آیا می‌دانید اندروید خام یا اندروید خالص (Stock Android) چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، تفاوت آن با نسخه‌های معمولی اندروید چیست و در چه گوشی‌هایی قابل‌ استفاده است؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، این مطلب را از دست ندهید.


اکثر گوشی‌های اندرویدی دارای اندروید خام نیستند و هر یک از برندهای سازنده گوشی‌های اندرویدی از نرم‌افزارهای اختصاصی خود که پوسته اندروید نام دارد، همراه با نسخه پایه اندروید استفاده می‌کنند.

چنانچه گوشی سامسونگ، اوپو، ویوو، وان پلاس، شیائومی و حتی گوشی پیکسل گوگل دارید، در حال استفاده از پوسته اندروید هستید. ممکن است در برخی وب‌سایت‌ها و سایر منابع آنلاین، مطالبی در مورد برتر بودن نسخه خام اندروید نسبت به پوسته‌های آن خوانده باشید. ما نمی‌توانیم برتری نسخه خام اندروید نسبت به پوسته‌های مختلف آن را به طور کامل تصدیق کنیم؛ زیرا این موضوع به سلیقه افراد بستگی دارد و ممکن است برخی افراد با چنین نظری مخالف باشند.


به هر حال ممکن است بخواهید بدانید نسخه خام اندروید چیست یا بخواهید بدانید آیا پوسته‌های مختلف اندروید نسبت به نسخه خام آن بهتر هستند یا نه یا اینکه چگونه می‌توانید به نسخه خام اندروید دسترسی پیدا کنید؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و هر آنچه را که باید در مورد اندروید خام بدانید، بیان می‌کنیم.

نگاهی مختصر به نسخه خام اندروید
اندروید خام
نسخه خام اندروید که با عنوان AOSP یا Android Open-Source Project (پروژه متن بازی اندروید) نیز شناخته می‌شود، در حقیقت نسخه پیش‌فرض اندروید بدون اپلیکیشن‌های گوگل، بدون سفارشی‌سازی‌های مختلف و بدون ویژگی‌های جالب و کاربردی است. در واقع تمام نسخه‌های اندروید در ابتدا نسخه خام محسوب می‌شوند.

شما می‌توانید نسخه AOSP را روی گوشی یا هر دستگاه اندرویدی دیگر نصب کنید و آن را از اندروید خام بنامید. در اکثر موارد اندروید نصب‌شده روی دستگاه‌های اندرویدی یک سطح بالاتر از اندروید خام هستند؛ زیرا تمام آن‌ها دارای اپلیکیشن‌های گوگل هستند و مهم‌ترین اپلیکیشن گوگل یعنی گوگل پلی استور در تمام این سیستم‌عامل‌ها دیده می‌شود. در نسخه خام اندروید هیچ نوع سفارشی‌سازی نمی‌بینیم یا سفارشی‌سازی‌ها بسیار محدود هستند.

گوگل هر سال نسخه جدیدی از اندروید را منتشر می‌کند که نسبت به نسخه‌های قبلی بهتر می‌شود و برخی مشکلات نسخه‌های قبل در آن برطرف می‌شود. در حقیقت با انتشار هر نسخه جدید، نسخه خام اندروید بهبود پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم پس از انتشار هر نسخه جدید از اندروید، قسمت مربوط به بروزرسانی سیستم‌عامل گوشی خود را بررسی کنید تا ببینید نسخه رسمی و پایدار جدیدترین نسخه اندروید برای گوشی شما منتشر شده یا نه و در صورت انتشار نسخه رسمی، سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روزرسانی کنید؛ البته تنها در صورت انتشار نسخه‌های رسمی و پایدار برای گوشی خود، از آن‌ها استفاده کنید چرا که در صورت استفاده از نسخه‌های غیررسمی یا نسخه‌های آزمایشی (بتا) شاید گوشی شما آسیب ببیند.

بسیاری از افراد و کاربران معتقدند نسخه خام اندروید به دلیل ساده بودن، نسبت به سایر نسخه‌های اندروید بهتر است. معمولاً اکثر پوسته‌های اندروید و نسخه‌های سفارشی‌سازی شده آن دارای اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب یا Bloatware هستند.

این اپلیکیشن‌ها که معمولاً متعلق به برند سازنده گوشی هستند، در کارخانه روی گوشی نصب می‌شوند و وجود آن‌ها معمولاً برای کاربران چندان خوشایند نیست؛ زیرا به بسیاری از آن‌ها اصلاً نیاز ندارند و به دلیل اینکه این اپلیکیشن‌ها فضای قابل‌توجهی از حافظه داخلی گوشی را اشغال می‌کنند و حذف بسیاری از آن‌ها هم امکان‌پذیر نیست، برای کاربران آزاردهنده هستند.

در ضمن معمولا تعداد این اپلیکیشن‌ها زیاد است که باعث کاهش قابل‌توجه سرعت گوشی هم می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کاربران بیشتر متمایل به استفاده از نسخه خام اندروید هستند؛ البته نباید فراموش کنیم که پوسته‌ها و نسخه‌های سفارشی‌سازی‌ شده اندروید دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های کاربردی و مفیدی هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ به‌عنوان‌ مثال قابلیت دارک مود یا حالت تیره تا زمان عرضه اندروید ۱۰ در نسخه خام اندروید وجود نداشت؛ اما این ویژگی از سال‌ها قبل در پوسته‌های مختلف اندروید ایجاد شده است.

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *