کریگ فدریگی، مدیر اجرایی اپل، در کنفرانس Web Summit 2021 که اخیرا در لیسبون پرتغال برگزار شد، به‌تفصیل درباره‌ی اتفاق هولناکی هشدار داد که اگر اپل مجبور شود به کاربران خود اجازه‌ی سایدلودکردن اپلیکیشن‌ها را بدهد، پیش خواهد آمد. همچنین در این سخنرانی، فدریگی همان صحبت‌های مشابه مدیرعامل اپل، تیم کوک را توضیح داد.

کمیسیون اروپا چند وقتی است که به‌طور جدی در حال پیگیری قانون بازارهای دیجیتال (DMA) است که با هدف تضمین عملکرد عادلانه‌ی پلتفرم‌های بیگ‌تِک تنظیم شده است. براساس این قانون، شرکت‌های انحصارطلبی مانند اپل یا باید اجازه سایدلودکردن اپلیکیشن‌ها را روی پلتفرم محصولات خود بدهند یا به پرداخت جریمه‌ای برابر با ۱۰ درصد درآمد جهانی خود مجبور شوند. فدریگی در سخنرانی خود به‌طور خاص پای این قانون را وسط کشید و در ابتدا خیلی کوتاه از آن حمایت کرد؛ اما بعد از شرط اجباری سایدلودینگ با هشدارهایی آخرالزمانی یاد کرد.

او خطاب به جمعیت زیادی که پای سخنرانی او نشسته بودند، گفت:

سایدلودکردن بهترین دوست مجرمان سایبری است و وادارکردن ما به اضافه‌کردن این ویژگی به آیفون، مثل این است که در صنعت بدافزار تب طلا راه بیندازیم. این قانون ممکن است هر کاربر آیفون را به دام کلاه‌برداران حرفه‌ای بیندازد که مرتب در تلاش‌اند آن‌ها را فریب دهند.

سخنرانی فدریگی با نمایش تصاویر هشداردهنده‌ای ازجمله چشمان شرورانه‌ای که بیرون از خانه‌های مردم در تاریکی می‌پلکیدند، همراه بود.

فدریگی گوشی‌های هوشمند را با خانه‌ مقایسه کرد و گفت کاربرانی که صاحب خانه‌های خاصی هستند (یعنی آیفون‌)، بسیار کمتر از کاربران خانه‌های دیگر (یعنی گوشی‌های اندرویدی) مورد سرقت قرار می‌گیرند.

او گفت دلیل این تفاوت آن است که خانه‌های غیرآیفونی از امنیت کمتری برخوردار هستند؛ چون درهای فرعی خود را همیشه به‌روی هر دزدی باز گذاشته‌اند. از نظر فدریگی، اجبار به فعال‌کردن قابلیت سایدلودینگ در گوشی هوشمند مثل این است که هر خانه‌ای باید یک در ورودی قفل‌نشده داشته باشد.

سایدلودینگ درآمد اپل از فروش اپلیکیشن در اپ‌استور را کاهش خواهد داد
فدریگی همچنین گفت حتی اگر کاربران بگویند که قصد سایدلودکردن اپلیکیشن ندارند، بازهم ممکن است به دام برخی بدافزارها با ظاهری فریبنده بیفتند و بدون آنکه متوجه شوند، آن‌ها را سایدلود کنند؛ مشابه آنچه برای کاربران اندرویدی اتفاق می‌افتد. به‌گفته‌ی او، حتی اگر افراد حرفه‌ای با دانش کافی از تکنولوژی از حفاظت از خود دربرابر این بدافزارها مطمئن هستند، بازهم باید نگران آسیب‌پذیری دیگران باشند.

اگرچه بسیاری از آمار فدریگی درمورد حملات بدافزاری که در iOS در‌مقایسه‌با سایر پلتفرم‌ها پیش می‌آید، دقیق بود، او از پرداختن به اصل ماجرا طفره رفت: اینکه سیستم‌عامل مک اواس برای لپ‌تاپ و دسکتاپ هم با اینکه دچار حملات بدافزاری کمتری از بزرگ‌ترین رقیب خود ویندوز می‌شود، اجازه سایدلودکردن اپلیکیشن را به کاربران داده است.

اپل رویکرد متفاوتی برای حفظ امنیت در مک دارد و برای اجرای برنامه‌ها ابتدا باید به روش‌های خاصی اعتبار آن‌ها را تأیید کند. اگر اپلیکیشن در فرایند احراز اعتبار اپل سربلند بیرون نیاید، کاربران مجبورند طی فرایندی چندمرحله‌ای و پردردسر سیستم‌‌عامل را درهرصورت به اجرای برنامه وادار کنند و این روش نسبتا مؤثر واقع می‌شود.

البته اپلیکیشن‌های ایرانی هم برای نصب روی آیفون ازطریق نصب پروفایل سعی می‌کنند فرایند احراز اعتبار اپل را دور بزنند. با‌این‌حال، فدریگی هیچ اشاره‌ای به انگیزه‌ی احتمالی دیگر اپل برای مبارزه با سایدلودینگ نکرد: اینکه سایدلودینگ توانایی این شرکت را برای دریافت بخشی از درآمد فروش هر اپلیکیشن در اپ‌استور با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند. پیش‌تر هم یکی از قاضیان آمریکایی حکم کرده بود اپل باید اجازه‌ی لینک‌دهی به سیستم‌های پرداخت متفرقه را برای اپلیکیشن‌هایی که از اپ‌استور دانلود می‌شوند، بدهد.

مدیر اجرایی اپل در آخر به این اشاره کرد که جایگاه آیفون در بازار جزو اقلیت‌ها است و از هر پنج اروپایی، تنها یک نفر آیفون و بقیه گوشی‌های اندرویدی دارند:

هدف ما هرگز این نبوده است که بیشترین فروش را داشته باشیم. درعوض، مأموریت ما این است که به مردم امکان بدهیم آنچه از نظر ما بهترین است، انتخاب کنند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *