هدف چیست؟
هدف گذاری چیست و چرا باید هدف گذاری کنیم؟
چرا باید در زندگی هدف داشته باشیم؟
جنبه های مهم هدف گذاری
هدف گذاری به روش اسمارت (smart)
اهمیت و فواید داشتن هدف در زندگی
نشانه های افراد بدون هدف
چرا به اهداف مان نمی‌رسیم؟
ویژگی ها و مشخصات هدف درست
اشتباهات رایج در هدف گذاری
گام های رسیدن به هدف
در هدف گذاری به چه مواردی توجه کنیم؟
چرا هدف گذاری نمی کنیم؟
تفاوت ارزش و هدف در چیست؟
معرفی کتاب هدف نوشته برایان تریسی
تعریف: هدف چیست و چگونه باید باشد ؟
هدف را می‌توانید این گونه تعریف کنید :

هدف موقعیت یا مکانی است که برای رسیدن به آن نیاز به کار مدون، سازمان یافته و برنامه ریزی شده است. در واقع هدف نقطه ای است که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، در دوراهی ها بر اساس آن تصمیم گیری می کنیم و در نهایت راهی را انتخاب می کنیم که ما را به اهداف مان برساند.

به عبارت دیگر هدف همان فانوس دریایی است که ما را در اقیانوس زندگی به سمت ساحل هدایت می کند.

هدف را باید به گونه ای انتخاب کنیم تا زمانی که به آن رسیدیم احساس رضایت کافی داشته باشیم، نه اینکه باز هم احساس پوچی و ناامیدی کنیم. در این مقاله به خوبی می‌آموزید که هدفی که انتخاب می‌کنید باید چگونه باشد تا احساس رضایت کنید.

توصیه می‌کنم بخش جنبه های مهم هدف گذاری را با دقت بخوانید.

پیشنهاد ویژه
محصول نقشه راه زندگی که در لینک زیر قرار داده شده، به راحتی می‌تواند شما را برای پیدا کردن رسالت و هدف زندگی همراهی کند. در این دوره می‌توانید به صورت مستقیم با استاد مشاوره کرده و بهترین هدف ها را در تمام زمینه های زندگی خود تعیین کنید. پیشنهاد می کنم به هیچ وجه این دوره را از دست ندهید.

حتما برای هدف گذاری آموزش ببینید تا بتوانید راه درست را طی کرده و به جایگاهی که آرزو دارید، برسید. مطمئن باشید که با آموزش دیدن این کار ممکن خواهد شد.

دوره نقشه راه زندگی
هدف گذاری چیست و چرا باید هدف گذاری کنیم؟
هدف گذاری را این گونه تعریف کنید که هدف گذاری فرآیندی است که اگر به درستی انجام شود، پیشرفت فرد و یا گروه را در رسیدن به اهداف در پی دارد. به عبارت دیگر هدف گذاری در جنبه های مختلف زندگی باعث می‌شود تا شما انگیزه لازم برای تلاش و حرکت داشته باشید.

به گفته رالف والد امرسون، نویسنده و فیلسوف قرن ۱۹:

«زمانی که تصمیمی می‌گیرید، همه هستی و کائنات برای تحقق آن با شما هم پیمان می‌شوند.»

بعضی از افراد برداشت نادرستی از این جمله دارند. آن‌ها گمان می کنند که تنها هدف گذاری در زندگی کافی است و لازم نیست اقدامی از طرف ما صورت بگیرد. این نکته را بدانید که تا زمانی که اقدام نکنیم، به هیچ کدام از اهداف خود نخواهیم رسید.

کاربردهای مختلف هدف گذاری
کابردهای هدف گذاری را می‌توانید در

زندگی
تحصیل
کسب و کار
در فروش
ارتقا سطح پرسنل
ارتقا سطح فرهنگ جامعه
زندگی شخصی
روابط خانواده
آموزش
و…
به آسانی ببینید. به عبارت دیگر شما می‌توانید با هدف گذاری در هر بخش از زندگی خود و سپس داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی، به راحتی به بهترین خود تبدیل شوید.

حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

هدف گذاری چیست ؟ چگونه هدفگذاری کنیم؟
هدف چیست
چرا باید در زندگی هدف داشته باشیم ؟
داشتن هدف یکی از ضروریات زندگی است.

در سال های 1979 و 1989 تحقیقاتی بر روی دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشکده بازرگانی هاروارد انجام شد. در این تحقیق از دانشجویان پرسیده شد: شما هدف مکتوب و مشخصی برای آینده خود دارید؟ آیا برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کرده اید؟

دانشجویان این گونه به این سوال پاسخ دادند:

-3 درصد از دانشجویان هدف مشخص، برنامه ریزی شده و مکتوبی برای خود داشتند،

-13 درصد از آن‌ها در زندگی هدف داشتند اما مکتوب شده و بررسی شده نبود،

-84 درصد دانشجویان هدف و برنامه مشخصی نداشتند.

در سال 1389 (ده سال بعد ) با افراد دوباره مصاحبه کردند. مشخص شد 13 درصدی که هدف داشتند اما مکتوب نبود دوبرابر 84 درصد بدون هدف، کسب درآمد می کنند.

بخش جالب این تحقیق درآمد 3 درصد افرادی بود که هدف مکتوب و مشخصی داشتند، این افراد 10 برابر بیشتر از درآمد همه دانشجویان درآمد داشتند.

موضوعی که سبب این اتفاق شده بود داشتن هدف مشخص، مدون و مکتوب بود.

تونی رابینز ( tonyrobbins ) می گوید:

” هدف گذاری، اولین قدم برای تبدیل رویاها به واقعیت است “

جنبه های مهم هدف گذاری را تعریف کنید ؟
زمانی که اسم هدف گذاری می آید اغلب افراد گمان می کنند که تنها باید در زمینه کسب و کارشان هدف گذاری و رشد کنند و تنها در این زمینه هدف قرار دهند. در صورتی که زندگی انسان ها جنبه های مختلفی دارد که باید برای تک تک آن‌ها هدف های درستی تعیین کنیم.

قبل از خواندن ادامه متن، حتما ویدیوی 1 دقیقه ای زیر را ببینید تا بهتر متوجه شوید که چرا باید در تمام 6 جنبه زیر هدف گذاری کنید.

همه ما افرادی را دیده ایم که با وجود ثروت زیاد و یا رسیدن به یک جایگاه اجتماعی، باز هم حال خوبی نداشته و از زندگی خود رضایت کافی ندارند. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که این گونه افراد از هدف گذاری در دیگر جنبه های زندگی خود غافل شده اند.

بنابراین اگر قصد دارید به بهترین شکل زندگی کنید باید در 6 جنبه زیر، هدفی برای خود تعیین کنید:

1.کسب و کار

2.علایق فردی

3.تندرستی و سلامتی

4.معنویت و انسانیت

5.جایگاه اجتماعی

6.خانواده

اگر بتوانید در تمام جنبه های زندگی هدف گذاری کنید، بدون شک زندگی شاد، همراه با آرامشی خواهید داشت. در مقاله زیر می‌توانید پادکست کامل هدف گذاری را گوش داده و به خوبی یاد بگیرید که چگونه هدف گذاری کنید.

چگونه در زندگی هدف گذاری کنیم و به آن برسیم ؟
اشتباهات رایج در انتخاب هدف را بشناسید
برای اینکه بتوانید در انتخاب هدف بهترین تصمیم گیری را داشته باشید، باید از 2 اشتباه رایجی که اغلب افراد مرتکب آن می‌شوند دوری کنید. اشتباهاتی که تاثیرات منفی بزرگی در زندگی به جای می‌گذارند.

1)تعیین هدف بر اساس آرزوها
اغلب افراد بزرگترین اشتباهی که در انتخاب هدف انجام می‌دهند این است که هدف خود را بر اساس خواسته ها و آروزهایشان تعیین می‌کنند، نه بر اساس موقعیت شغلی و آینده نگری.

این انتخاب به این دلیل اشتباه است که هدف انتخابی ما موقعیت شغلی، رضایت از زندگی فردی و اجتماعی و فعالیت هایی که در طول روز انجام می‌دهیم را شامل می‌شوند. اگر تنها بر اساس آروزهای مان هدف انتخاب کنیم به هیچ کدام از این موارد نمی‌رسند.

هدف چیست
2)حرکت و اقدام بدون هدف
دومین اشتباه بزرگی که ممکن است در انتخاب هدف مرتکب شوید این است که ابتدا راهی را بدون هدف انتخاب کنید و بگویید که در طول راه هدف خود را پیدا خواهم کرد.

این نگرش مانند این است که برای سفر رفتن بگویید که ما راه می‌افتیم و و بعدا در طول مسیر انتخاب می‌کنیم که می‌خواهیم با چه وسیله ای و به کجا سفر کنیم.

این تصمیم کاملا اشتباه است زیرا

زمان شما را تلف می‌کند
هزینه ای که در این راه خرج می‌کنید بی فایده است
راهی که انتخاب کرده اید با هدف تان یکی نیست
و….
هدف گذاری به روش smart چیست ؟
هدف گذاری یکی از انواع روش های هدف گذاری است ک با استفاده از آن می‌‌توان هدف های درست انتخاب کرد. هدف گذاری اسمارت به صورت زیر است:

۱-مشخص بودن (Specific)
ابتدا باید اهدافی انتخاب کنید که واضح و مشخص باشند. زیرا اهداف مشخص باعث می‌شوند به راحتی بتوانید برای آینده خود برنامه ریزی کنید و به پاسخ این سوال برسید که چرا باید هدف داشته باشیم . اما در غیر این صورت برای تحقق بخشیدن به اهداف خود سردرگم خواهید بود.

2-قابل اندازه گیری (Measurable)
دومین ویژگی هدف گذاری اسمارت، قابلیت اندازه گیری است تا بتوانید خود را ارزیابی کنید. برای مثال هدف خود را کاهش وزن انتخاب نکنید، بلکه به خود بگویید که من می‌خواهم 5 کیلوگرم وزن کم کنم.

هدف چیست
3-دست یافتنی بودن (Attainable)
اهدافی برای خود انتخاب کنید که دست یافتنی و ممکن باشند. برای مثال نگویید که من می‌خواهم تا پایان یک هفته 10 کیلوگرم وزن کنم. این غیر قابل دسترس است و اگر برای تحقق بخشیدن به آن تلاش کنید، بدون شک به خود آسیب های جدی وارد خواهید کرد.

4-مرتبط (Relevant)
مرتبط بودن اهداف بسیار مهم است زیرا به یکدیگر برای رسیدن کمک بسزایی میکنند و اگر با یکدیگر در تضاد باشند، مانع بزرگی برای یکدیگر هستند. برای مثال زمانی که هدف خود را کاهش وزن در نظر می‌گیرید نباید هم زمان یادگیری کیک پزی و شیرینی پزی را نیز هدف در نظر بگیرید.

۵-زمان دار باشد (Time Bound)
برای اهداف تان زمان تعیین کنید تا مصمم شوید که آن را در زمان تعیین شده به پایان برسانید. اهدافی که این ویژگی را ندارند مدام به امروز و فردا موکول می‌شوند. برای مثال اگر برای کاهش وزن خود زمان تعیین نکنید، رژیم و ورزش را جدی نمی‌گیرید.

برای اینکه بیشتر با روش هدف گذاری اسمارت (smart) و با معایب آن آشنا شوید، حتما مقاله زیر را بخوانید. در این مقاله چندین مثال را برای درک بهتر، طبق این روش هدف گذاری کرده ایم.

هدف گذاری به روش اسمارت (smart)
فواید داشتن هدف در زندگی چیست ؟
دانستن فواید هدف گذاری در زندگی به شما انگیزه انرژی لازم برای حرکت میدهد. در ادامه قصد داریم فواید هدف گذاری را برای تان نام ببریم تا برای خواندن ادامه مقاله انگیزه کافی داشته باشید و بتوانید هدف را برای دیگران نیز با اشتیاق تعریف کنید .

1)سریعتر به مقصد می‌رسید (پیدا کردن جهت)
تصور کنید قرار است با اعضای خانواده به یک تفریح خانوادگی بروید. برای اینکه تصمیم بگیرید کدام مکان را برای تفریح انتخاب کنید دو راهکار وجود دارد:

شب قبل درباره مقصد صحبت کنید و مقصدتان برای تفریح را انتخاب کنید
صبح روز بعد در خروجی شهر با یکدیگر قرار بگذارید و درباره اینکه کجا بروید به هم صحبت کنید
هدف چیست
چرا باید هدف داشته باشیم
به نظر شما در کدام شرایط زودتر به محل تفریح می رسید؟ همانطور که مسلم است اگر شب قبل درباره مقصد تصمیم گرفته باشید زودتر به مقصد خواهید رسید. به عبارت دیگر جهت حرکت خود را می‌دانید.

افرادی که هدف مشخصی دارند سریعتر به موفقیت می‌رسند.

2)یافتن راه درست
با دانستن مسیر و جهت حرکت، به راحتی می‌توانید راه های مختلف را بررسی کرده و بهترین راه را انتخاب کنید.

3)هدف چیست : ابزارهای لازم
ابزارهای لازم برای رسیدن را به خوبی می‌شناسیم. برای مثالی که در بالا بیان شد، با توجه به مسیری که انتخاب کرده اید به راحتی می‌توانید به این نتیجه برسید که باید با کدام وسیله سفر کنید، هماپیما، قطار یا خودروی شخصی.

4)زمان بندی درست
یکی از مهمترین فواید هدف گذاری در زندگی، تلف نکردن زمان است. به خوبی می‌توانید برای هر هدفی که دارید زمان شروع و پایان تعریف کنید.

5)برآورد هزینه
هزینه هایی که در طول مسیر به آن نیاز دارید نیز قابل تشخیص خواهد بود و می‌توانید برای هدف خود با توجه به سرمایه ای که دارید برنامه ریزی کنید تا از ادامه مسیر، به دلیل کمبود سرمایه منصرف نشوید.

6)پیش بینی موانع و سختی ها
زمانی که در زندگی هدف داشته باشید زمانی که با سختی ها و چالش های زندگی روبرو شوید، راحتتر از آن‌ها عبور می کنید. زیرا برای هر کدام از قبل برنامه ای داشته اید.

هدف چیست
7)هدف چیست : انگیزه شما افزایش می یابد
هدف داشتن به ما انگیزه حرکت کردن میدهد. به روزهای گذشته خودتان توجه کنید، روزهایی که باید کار مشخصی انجام می دادید، زودتر از خواب بیدار شده و کارهای خود را انجام داده اید. به همین دلیل است که داشتن هدف برای ما انگیزه ایجاد می کند.

8)افزایش امید به زندگی
امید، باور داشتن به نتیجه مثبت اتفاق ها و شرایط در زندگی است. با هدف گذاری و به دست آوردن موفقیت به این باور می‌رسید که می‌توانید به هر جایگاهی که آرزو دارید، برسید. این ویژگی از مهمترین ویژگی هایی است که با استفاده از آن می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که چرا باید هدف داشته باشیم .

9)افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
با هر موفقیتی که برای رسیدن به اهداف تان به دست می‌آورید، اعتماد به نفس تان افزایش یافته و به تبع آن عزت نفس تان نیز افزایش می‌یابد.

10)پیدا کردن نظم
با هدف گذاری و برنامه ریزی در زندگی نظم پیدا کرده و برای هر ساعت از شبانه روز خود برنامه داریم. این کار زندگی ما را با آرامش همراه می کند.

برای خواندن توضیحات و موارد بیشتر، حتما مقاله زیر را بخوانید. هر چه بیشتر با فواید هدف گذاری آشنا شوید، انگیزه بیشتری به دست خواهید آورد.

12 مورد از اهمیت ها و فواید داشتن هدف در زندگی
نشانه های افراد بدون هدف چیست آن را تعریف کنید ؟
بسیاری از افراد در زندگی برای خود هدف قرار نداده و حال خوبی ندارند. زیرا این گونه افراد:

هدف چیست
-در تصمیم گیری هایشان دچار مشکل هستند،

-بیشتر اوقات خسته بوده و حس و حال انجام کاری را نداند،

-نمی‌دانند در زندگی چه کاری را باید انجام دهند و به عبارتی سردرگم و کلافه هستند،

-نمی‌دانند از زندگی چه چیزی می‌خواهند،

-همیشه از خودشان و زندگی ای که دارند، ناراضی هستند و احساس بیهودگی می کنند،

-انگیزه و انرژی لازم برای انجام کارها را ندارند،

-مدام در زندگی درجا زدن می‌زنند،

-همیشه در حال غر زدن هستند،

-حسرت زندگی دیگران را می‌خورند و به موفقیت دیگران حسادت می کنند،

-افسردگی دارند و به دیگران پرخاش می کنند

و هزاران نشانه دیگر که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، عمر خود را از دست میدهیم. حتما این نشانه ها را در خود جستجو کنید تا در بی هدفی گرفتار نشوید.

کنفوسیوس می گوید: «تا زمانی که شما به راه خود ادامه می‌دهید، اهمیتی ندارد که چقدر آهسته حرکت می‌کنید.»
چرا به اهداف مان نمی‌رسیم؟
تا به حال به پاسخ این سوال فکر کرده اید؟ همه ما مطمئنا هدف هایی داریم که آن‌ها را نیمه کاره رها کرده ایم و به قول معروف به جای ادامه مسیر درست، می‌رویم جاده خاکی و از مسیر منحرف می‌شویم.

برای همه ما پیش آمده که هدف می‌گذاریم ولی راهمون را گم می‌کنیم و اصلا نمی‌دانیم کجای راه هستیم. این اتفاقات به دلیل نداشتن آگاهی است. در این ویدیوی کوتاه به خوبی در مورد خروج از مسیر رسیدن به هدف توضیح داده ایم و برای شما رسم کرده ایم که در این مسیر چه اتفاقات و رفت و برگشت هایی رخ می‌دهد. این ویدیو را با دقت ببینید تا در اثر عدم آگاهی مسیر درست را فراموش نکنید و به وسوسه ها توجه نکنید.

در ادامه دلایل این کار را برای تان نام می‌بریم:

1)اندازه سختی ها را نمی‌سنجیم.

2)اهداف بزرگ و اشتباهی را انتخاب می کنیم.

3)ویژگی ها و مشخصات هدف را رعایت نمی کنیم. (در ادامه ویژگی ها را توضیح داده ایم.)

4)اهداف مان واقع بینانه نیست.

5)باورهای محدود کننده را از خود دور نمی کنیم.

هدف چیست
6)دلیل موفقیت های قبلی خود را بررسی نمی کنیم.

7)همیشه به دنبال راه آسان و واضح برای رسیدن به اهداف مان هستیم.

8)اهدافی متعارض و متضاد با یکدیگر را انتخاب می کنیم.

و….

می‌توانید دلایل دیگر را در مقاله زیر با توضیحات کاملتر برای هر کدام بخوانید.

13 دلیل برای پاسخ به این سوال که چرا به اهدافمان نمی رسیم؟
ویژگی ها و مشخصات هدف درست چیست ؟
بسیاری از افراد هدف می گذارند و برای رسیدن به آن مدت ها تلاش می کنند، در انتها به هدف خود نمی رسند و ناراحت می شوند. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که آن‌ها هدف خود را به درستی انتخاب نکرده اند و به عبارت دیگر هدفی که انتخاب کرده اند ویژگی ها و مشخصات درست یک هدف را ندارند.

در این بخش ویژگی ها و مشخصات یک هدف درست را برای تان شرح خواهیم داد تا بدانید که چگونه و چرا باید در زندگی فردی و اجتماعی، هدف داشته باشیم .

1.زمان دار باشد
هر موقع که هدفی برای خود انتخاب کردید، باید تاریخ شروع و پایان برای رسیدن به آن هدف قرار دهید. یعنی بدانید که قرار است اقدامات لازم برای رسیدن به این هدف را از کی شروع کنید و باید تا چه تاریخی به پایان برسانید، یعنی به هدف تان برسید.

هدف چیست
این نکته را بدانید که اگر برای هدف تان تاریخ دقیقی تعیین نکنید، احتمال رسیدن به آن را کاهش داده اید.

2.قابل اندازه گیری باشد
یکی دیگر از مشخصاتی که باید یک هدف داشته باشد، قابل اندازه گیری بودن آن است. یعنی بتوانیم برای آن ملاک سنجش داشته باشیم. اهدافی مانند می‌خواهم پولدار باشم، می‌خواهم خوشبخت بشم و…، جز هدف محسوب نمی‌شوند چون قابل اندازه گیری نیست.

به این دلیل باید قابل اندازه گیری باشد که بتوانیم پیشرفت های خود را بسنجیم و مقایسه کنیم.

3.هدف چیست : باید مثبت باشد
هدفی که انتخاب می کنید بایستی مثبت باشد. خدایا بیمار نشوم، خدایا فقیر نشوم و… هدف نیستند. باید از کلمات مثبت و انگیزه بخش برای هدف گذاری استفاده کنید. بنابراین هدف خود را مثبت تعریف کنید .

4.با حواس پنجگانه قابل لمس باشد
یکی از مهمترین موضوعاتی که در هدف گذاری باید مد نظر خود قرار دهیم این است که هدفی که انتخاب می کنیم با حواس پنجگانه قابل لمس باشد.

هدفگذاری هایی که اغلب افراد انجام میدهند، فقط منطقی است در صورتی که انسان ها جنبه احساسی شان پر رنگتر است. در واقع بیشتر منطقی فکر می کنیم ولی احساسی عمل می کنیم. به همین دلیل باید در هدف گذاری به موضوع احساسات هم توجه کنیم.

5.قابل تقسیم به اهداف کوچکتر باشد
هدفی صحیح است که قابل تقسیم به اهداف کوچکتر باشد. اگر هدفتان قابل تقسیم به اهداف کوچکتر نیست بدون شک آن را اشتباه انتخاب کرده اید و باید اصلاحش کنید. زیرا نمی توان برایش گام های اجرایی نوشت.

هدف چیست
چرا باید هدف داشته باشیم
6.هدف چیست : مفید برای دیگران
باید هدفی انتخاب کنید که علاوه بر این که برای خودتان مفید باشد، برای دیگران هم مفید بوده و به رشد و تعالی شان کمک کند. اگر هدفی انتخاب کنید که فقط برای خودتان مفید باشد، بدون شک در طول مسیر با چالش های زیادی رو به رو خواهید شد.

7.مسئولیت 100 درصدی آن را بپذیرید
باید مسئولیت 100 درصد هدفی که انتخاب می کنید را بپذیرید. اگر هدف تان این ویژگی را ندارد و برای محقق ساختنش به دیگران نیز مسئولیت هایی را واگذار کرده اید، باید بدانید که هدف تان اشتباه است.

8.مکتوب باشد
این ویژگی از تمام ویژگی های دیگر مهمتر است. زیرا تا زمانی که اهداف تان را مکتوب نکنید تنها به صورت یک رویا و آرزو باقی می مانند و زمانی به واقعیت تبدیل می‌شوند که آن‌ها را بنویسید و برای محقق شدن شان تلاش کنید.

در مقاله زیر 13 مورد از ویژگی های هدف گذاری را نام برده ایم، پیشنهاد می کنم حتما آن را بخوانید.

ویژگی های هدف گذاری برای انتخاب بهترین هدف
اشتباهات رایج در هدف گذاری چیست ؟
برای انتخاب درست هدف علاوه بر ویژگی ها و مشخصات آن، باید اشتباهات و نبایدهای آن را نیز بشناسیم. اشتباهات و نبایدهایی مانند:

1)برای خود تعداد زیادی هدف تعیین کنیم و بخواهیم به طور هم زمان به تمام آن‌ها برسیم.

2)نپذیریم که ممکن است در راه رسیدن به اهداف مان با شکست مواجه شویم. این طرز فکر نادرست باعث می‌شود از شکست های خود درس نگرفته و به کلی از ادامه مسیر منصرف شویم.

3)در طول مسیر معیار سنجشی برای کارها و برنامه هایمان تعیین نکنیم و مسیر طی شده را تحلیل نکنیم.

4)تعیین نکنیم که پله بعدی چه چیزی باید باشد. یعنی زمانی که به یک هدف خود رسیدیم، برای ادامه مسیر خود هدفی نداشته باشیم.

5)برای خود اهداف غیر واقعی و دور از دسترس انتخاب کنیم.

6)تنها در یک جنبه از زندگی خود هدف تعیین کنیم.

هدف چیست
7)زمان شروع و پایان برای هر یک از اهداف خود تعیین نکنیم.

8)اهداف خود را برای دیگران توضیح دهیم.

9)اهدافی که انتخاب کرده اید، مثبت نیستند.

10)نتوانید برای اهداف خود تصویرسازی ذهنی داشته باشید.

برای اینکه بتوانید توضیحات کامل تری را در مورد هر یک از اشتباهات بیان شده در بالا بخوانید، حتما باید به مقاله لینک زیر سر بزنید.

10 مورد از نبایدها و اشتباهات رایج در هدف گذاری
گام های رسیدن به هدف چیست ؟
در این قسمت چند مورد از گام های رسیدن به هدف را توضیح میدهیم تا بتوانید با کمک آن‌ها هدفی عالی و قابل دسترس انتخاب کنید.

1)لیستی از اهداف خود را با توجه به نیازها، خواسته ها، آرزوها، مشکلات و … بنویسید.

2)آن‌ها را در 6 جنبه زندگی که قبلا تعریف کردیم، دسته بندی کنید و سپس اهداف خود را در هر یک از دسته ها، اولویت بندی کنید تا به 3 هدف برتر خود برسید.

3)اهداف تان را بر اساس ویژگی ها و مشخصات یک هدف عالی و درست، بررسی کنید.

4)اهداف خود را به اهداف کوچکتر تقسیم بندی کنید.

5)مسیر رسیدن به اهداف خود را تعیین کرده و برای گام برداشتن در آن برنامه ریزی کنید.

6)هر یک از اهداف خود را زمان بندی کنید.

7)لیستی از موانع و مشکلات سر راه خود را بنویسید و برای هر یک چاره اندیشی کنید.

8)متعهد شوید که به تمام برنامه های خود عمل کنید.

9)برای شروع حرکت و همچنین در طول مسیر به خودتان انگیزه و انرژی دهید.

10)حتما هر از چند گاهی پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

هدف چیست
چرا باید هدف داشته باشیم
در مقاله زیر برای تک تک گام هایی که در بالا بیان شد، به طور مفصل توضیح داده ایم تا بتوانید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. حتما مقاله را کامل بخوانید و اگر سوالی داشتید در کامنت ها بپرسید.

گام های رسیدن به هدف را بیاموزید تا خوب زندگی کنید
در هدف گذاری به چه مواردی توجه کنیم؟
مشکل اصلی بسیاری از افراد این است که آن‌ها نمی‌دانند برای هدف گذاری باید به چه چیزهایی توجه کنند و سوال اغلب شان این است که هدف از کجا بیاوریم؟

شما باید اهداف خود را بر اساس

نیازها
آرزوها
خواسته ها
مشکلات
رنج ها
بنویسید تا اهداف درستی باشند. بنابراین از همین الان لیستی از اهداف خود با توجه به این موارد بنویسید.

هدف چیست ؟ از خودتان سوال بپرسید
یکی از کارهایی که باید در هدف گذاری انجام دهید، این است که از خودتان سوال بپرسید که چرا این هدف را انتخاب کرده اید؟ درواقع می خواهیم با این سوال به دلایل مشخصی برای انجام کارها و برنامه های خود برسیم. زیرا در طول مسیر حرکت ممکن است انگیزه شما کاهش پیدا کند.

اگر پاسخ و دلیل محکمی برای خودتان داشته باشید به مسیرتان ادامه خواهید داد و در غیر این صورت مسیر را نیمه کاره رها خواهید کرد.

نزدیک به عید هر سال افراد زیادی هدف می گذارند که وزن خود را کاهش یا افزایش دهند. انگیزه این کار فقط تا شب عید باقی می ماند و زمانی که عید را پشت سر گذاشتند، دیگر انگیزه ای برای این کار ندارند. در اغلب اوقات فرد به وزن قبلی خود باز می گردد.

در واقع افراد دیگر انگیزه کافی برای ادامه این مسیر را ندارند. باید بدانید که بسیاری از اهدافی که در زندگی برای خود تعیین می کنیم، این گونه هستند. بنابراین حتما این سوال را از خود بپرید.

پس از تعیین هر هدفی از خود بپرسید، چرا این هدف را انتخاب کرده ام؟

هدف چیست
چرا در زندگی هدف گذاری نمی کنیم؟
بسیاری از ما به دلایل مختلف، برای زندگی خود هدف گذاری نکرده و همیشه راحت ترین راه را انتخاب می کنیم، مانند:

نق زدن از شرایط و مشکلاتی که در زندگی داریم،
مقصر شمردن دیگران و به طور کلی جامعه،
غر زدن از شرایط اقتصادی و نداشتن امکانات کافی،
و….
در این بخش قصد داریم دلایل عدم هدف گذاری در زندگی را مطرح کنیم. اما قبل از آن به شما توصیه می‌کنم که ویدیوی کوتاه زیر را ببینید. در این ویدیو 2 مورد از دلایل عدم هدف گذاری در زندگی را توضیح داده ام.

1)آموزش ندیدن
یکی از مهمترین دلایل عدم هدف گذاری و برنامه ریزی، آموزش ندیدن است. متاسفانه این آموزش باید در مدرسه صورت بگیرد که اغلب مدارس از آن غافل هستند. بدون آموزش دیدن، هدف گذاری درستی نیز نخواهیم داشت.

2)ترس داشتن
همه ما از هدف گذاری به 3 دلیل ترس داریم:

-ترس از شکست: ترس داریم از اینکه در راه رسیدن به اهداف مان شکست بخوریم و مورد سرزنش دیگران قرار بگیریم.

-ترس از موفقیت: ترس داریم از اینکه در راه رسیدن به اهداف مان با موفقیت هایی که کسب میکنیم، مسئولیت ها و وظایف مان بیشتر شود.

-ترس از طرد شدن: ترس داریم از اینکه هدفی برای خود انتخاب کنیم که باعث شود از جمع دوستان و اطرافیان مان طرد شویم و آن‌ها ما را به دلیل موفقیت هایی که ممکن است به دست آوریم، نادیده بگیرند.

3)وجود باورهای محدودکننده
دلیلی دیگر باورهای محدودکننده ای است که در ذهن داریم. همه ما باورهایی داریم که ما را در تعیین اهداف محدود میکنند و همیشه به ما یادآوری می کنند که «تو نمیتونی»، «دفعه قبل هم شکست خوردی»، «کاری نکن که دیگران مسخره ات کنند» و….

با شناخت این 3 مورد و سعی در رفع آن‌ها، به راحتی می‌توانید اهداف درستی برای خود تعیین کرده و در مسیر درست گام بردارید. تنها کافی است آموزش ببینید و بر ترس و باورهای محدود کننده خود غلبه کنید.

تفاوت ارزش و هدف در چیست؟
بسیاری از افراد معنی ارزش و هدف را نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند. ابتدا ویدیوی 2 دقیقه ای زیر را ببینید، سپس ادامه متن را بخوانید تا با مفهوم این دو کلمه و تفاوت شان به خوبی آشن شوید. در این صورت بدون شک می‌توانید اهدافی تعیین کنید که قابل دسترس باشند.

در ابتدای مقاله تعریف هدف را به خوبی آموختید، هدف قابل دستیابی است و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم. حال تعریف ارزش به این معنی است که ارزش امری کاملا درونی است و چیزی نیست که برای ما قابل دستیابی باشد.

به عبارت دیگر ارزش ها اصولی هستند که هر فردی باید در زندگی خود به آن ها اهمیت دهد. زیرا با شناخت ارزش های خود بهتر می‌توانیم خودمان را بشناسیم، رفتارهای خود را درک کنیم و تصمیمات عاقلانه تری بگیریم. ما ارزش هامون را زندگی می‌کنیم.

زمانی که فردی نمی‌تواند به اهدافی که دارد برسد، اغلب به این دلیل است که در انتخاب اهداف به ارزش هایی که دارد اصلا توجهی نمی‌کند. برای مثال برای خودش هدف تعیین می‌کند که به هر قیمتی شده پولدار شود اما از ارزش هایی که در وجودش دارد، غافل است. ارزش هایی مانند پول ناحق نگرفتن، رعایت کردن حلال و حرام و…. این فرد نمی‌تواند برای خودش هدف تعیین کند که به هر قیمتی پولدار شود، بلکه باید راه های درست و اصولی را انتخاب کند.

سوالاتی که با توجه به ارزش و هدف باید از خود بپرسیم
در مورد هدف گذاری باید از خودمان بپرسیم که من می‌خواهم به چه چیزی برسم. اما در مورد ارزش ها باید از خودمان بپرسیم که دوست داریم چگونه انسانی باشیم، یا اینکه من می‌خواهم چگونه رفتار کنم.

در حقیقت جنس سوالات هدف گذاری با تعیین ارزش ها کاملا از هم متفاوت هستند. ما در طول زندگی تلاش می‌کنیم که به اهداف مان برسیم و در عین حال نیز ارزش هایی که داریم را زندگی می‌کنیم. چون ارزش ها درون ما هستند و در رفتار ما نشان داده می‌شوند.

شناخت تفاوت ارزش و هدف در زندگی فردی
کتاب هدف نوشته برایان تریسی چیست ؟
کتاب هدف نوشته برایان تریسی با عنوان فرعی چگونه سریعتر از آنچه تصور می‌کردید، به خواسته های تان برسید به شما کمک می کند تا بتوانید اصول هدف گذاری و برنامه ریزی درست برای رسیدن به آن را بیاموزید و به درستی تعریف کنید .

هدف چیست
1)مشخصات کلی کتاب هدف
عنوان فرعی: چگونه سریعتر از آنچه تصور می‌کردید، به خواسته های تان برسید.

نویسنده: برایان تریسی

مترجم: مهدی قراچه داغی

ناشر: ذهن آویز

2)موضوع کتاب هدف
هدف گذاری و تلاش برای دست یابی به آن، بهترین روشی است که با استفاده از آن می‌توانید به جایی که می‌خواهید در آینده باشید، برسید. به قول معروف: «هدف گذاری تضمین کننده موفقیت است، بقیه چیزها حاشیه اند.» باید بدانید که زمان و زندگی شما دارایی های ارزشمندی هستند که ابدا جایگزینی برای آن‌ها نیست.

نویسنده در این کتاب برای شما بیان می کند که چگونه هدفگذاری درستی داشته و سپس برای تحقق بخشیدن به آن تلاش کنید. شما به تنها چیزی که نیاز دارید یادگیری اصول درست هدفگذاری است که با خواندن این کتاب به خوبی به آن پی خواهید برد.

برای خواندن توضیحات بیشتر در مورد کتاب، مقاله زیر را بخوانید. مطمئن باشید که این کتاب ارزش خواندن را دارد. در این مقاله توضیحاتی مختصر در مورد فصل های کتاب نوشته ایم که با خواندن آن بیشتر به اهمیت کتاب پی خواهید برد.

کتاب هدف نوشته شگفت انگیز و عالی برایان تریسی
هدف نویسی را تمرین کنید
لطفا بر اساس آنچه در این مقاله یاد گرفتید اهداف خود را در زندگی تعریف کنید و به درستی بنویسید. این نکته را یادآور می شوم که در نوشتن اهداف به ویژگی های هدف توجه داشته باشید و در جنبه های مختلف زندگی اهدافتان را بنویسید تا بتوانید به رضایت درونی برسید.

ممکن است در ابتدا نتوانید طبق هدفی که دارید، کارهای خود را با برنامه ریزی پیش ببرید. اما مطمئن باشید که هر چه زمان بگذرد بهتر می‌توانید کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را به گونه ای پیش ببرید که زمانی هم برای انجام کارهایی که مرتبط با هدف تان است، داشته باشید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *