تکنیک های مدیریت دانش
برای تحقق و تقویت زیر فرایندهای شناسایی، خلق، کسب، نگهداری، تسهیم و بکارگیری دانش، تکنیک‏ های مدیریت دانش متعددی شناخته شده است. شرکت‏های برتر دنیا با پیاده‏ سازی این ابزارها در مدت زمانی کوتاه با کسب بردهای سریع به خروجی‏ های ملموس در مدیریت دانش دست یافته ‏اند.

باید در اولین قدم مشخص کنید که در اجرای مدیریت دانش خود، کدام یک از زیرفرایندهای مدیریت دانش را مد نظر دارید، آنگاه به جعبه ابزار مدیریت دانش مراجعه و ابزار مناسب را انتخاب و اجرا کنید.

برخی از مهم‏ترین و متداول‌ترین تکنیک‏ های مدیریت دانش را در شکل زیر می‏ بینید:

تکنیک های مدیریت دانش
هدف این خدمت این است که برای دست اندرکاران مدیریت دانش و آن دسته از سازمان های بزرگ، متوسط و کوچک که قصد دارند مبادرت به استفاده از تکینک های مدیریت دانش نمایند، تعدادی ابزار بسیار کاربردی برای شروع ارائه کند تا آنها را برای اجرای مدیریت دانش موفق، همراهی کند. همانطور که در شکل بالا اشاره شد تعدادی از تکنیک های متداول و مهم عبارتند از: انجمن های خبرگی، داستان سرایی، نقشه دانش و تکسونومی ها، بازنگری بعد از اقدام و به روش ها.

دقت کنید که ابزارها و تکنیک های متعدد دیگری نیز وجود دارند که هیچ ترتیب یا سلسه مراتبی نسبت به هم ندارند. مانند کمک همکار، خدمات شبکه‌های اجتماعی، خوشه‌های دانش، مدیریت محتوا، آنتالوژی، جمع سپاری، کافه دانش، پایگاه دانش و غیره. مدیریت دانش یک رشته به شدت در حال توسعه است و از آنجا که تکنیک های جدید مدیریت دانش به سرعت معرفی می‌شوند، دست اندرکاران مدیریت دانش می بایست دائما در جریان بهبودهای جدید باشند. تصميم‌گيری در خصوص انتخاب هر يك از تکنیک‌های مدیریت دانش، بايستی بر مبنای نياز‌ها و شکاف های دانشی صورت پذيرد. مطرح كردن و اجرای تکنیک های مدیریت دانش پيش از آنكه هدف‌های حقيقي مديريت دانش تعيين گردد از آشكار‌ترين اشتباهاتی می باشد كه بايد از آنها پرهيز نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *