درحالی‌که چندی پیش گوگل از ورودش به دنیای تراشه‌های اختصاصی موبایل خبر داده بود، حالا در رویداد معرفی گوشی‌های پیکسل ۶ و ۶ پرو، تراشه تنسور را با جزئیات بیشتری به دنیا معرفی کرد.

ساعاتی پیش، گوگل در رویداد پاییزه خود نسل جدید گوشی‌های پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو را رونمایی کرد. با‌‌توجه‌‌به اطلاعاتی که از قبل به‌دستمان رسیده بود، می‌دانستیم قرار است شاهد حضور تراشه‌ی اختصاصی گوگل با نام تنسور در نسل جدید پیکسل‌ها باشیم. حالا و با معرفی رسمی اولین گوشی‌هایی مجهز به تنسور، فرصتی فراهم شده است تا اطلاعات بیشتری از تراشه اختصاصی گوگل به‌دست بیاوریم.

تراشه تنسور گوگل از مجموعه CPU و GPU، بخش امنیت، پردازش سیگنال، Context hub و برای مدیریت کردن پردازش‌های هوش مصنوعی نیز از TPU یا «واحدهای پردازشی تنسور» بهره‌مند شده است. علاوه‌براین، گوگل برای پردازش تصاویر نیز از یک هسته اختصاصی بهره گرفته است تا به بهبود بیش‌ازپیش تجربه عکاسی با گوشی‌های پیکسل منجر شود. گذشته از همه این‌ها، شاید اولین نکته‌ای که می‌تواند تنسور را درمقایسه‌‌با سایر تراشه‌‌ها منحصربه‌فرد کند، چینش خاص هسته‌ها در واحد CPU باشد.

درحالی‌که شرکت‌های مطرح سازنده تراشه همچون کوالکام و سامسونگ از ترکیب چهار هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته کم‌مصرف استفاده می‌کنند، شاهد چینش متفاوتی در هسته‌ CPU تراشه گوگل هستیم.

تراشه گوگل تنسور

واحد CPU در تراشه گوگل تنسور از دو هسته X1 آرم با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به‌عنوان هسته‌های قدرتمند و دو هسته میانی کورتکس A76‌ آرم با فرکانس کاری ۲٫۲ گیگاهرتز و چهار هسته‌ کم‌مصرف A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز تشکیل شده‌ است. این در حالی است که تراشه‌های پرقدرت اسنپدراگون ۸۸۸ یا اگزینوس ۲۱۰۰ تنها از یک هسته‌ X1 درکنار سه هسته کورتکس A78 و چهار هسته کورتکس A55 استفاده می‌کنند.

شاید بعد از مقایسه با تراشه‌های رقبا، این سؤال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که چرا گوگل به‌جای استفاده از هسته‌های مدرن‌تر و بهینه‌تر کورتکس A78، کورتکس A76 را به‌عنوان هسته‌های میانی تراشه خود برگزیده است. درحال‌حاضر، پاسخ این پرسش مشخص نیست؛ اما ازآنجاکه گوگل از همین هسته‌ها در گوشی‌های پیکسل ۵ نیز استفاده کرده بود، شاید بتوان گفت این شرکت ترجیح داده است از همان سخت‌افزار آشنای قبلی خود استفاده کند.

تراشه گوگل از پردازنده گرافیکی Mali-G78 شرکت آرم با ۲۰ هسته پردازشی استفاده می‌کند. براساس ادعای گوگل، این تعداد هسته می‌تواند همچون سایر گوشی‌های پرچم‌دار بازار، تجربه کم‌نظیری در زمینه بازی برای علاقه‌مندان به ارمغان بیاورد.

تراشه‌ گوگل از یک «هسته‌ی امنیتی تنسور» نیز استفاده می‌کند که با سیستمی جدید، پردازش روی داده‌های حساس و حیاتی را فارغ از CPU انجام می‌دهد. گوگل در تراشه موبایل خود از هسته امنیتی جدید تایتان M2‌ نیز درکنار هسته امنیتی تنسور بهره گرفته است. گوگل پیش‌تر ادعا کرده بود که تایتان M2 دربرابر حملاتی همچون آنالیزهای الکترومغناطیسی و تزریق خطای لیزری و شوک‌های ولتاژی مقاوم است.

تراشه اختصاصی گوگل تنسور برای گوشی‌های پیکسل ۶

درنهایت، بخش Context hub نیز برای پردازش‌های هوش مصنوعی بسیار کم‌توان استفاده خواهد شد. نمونه این پردازش‌ها پیام‌های now playing هستند که در زمان قفل‌بودن نمایشگر، با قابلیت نمایشگر همیشه روشن (AOD) نمایش داده می‌شوند.

با تمام این تفاسیر و با وجود تراشه تنسور، نسل جدید پیکسل سریع‌ترین گوشی‌های این سری هستند. با‌‌توجه‌‌به آمار ارائه‌شده در رویداد معرفی پیکسل ۶ و ۶ پرو، گوشی‌های جدید در پردازش‌های CPUمحور ۸۰ درصد و در پردازش‌های GPUمحور حدود ۳۷۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود خواهند بود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *