین، ابتدا لازم است انواع تکنولوژی‌های نوظهور و شاخه‌های مختلف فناوری‌های تازه را شناسایی کرده و با تأثیر آن‌ها بر زندگی عادی و نیازهای شغلی آشنا شویم.

آشنایی با عملکرد تکنولوژی‌های نوظهور و تأثیر آن بر نیازهای شغلی
ایجاد فناوری‌های نوین همواره شاخه‌های مختلف علوم و کسب و کار را تحت تأثیر خود قرار داده و نیازهای شغلی را تغییر می‌دهند. ظهور هر یک از تکنولوژی‌های تحول آفرین، علاوه بر اثرگذاری بر علوم مختلف، حذف برخی مشاغل و اضافه شدن تعدادی فرصت‌های شغلی دیگر را به دنبال دارد. بنابراین، برای همگام بودن با این تحولات و برخورداری از سهم مناسب در بازار کسب و کار، لازم است ابتدا با تکنولوژی‌های روز آشنایی یافته و مهارت‌های لازم برای به کار گیری آن‌ها را کسب کنیم.

  1. هوش مصنوعی (AI)
    هوش مصنوعی (AI)
    هوش مصنوعی چند سالی است که به جهانیان معرفی شده و سر و صدای زیادی را ایجاد کرده است. با این حال، این فناوری در مرحله عمل یک تکنولوژی بسیار جدید بوده و از نظر کاربردی در مراحل ابتدایی قرار دارد. هوش مصنوعی، در اصل نوعی فناوری رایانه‌ای است که با تقلید از هوش انسان و برای انجام کارهایی نظیر شناخت تصاویر، الگوها، گفتار یا انجام تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف ایجاد شده است.

هوش مصنوعی قادر است در موقعیت‌های خطیر، وظایف مذکور را به مراتب سریع‌تر و دقیق‌تر از بشر به انجام رساند.

از جمله موارد کاربردی هوش مصنوعی در زندگی بشر می‌توان به اپلیکیشن‌های جهت‌یابی، دستیاران شخصی هوشمند، اپلیکیشن‌های حمل و نقل اشتراکی، تجهیزات خانگی هوشمند، برنامه‌ریزی حرکت قطارها، ارزیابی ریسک تجاری، پیش‌بینی تعمیر و نگه‌داری و بهبود بهره‌وری انرژی اشاره کرد. این موارد و بسیاری نمونه‌های دیگر، تا حدود زیادی در صرفه‌جویی منابع مالی و انسانی تأثیرگذار بوده و از هدر رفتن این سرمایه‌ها جلوگیری خواهند کرد.

هوش مصنوعی از جمله فناوری‌هایی است که در بخش اتوماسیون کاربرد فراوانی دارد. برخی کارشناسان عقیده دارند که گسترش خودکارسازی تا سال 2030 میلادی، در حدود 73 میلیون شغل را از بین خواهد برد. با این حال، تعداد دیگری از صاحب‌نظران عقیده دارند که این فناوری نوین، تنها در سال 2020 میلادی، حدود 23 میلیون شغل جدید ایجاد کرده و نیاز به متخصصان کارآمد افزایش خواهد یافت. این مشاغل در حوزه‌های توسعه، برنامه‌نویسی، پشتیبانی، ارزیابی و تعمیر و نگه‌داری خواهند بود.

  1. یادگیری ماشینی
    یادگیری ماشینی در واقع از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است. با کمک این فناوری نوین، رایانه‌ها قادر به یادگیری اموری خواهند بود که برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند. به این ترتیب، کشف الگوها و نتیجه‌گیری براساس داده‌ها برای رایانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

شبکه‌های عصبی مصنوعی، پردازش زبان‌های طبیعی (NLP) و یادگیری ساختار ژرف از زیر شاخه‌های فناوری یادگیری ماشینی به شمار می‌روند. این فن آوری و زیرشاخه‌های آن فرصت‌های تخصصی و شغلی تازه‌ای را ایجاد خواهند کرد.

  1. خودکارسازی فرآیند روباتیک (RPA)
    خودکارسازی فرآیند روباتیک (RPA)
    این فناوری نوین هم درست مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به اتوماسیون مشاغل کمک می‌کند. خودکارسازی فرآیند رباتیک از نرم‌افزار بهره می‌جوید تا روند انجام فرآیندهای تجاری گوناگونی نظیر تفسیر اپلیکیشن‌ها، پردازش معاملات، بررسی داده‌ها و حتی پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها را به صورت خودکار درآورد.

در واقع، می‌توان گفت که این فن آوری به خودکار کردن کارهای تکرار شونده کمک می‌کند. به این ترتیب، تخمین زده می‌شود که در حدود 45 درصد از امور جاری انجام شده به وسیله مدیران مالی، پزشکان و مدیران عامل حذف و خودکارسازی خواهد شد.

شرکت تحقیقاتی Forrester پیش‌بینی می‌کند که تکنولوژی خودکارسازی و فرآیندهای رباتیک زندگی حرفه‌ای حدود 9 درصد از نیروی کار جهانی را تهدید می‌کند. با این حال، این فناوری بستر مناسبی برای ایجاد مشاغل تازه را نیز فراهم خواهد کرد.

یافته‌های شرکت McKinsey نشان می‌دهند که کم‌تر از 5 درصد مشاغل کنونی به طور کامل می‌توانند خودکار شوند.

این در حالی است که تخمین زده می‌شود 60 در صد از مشاغل نیز تا حدودی می‌توانند از فرآیند اتوماسیون بهره‌مند شوند. رشد و گسترش این فناوری، فرصت‌های شغلی پر درآمد و تازه‌ای نظیر توسعه دهنده، مدیر پروژه، تحلیل‌گر تجاری، معماری راه‌کار و مشاوره را پیش روی افراد متخصص قرار خواهد داد.

  1. رایانش لبه‌ای (Edge Computing)
    رایانش لبه‌ای (Edge Computing)
    حجم اطلاعاتی که با آن سر و کار داریم به شکل چشمگیری رو به افزایش است. بنابراین، در مواردی متوجه می‌شویم که رایانش ابری در زمینه گردآوری و پردازش اطلاعات با کاستی‌هایی مواجه است. این جا است که رایانش لبه‌ای به کمک این تکنولوژی می‌شتابد تا تأخیر آن را جبران کرده و اطلاعات قابل پردازش را با سرعت بیش‌تری به مرکز داده‌ها منتقل کند.

به این ترتیب، رایانش لبه‌ای از راه دور و با اتصال محدود یا بدون اتصال به موقعیت مکانی متمرکز می‌تواند برای پردازش اطلاعات حساس به زمان مورد استفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی، رایانش لبه‌ای مانند یک مرکز اطلاعاتی کوچک عمل خواهد کرد.

با بالا رفتن نرخ استفاده از دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء (IoT)، کاربرد رایانش لبه‌ای نیز افزایش خواهد یافت. ظهور و گسترش این فناوری موقعیت‌های شغلی جدیدی را برای مهندسان نرم‌افزار به همراه خواهد داشت.

  1. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
    واقعیت مجازی (VR) کاربر را در محیطی خاص غوطه‌ور می‌کند؛ این در حالی است که واقعیت افزوده (AR) محیط خود را تقویت می‌کند. واقعیت مجازی در ابتدا در صنعت بازی مورد استفاده قرار گرفت؛ اما، پس از مدتی کاربرد آموزشی نیز پیدا کرد.

به عنوان مثال، می‌توان به نرم افزار VirtualShip اشاره کرد. این، یک نرم‌افزار شبیه‌سازی است که برای آموزش نیروی دریایی، ارتش و گاردساحلی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، بازی پرطرفدار Pokemon Go از بهترین نمونه‌های واقعیت افزوده به حساب می‌آید.

هر دو فناوری نوین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارای مزایای بالقوه بی‌شماری هستند که از آن‌ها در زمینه‌های آموزشی، سرگرمی، تحصیلی، بازاریابی، آموزش جراحی، ارائه تجربه‌ای ژرف به بازدید کنندگان موزه‌ها و حتی توانبخشی نیز می‌توان بهره جست. به علاوه، این فرآیند در فناوری نوین ساختمانی هم کاربرد دارد.

شرکت‌های عظیمی نظیر گوگل، سامسونگ و Oculus به عنوان بازیگران اصلی حوزه واقعیت مجازی شناخته می‌شوند. در عین حال، استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپای فراوانی هم به طور فزاینده، در حال تأسیس هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و به نیروی کار متخصص نیاز دارند. به این ترتیب، تقاضای جذب نیروهای ماهر و آشنا با این فناوری‌ها رو به افزایش است.

  1. بلاکچین (Blockchain)
    بلاکچین (Blockchain)
    اغلب افراد، با کاربرد فناوری نوین بلاکچین در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده آشنایی دارند؛ با این حال، بهتر است بدانید که این فناوری در زمینه‌های مختلف امنیتی نیز کارایی دارد. به عبارت ساده‌تر، بلاکچین را می‌توان مجموعه‌ای از اطلاعات توصیف کرد که شما تنها می‌توانید داده‌های دیگری را به صورت زنجیره‌ای به آن اضافه کنید و قادر نخواهید بود بخشی از آن را برداشته یا تغییر دهید. بنابراین، مجموعه اطلاعات مذکور از نظر امنیت به طور کامل محافظت شده خواهند بود.

از ویژگی‌های دیگر تکنولوژی بلاکچین می‌توان به مبتنی بودن آن بر توافق عمومی اشاره کرد. یعنی، با کمک این تکنولوژی، هیچ کس قادر نخواهد بود کنترل اطلاعات را در دست بگیرد. در عین حال، با وجود بلاکچین، شما دیگر به حضور یک نهاد یا شخص ثالث قابل اعتماد برای نظارت یا معتبر ساختن معاملات نیازی نخواهید داشت.

امروزه، صنایع گوناگونی در حال اجرا و پیاده‌سازی فناوری بلاکچین هستند. افزایش کاربرد این تکنولوژی به بالا رفتن تقاضا برای جذب نیروهای متخصص در این زمینه منجر خواهد شد. به گفته وبسایت Techcrunch.com، مشاغل مرتبط با این فناوری، دومین گروه از مشاغلی هستند که با سرعت چشمگیری رشد می‌کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده از این وبسایت، امروزه، به ازای هر توسعه دهنده فناوری بلاکچین، 14 فرصت شغلی مختلف وجود دارد. توسعه‌دهندگان این فناوری از بلاکچین در زمینه گسترش و اجرای معماری و راه‌کارهای آن بهره می‌جویند.

  1. اینترنت اشیاء (IoT)
    اینترنت اشیاء (IoT)
    در حال حاضر، فناوری نوین اینترنت اشیاء این امکان را فراهم می‌کند تا دستگاه‌ها، لوازم خانگی، خودروها و بسیاری تجهیزات دیگر بتوانند به اینترنت متصل شده و از این طریق به تبادل اطلاعات بپردازند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020 میلادی، 30 میلیارد دستگاه از اینترنت اشیاء بهره‌مند شوند.

تکنولوژی اینترنت اشیاء با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در افزایش سطح امنیت، کارایی و تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف، از جمله کسب و کارها تأثیرگذار بوده و می‌تواند پیش‌بینی تعمیر و نگه‌داری، سرعت بخشیدن به مراقبت‌های پزشکی، بهبود خدمات مشتری و بسیاری فواید دیگر را محقق کند.

با این حال، علیرغم گسترش و پذیرش این فن آوری، کارشناسان عقیده دارند که تعداد اندکی از متخصصان فناوری اطلاعاتی برای کار در این حوزه آموزش می‌بینند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که حوزه فناوری اطلاعات در حال حاضر به بیش‌تر از 200،000 نیروی کار متخصص نیازمند است.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، 25.7 درصد از مهندسان عقیده دارند که سطح پائین مهارت بزرگ‌ترین مانع بر سر راه رشد و توسعه این فناوری است. افراد علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند با ارتقاء دانش خود در زمینه‌های امنیت اینترنت اشیاء، رایانش ابری، تجزیه و تحلیل اطلاعات، خودکارسازی، درک سامانه‌های نهفته و بسیاری مباحث مشابه دیگر، سطح مهارت خود را بالا ببرند.

  1. امنیت سایبری
    امنیت سایبری مدت‌ها است که موضوع بحث است. بنابراین، ممکن است به نظر برسد که در میان فناوری‌های نوین جایگاهی ندارد. با این حال، این تکنولوژی هم درست مانند سایر فناوری‌ها پیوسته در حال تحول است. بنابراین، با توجه به تهدیدهای دائمی هکرها و تلاش آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات، امنیت سایبری همچنان در گروه فناوری‌های تازه قرار می‌گیرد.

مطالعات نشان می‌دهند، مشاغل مربوط به امنیت سایبری سه برابر سریع‌تر از سایر ماغل فنی در حال رشد هستند. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2021 میلادی، بیش از 3.5 میلیون موقعیت شغلی جدید در این حوزه وجود خواهد داشت.

آشنایی با فناوری های نوین ساختمانی
در جهان امروز، پیشرفت فناوری تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است. صنعت ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنا نیست.

فناوری های نوین ساختمانی با ابداع روش‌های جدید، راه را برای ایجاد سازه‌هایی مطابق با تغییر و تحولات آینده‌گرایانه هموار می‌کنند. در این جا، چند نمونه از تکنولوژی‌های جدید حوزه ساخت و ساز را به شما معرفی خواهیم کرد؛ با این حال، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیش‌تر کتاب فناوری نوین ساختمانی را مطالعه کنید.

  1. بتن خود ترمیم شونده (Self-healing concrete)
    بتن خود ترمیم شونده (Self-healing concrete)
    نگه‌داری، تعمیر و بازسازی جاده‌ها، ساختمان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها فرآیند پر هزینه‌ای است که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم سالیانه است. اغلب مشکلات به دلیل ترک خوردن بتن موجود در این سازه‌ها اتفاق می‌افتند.

بنابراین، استفاده از بتن خود ترمیم شونده می‌تواند عمر سازه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

عملکرد این فناوری نوین به گونه‌ای است که با وارد شدن آب داخل ترک‌ها، باکتری‌‌های ترکیب شده در طی فرآیند ساخت بتن، فعال شده و ترک را ترمیم می‌کنند.

  1. آلومینیوم شفاف (Transparent aluminium)
    آلومینیوم شفاف یک ماده جدید ضد گلوله است که به طور تقریبی به اندازه فولاد قدرت دارد. این فناوری نوین، علیرغم استحکام بسیار زیاد، از نظر ظاهری درست مانند شیشه است. این ماده جدید از آلومینیوم اکسی‌نیترید (AION) تشکیل شده و با استفاده از فناوری لیزری ایجاد می‌شود.
  2. عایق ایروژل (Aerogel insulation)
    ایروژل یک ماده نیمه شفاف، بسیار سبک و متخلل است که از ژل سیلیکا ساخته می‌شود؛ به طوری که در هنگام ساخت، بخش مایع ژل از آن خارج شده و نوعی گاز جای آن را می‌گیرد. در نتیجه، ماده‌ای جامد، متخلل و فوق سبک تولید می‌شود.

ایروژل، علیرغم وزن بسیار اندکی که دارد، قادر است شکل خود را حفظ کند. به همین دلیل، می‌توان از آن در ساخت ورقه‌های نازکی استفاده کرد که با نام پارچه‌های ایروژل شناخته می‌شوند. این فناوری نوین ساختمان، عایق حرارتی و رطوبتی فوق‌العاده‌ای است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد.

  1. استفاده از توده رباتیکی (Robotic swarm)
    این فناوری نوین ساختمان، براساس نحوه عملکرد موریانه‌ها و طی تحقیقات گسترده‌ای در هاروارد توسعه یافته است. همان طور که می‌دانید، موریانه‌ها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین، این تکنولوژی هم به شکلی طراحی شده که توده‌ای از ربات‌ها بتوانند یکدیگر را شناسایی کرده و در روند ساخت و ساز با هم مشارکت کنند.
  2. چاپ سه بعدی (3D Printed houses)
    چاپ سه بعدی (3D Printed houses)
    فناوری نوین چاپ سه بعدی، آینده صنعت ساخت و ساز را دگرگون خواهد کرد. با استفاده از این تکنولوژی، اجزای یک سازه می‌توانند خارج از کارگاه، چاپ شده و به سادگی روی هم سوار شوند. استفاده از چاپ سه بعدی راه‌کاری عالی برای تأمین سریع نیازهای افرادی خواهد بود که محل سکونت خود را در اثر بلایای طبیعی از قبیل، سونامی، طوفان و زلزله از دست داده یا به واسطه فقر یا هر دلیل دیگری از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند.
  3. جاده‌های هوشمند (Smart roads)
    فناوری نوین جاده‌ها یا بزرگراه‌های هوشمند از مجموعه حسگرها و تکنولوژی اینترنت اشیاء استفاده می‌کند تا حمل و نقلی ایمن‌تر را ایجاد کرده و به سلامت محیط زیست کمک کند. این جاده‌ها اطلاعات ترافیکی، در دسترس بودن جای پارک و وضعیت آب و هوایی را در زمان واقعی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به علاوه، این فناوری تحول آفرین می‌تواند تولید انرژی، شارژ خودروهای برقی در حال حرکت و روشنایی راه‌ها را نیز برعهده داشته باشد.
  4. شهرهای بامبویی (Bamboo cities)
    شهرهای بامیویی، شهرهایی هستند که به طور کامل از قطعات مستقل یا سازه‌های ماژولار از جنس بامبو ساخته شده‌اند. این فناوری، نوعی ساخت و ساز پایدار است که از یک منبع تجدید پذیر استفاده می‌کند. این قطعات از فولاد و بتن مقاوم‌تر هستند. استفاده از این فناوری نوین ساختمانی با افزایش جمعیت گسترش خواهد یافت.

به این ترتیب، علاوه بر محافظت از محیط زیست، امکان ساخت و ساز با سرعت و مقاومت بیش‌تر افزایش می‌یابد. سازه‌های ماژولار، بسیار مقیاس پذیر بوده و می‌توانند از هر جهت رشد و گسترش یابند. به علاوه، انعطاف پذیری بالای بامبو موجب خواهد شد که این بناها در مقابل زمین‌لرزه نیز مقاومت داشته باشند.

  1. آجرهای هوشمند (Smart bricks)
    آجرهای هوشمند نوعی آجر متصل شونده هستند که شبیه لگو عمل می‌کنند. این آجرها از بتن مستحکم ساخته شده و علاوه بر کنترل دما و انرژی، بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. به این ترتیب، استفاده از این فناوری نوین هزینه ساخت بنا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی ماژولار این آجرها به گونه‌ای است که به راحتی قابل اتصال بوده و دارای فضای کافی برای عایق‌بندی و تأسیسات نیز هستند.
  2. شهرهای عمودی (Vertical cities)
    شهرهای عمودی (Vertical cities)
    با توجه به رشد فزاینده جمعیت و کمبود زمین کافی برای ساخت و ساز شهرها به زودی بشر ناچار خواهد بود در شهرهای عمودی زندگی کند. فناوری مدرن شهرهای عمودی در اصل به برج‌های تتریسی اشاره می‌کند که هزاران نفر از مردم در آن‌ها سکونت خواهند داشت.
  3. جنگل‌های عمودی (Pollution fighting buildings)
    جنگل‌های عمودی، در واقع، ساختمان‌های مرتفعی هستند که به منظور مقابله با آلودگی هوا طراحی شده‌اند. این ساختمان‌ها بیش از 1000 درخت و 2،500 بوته را در خود جا می‌دهند. به این ترتیب، قادر خواهند بود میزان قابل توجهی از آلودگی را جذب کرده و به تصفیه هوا کمک کنند.

کاربرد فناوری نوین در معماری
معماری از جمله صنایعی است که تا حد قابل توجهی تحت تأثیر نوآوری‌های روز قرار دارد. تکنولوژی‌هایی نظیر چاپ سه بعدی و چهار بعدی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و غیره، چشم اندازهای پیش روی این صنعت را متحول می‌کنند.

بنابراین به جرأت می‌توان گفت که ظهور هر فن آوری نوینی در حوزه معماری هم تأثیر داشته و امکانات تازه‌ای را در اختیار آن قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم کتاب فناوری نوین ساختمانی را مطالعه کنید. از جمله کاربردهای فناوری نوین در معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان تجسم با استفاده از واقعیت مجازی
امکان تجسم با استفاده از واقعیت مجازی
واقعیت مجازی نمونه‌های اولیه را دریافت کرده و آن‌ها را به واقعیتی رایانه‌ای تبدیل می‌کند. تصاویر به وجود آمده حواس انسان و ادراک او را درگیر می‌کند. این فناوری نوین در معماری کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال، FUZOR نوعی نرم افزار است که طرح‌های انتزاعی را به تصاویر واقعی تبدیل می‌کند.

این ابزار به معماران کمک می‌کند تا روند طراحی را با سرعت بیش‌تری پیش برده، نمونه‌های اولیه خود را توسعه داده و مفهوم کامل را به مشتری انتقال دهند. به علاوه، تکنولوژی واقعیت مجازی کمک می‌کند تا نقایص و کمبودهای طرح آشکار و برطرف شوند.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ربات‌ها در طراحی و ساخت و ساز
مواد نوظهور و فناوری‌های واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در کنار یکدیگر، روش ساخت و طراحی را متحول کرده‌اند. پیش از این، ساخت برج‌ها با استفاده از نقشه‌های استاتیک انجام می‌گرفت؛ در این نقشه‌ها امکان جابه‌جا کردن قطعات وجود نداشت.

پیشرفت هوش مصنوعی و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به معماران اجازه می‌دهد تا طرح‌های خود را با شرایط آب و هوایی، تجهیزات، موقعیت زمین و بسیاری موارد دیگر انطباق داده و مدل‌های خود را بهینه‌سازی کنند. در این جا، توده‌های رباتیک و پهپادها نیز با به اشتراک گذاری وظایف و امکانات با یکدیگر به صورت گروهی در خدمت معماری قرار می‌گیرند.

چاپ سه بعدی و چهار بعدی در خدمت ساخت نمونه‌های اولیه و بناهای ارزان قیمت
فناوری نوین چاپ سه بعدی و چهار بعدی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود که این تکنولوژی روند معماری و ساخت سازه‌های آتی را به شدت متحول کند. به عنوان مثال، شرکت مهندسی-طراحی WinSun با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و با بهره‌گیری از جوهری متشکل از ماسه، فیبر، سیمان و یک ماده افزودنی اختصاصی، موفق به چاپ قطعات مجزایی شده که در سایت به یکدیگر اتصال یافته و منازلی مقرون به صرفه را ایجاد کرده‌اند.

به علاوه، این فن آوری به کمک نرم افزارهای طراحی آمده و به معماران کمک می‌کند تا نمونه‌های اولیه بی‌نظیری را برای ارائه به شهرداری و مشتریان فراهم کنند.

طراحی پارامتریک
طراحی پارامتریک فناوری نوین دیگری است که به شکل پرشتابی توسعه یافته و در معماری کاربرد فراوانی دارد. این فرآیند بر اساس تفکر الگوریتمی ایجاد شده است.

این نوع طراحی با استفاده از پارامترها و قوانین مختلف در کنار هم به معمار کمک می‌کند تا رابطه بین هدف و نتیجه را به شکل روشنی بیان کند. هتل Morpheus که طرح آن توسط معمار معروف، «زاها حدید» ایجاد شده یکی از نمونه‌های بارز طراحی پارامتریک است.

شاخه‌های مختلف علوم فناوری نوین
تا این جا، درباره فناوری نوین ساختمان و فناوری نوین در معماری آشنا شدیم. در ادامه به معرفی شاخه‌های دیگر علوم فن آوری‌های نوین می‌پردازیم.

فناوری نوین نیرو
فناوری‌هایی نظیر باتری‌های لیتیوم-یونی و نیروگاه‌های بادی ساحلی از جمله صنایعی هستندکه به نسبت نوظهور بوده و روز به روز غنی‌تر و قوی‌تر می‌شوند. از طرف دیگر بلاکچین‌های انرژی و باتری‌های جریانی، کاربردی‌ترین بخش‌های فناوری نوین نیرو به شمار می‌روند.

می‌توان چنین برداشت کرد که در حال حاضر، بسیاری از فناوری‌های شبکه‌ای و به هم پیوسته در جهت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به بلوغ رسیده و در حال ادغام هستند. موارد زیر، نمونه‌های دیگری از فناوری‌های نوینی هستند که در صنایع تولید انرژی کاربرد دارند.

فن آوری خورشیدی-دریایی (Marine solar)
جبران‌سازهای استاتیک (Static compensators)
کابل‌های خروجی پویا (Dynamic export cables)
رآکتورهای نمک گداخته (Molten salt reactors)
تولید هیدروژن سبز و متانول تجدیدپذیر

فناوری نوین ارتباطی
امروزه، در میانه انقلاب صنعتی چهارم، پیشرفت فناوری از هر زمان دیگری سریع‌تر است. آشنایی نداشتن با انواع فناوری نوین ارتباطی موجب می‌شود که افراد و سازمان‌ها از روند توسعه عقب مانده و فرصت‌های بی‌شماری را از دست بدهند. روندهای زیر، نمونه‌هایی از تازه‌های فناوری ارتباطی هستند:

استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس (AI-as-a-service)
استفاده از فناوری موبایل نسل پنجم (5G data networks)
استفاده از اینترنت اشیاء برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف و ایجاد شبکه
شبکه‌های نرم‌افزار محور (SD-WAN)

فناوری نوین غذایی
فناوری نوین غذایی
وقتی صحبت از مواد غذایی به میان می‌آید، کم‌تر به فناوری نوین غذایی و پیشرفت تکنولوژی فکر می‌کنیم. با این حال، لازم است بدانید که فرآیند تولید و بسته‌بندی مواد غذایی به میزان زیادی به توسعه فن آوری وابسته هستند. امروزه، فناوری‌های رباتیک، چاپ سه بعدی، اطلاعات و پردازش داده‌ها در خدمت صنایع غذایی قرار گرفته‌اند تا روند تولید، بسته‌بندی و سالم‌سازی مواد غذایی با رشد جمعیت و بحران‌های سلامتی موجود در جهان هماهنگ شود. از جمله تازه‌ترین فناوری های نوین غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرآیند نوین تولید و بسته‌بندی
روندهای تازه استخراج و خالص‌سازی
استفاده از نانوتکنولوژی در صنایع غذایی
استفاده از فناوری‌های زیستی در فرآیندهای غذایی
استفاده از فناوری‌های دما پائین و دما بالا
ریز پوشانی، جداسازی غشایی و پرتودهی
تولید مواد غذایی فراسودمند و پروبیوتیک

فناوری نوین آموزشی
زمانی توماس ادیسون گفته بود، «به زودی استفاده از کتاب در مدارس منسوخ می‌شود و دانش آموزان و دانشجویان با نگاه کردن و دیدن آموزش خواهند دید.» به احتمال قوی، او شرایط کنونی را پیش‌بینی کرده است.

انقلاب صنعتی چهارم و ظهور فناوری‌های جدید، بخش آموزش را نیز دچار تحولات عمده‌ای کرده است. امروزه، فناوری نوین آموزشی در خدمت نسلی قرار گرفته که در عصر دیجیتال به دنیا آمده و با فناوری های دیجیتال عجین هستند.

به این ترتیب، فناوری های نوظهوری نظیر، واقعیت مجازی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء کمک می‌کنند تا دانش‌آموزان و دانشجویان روند آموزشی خلاقانه، عملی و مهارت محور را پشت سر گذاشته و در نهایت سادگی به حجم قابل توجهی از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

از شاخص‌های قابل استناد اهمیت فناوری نوین آموزشی می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای اشاره کرد که بزرگ‌ترین سرمایه‌داران جهان در این زمینه انجام می‌دهند. گزارش‌های Deloitte نشان می‌دهند که تنها سرمایه‌گذاری در بازار آموزشی چین تا پایان سال 2025 میلادی به رقم 715 میلیارد دلار خواهد رسید. نقش فناوری های نوین مذکور در ایجاد یک فرآیند آموزشی تحول آفرین را چنین می‌توان تشریح کرد:

هوش مصنوعی: پر کردن خلأهای آموزشی و کمک به ایجاد فرآیندی شخصی‌سازی شده
اینترنت اشیاء: اتصال کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات دیجیتال کمک آموزشی به اینترنت و ایجاد فضایی تعاملی و کمک به جمع‌آوری و پخش اطلاعات مورد نیاز
واقعیت مجازی و افزوده: ایجاد فرصت‌های آموزشی گوناگون و جلب مشارکت هر چه بیش‌تر دانش‌آموزان و ایجاد فضاهای آموزش از راه دور
بلاکچین: گردآوری اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان و حفظ امنیت این اطلاعات

کلام آخر درباره فناوری نوین
با توجه به آن چه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که تکنولوژی در تار و پود زندگی ما تنیده شده و فناوری های نوین نقش قابل توجهی در بهبود شرایط همه جهانیان ایفا می‌کنند. تمام شاخه‌های علوم مختلف و پیشرفت آن‌ها به رشد و توسعه فناوری نوین وابسته بوده و دنیای کنونی را بدون آن‌ها نمی‌توان تصور کرد.

توسعه فناوری به معنای حذف نیروی انسانی نیست؛ بلکه به این معنا است که بشر باید دانش و مهارت‌های خود را افزایش داده و تلاش کند تا جایگاه تازه‌ای را به خود اختصاص دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *