متاورس – آماده بازيکن شماره 1

شايد تا تحقق متاورس زمان زيادي باقي مانده باشد و شايد ديدن چنين روزي به عمر هيچ يک از ما نرسد.

اما مي‌توان جنبه‌هايي از آنچه قرار است در آينده بخشي از واقعيت زندگي انسان‌ها باشد.

همين حالا در بازي‌هايي نظير فورتنايت تجربه کرد يا به تماشاي تصويري مفهومي از متاورس در فيلم‌ها و سريال‌ها نشست.

در بين فيلم‌هايي که جنبه‌اي از متاورس را به تصوير کشيده‌اند، بدون شک فيلم «بازيکن آماده» به کارگرداني استيون اسپيلبرگ از بقيه مشهورتر است.

در واقع، بسياري از افراد براي توضيح متاورس اين فيلم را پيشنهاد مي‌دهند؛ اگرچه در اين فيلم مي‌بينيم که کنترل کل اين دنياي مجازي تنها در دست يک شرکت است.

درحالي‌که در متاورس واقعي، شاهد دنيايي کاملا غيرمتمرکز خواهيم بود و هيچ شرکت يا نهادي نمي‌تواند در اين دنيا حکمروايي کند.

تماشاي اين فيلم نقطه شروع خوبي براي درک متاورس و تجربه‌هاي کاربري در واقعيت مجازي است.

فيلم‌ها و سريال‌هاي ديگري که در آن‌ها جنبه‌اي از متاورس به تصوير کشيده شده

شامل گزارش اقليت ، آواتار ، ماتريکس، مرد آهني سريال آپلود ، سريال آينه سياه، Altered Carbon و انيميشن رالف خرابکار است.

متاورس و بلاک چين

متاورس نمايي از يک دنياي غيرمتمرکز است که کنترل و شکل‌دهي آن در دست کاربران و شهروندان آن است.

نه يک نهاد دولتي يا بين‌المللي. اين شهروندان هم نيازمند پلتفرم و ارزي براي خريد و فروش محصولات ديجيتال خود هستند .

که مبتني بر رمزارزها و تکنولوژي بلاک چين خواهد بود.

در حال حاضر شرکت‌هايي چون Decentraland و The Sandbox دنياهاي مجازي خلق کرده‌اند که در آن‌ها گيمرها مي‌توانند .

کمک رمزارزها سازه‌هايي مثل شهربازي ايجاد کنند و حتي از آن‌ها درآمد به دست آورند.

توکن هاي غير قابل معاوضه (NFT) هم نقش اساسي در متاورس ايفا مي‌کنند .

به افراد مالکيت کامل شخصيت‌ها، آيتم‌هاي جمع‌آوري‌شده در بازي و حتي زمين مجازي خود را مي‌دهند.

NFT يک قطعه زمين مجازي در Decentraland اخيرا نزديک به يک ميليون دلار فروخته شد که يکي از بزرگ‌ترين فروش اين مدل توکن‌ها تا به امروز است.

در متاورس امنيت تراکنش‌ها و هويت کاربران به عهده بلاک‌چين است


در متاورس خبري از دولت‌ها و نهادهاي نظارتي نيست و اين وظيفه فناوري بلاک‌چين است تا امنيت تراکنش‌ها و هويت کاربران را تضمين کند.

علاوه بر اين، توکن‌هاي NFT به کاربران متاورس امکان مي‌دهد تا درست شبيه دنياي واقعي، مالک آيتم‌هاي خاص و سفارشي خود باشند و آن‌ها را از پلتفرمي به پلتفرم ديگر جابه‌جا کنند.

مثلاً در متاورس مي‌توانيد قطعه زميني را که در Decentraland خريده‌ايد، بفروشيد و از پول آن براي خريد اسلحه در بازي فورتنايت استفاده کنيد.

در اين ميان، رمزارزها هم به‌عنوان تنها پول قانوني مورد استفاده در متاورس محسوب خواهند شد و نقشه راه شکل‌گيري ساختار اقتصادي متاورس را ترسيم خواهند کرد. البته اين اقتصاد متاورسي هم اکنون در حال شکل‌گيري است.

برخي از شرکت‌ها از همين حالا NFT‌هاي برند خود را با ارزشي بيش از صدها هزار دلار به حراج گذاشته‌اند.

آرتور مادريد، مديرعامل و بنيان‌گذار The Sandbox، به تمايل افراد به پرداخت مبالغ بسيار زياد براي دارايي‌هاي ديجيتال در بازي‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گويد گيمرها تاکنون ميليون‌ها دلار صرف خريد اين اقلام کرده‌اند.

آيتم‌هايي که وجود خارجي ندارند و ارزش آن‌ها تنها در دنياي مجازي تعريف مي‌شود.

من فکر مي‌کنم تبديل اين دارايي‌ها به NFT و ايجاد اقتصاد مبتني بر NFT، لايه جديدي به اقتصاد ديجيتال فعلي اضافه خواهد کرد.

متاورس عينک واقعيت افزوده

از نظر برخي حجم زیادی از زندگیه روزمره ی ما را فناوری شکل داده است.ما همين حالا هم به‌نوعي در Matavars زندگي مي‌کنيم.

اما احتمالا زمان زيادي مانده تا در دنياي واقعي، متاورسي در حد و اندازه فيلم «بازيکن » ببينيم.

چرا که هنوز چند مانع بر سر راه تحقق متاورس وجود دارد. بزرگ‌ترين مانع محدوديت‌هاي سخت‌افزاري است. در حال حاضر، شبکه جهاني اينترنت و قابليت‌هاي رايانشي در سراسر جهان هنوز قادر به پشتيباني از دنياي ديجيتال پايداري نيست که بتواند از ميليون‌ها کاربر به‌طور هم‌زمان و در لحظه ميزباني کند.

حتي اگر اين سطح از شبکه و قدرت رايانشي در دسترس باشد، مصرف انرژي چنين اقدامي هم براي شبکه‌هاي برق و هم براي محيط‌زيست مشکلات بسياري ايجاد خواهد کرد.

متاورس شايد در آينده‌اي دور محقق شود؛ اما اجتناب‌ناپذير است


در مواردي هم که تکنولوژي لازم براي ايجاد متاورس وجود داشته باشد، لازم است تغييرات گسترده فرهنگي صورت بگيرد تا افراد بيشتري به استفاده از متاورس ترغيب شوند.

بر اساس گزارش Thrive Analytics و ARTillery Intelligence در سال، درحالي‌که تکنولوژي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده با بالاترين کيفيت براي جامعه آمريکايي در دسترس است، کمتر از درصد از آن‌ها به استفاده از هدست‌هاي VR روي آورده‌اند.

مشکل بزرگ ديگر تحقق قابليت تعامل‌پذيري است که يکي از سه رکن اصلي متاورس محسوب مي‌شود.

حتي پيشگامان متاورس نظير فورتنايت هم به گيمرها اجازه نمي‌دهند محتوايي را که در اين پلتفرم ايجاد شده.

به پلتفرم ديگر منتقل کنند. براي اينکه قابليت تعامل‌پذيري بتواند به معناي واقعي کلمه ايجاد شود، لازم است شرکت‌هاي صاحب اين پلتفرم‌ها کمي از کنترل خود بر محتوا و تجربه کاربري بازيکنان خود صرف نظر کنند.

متاورس metaverse

با وجود اين مشکلات پيش رو، متاورس به احتمال زياد اجتناب‌ناپذير است؛ اگرچه کاربران آينده ممکن است از آن تنها به‌عنوان «اينترنت» ياد کنند.

نکته اينجا است که قرار نيست براي گذار از عصر اينترنت به متاورس دکمه‌اي فشار داده شود.

بلکه متاورس به‌تدريج به وجود مي‌آيد و ما را در برمي‌گيرد.

هيچ کس متوجه گذار از اينترنت نسل اول به نسل دوم نشد.

توسعه متاورس هم با حضور گسترده‌تر افراد در دنياي مجازي و پيوند زدن هرچه بيشتر هويتشان به زندگي مجازي، به‌طور طبيعي رخ خواهد داد.

از طرفي، غول‌هاي تکنولوژي نيز در تلاش‌اند تا زودتر از رقبا جامعه کاربران خود را براي زندگي در متاورس آماده کنند.

در بين آن‌ها، موضع فيسبوک درباره متاورس سروصداي زيادي به راه انداخته است.

مارک زاکربرگ، بنيان‌گذار فيسبوک، اخيرا گفت که قصد دارد به کمک اين شبکه اجتماعي، متاورس را بسازد.

او گفت انتظار دارد افراد در آينده فيسبوک را نه به چشم شبکه اجتماعي بلکه به چشم يک شرکت متاورسي ببينند.

در نگاه او، متاورس «يک محيط مجازي است که در آن مي‌توانيد با افراد مختلف در فضاهاي ديجيتال حضور داشته باشيد.

اين يک اينترنت تجسم‌يافته است که شما در داخل آن هستيد، نه اينکه فقط از بيرون به آن نگاه کنيد.

ما معتقديم که متاورس قرار است جانشين اينترنت تلفن همراه باشد.»

هيچ تغيير مشهودي بين قبل و بعد از متاورس نخواهد بود


ساتيا نادلا، مديرعامل مايکروسافت هم از برنامه‌هاي خود براي ايجاد «شرکت متاورس» صحبت کرده است. او در سخنراني Microsoft Inspire امسال، متاورس را «لايه جديدي از مجموعه زيرساخت‌ها» توصيف کرد که در آن «دنياي ديجيتال و فيزيکي در کنار هم قرار مي‌گيرند.»

متيو بال، رئيس سابق استراتژي در آمازون استوديوز، هم متاورس را نه به‌عنوان يک دنياي مجازي، بلکه به‌عنوان «جانشين اينترنت تلفن همراه» توصيف مي‌کند.

يعني چارچوبي براي يک زندگي به‌شدت متصل و آنلاين. از نظر او، «هيچ تغيير ناگهاني و مشهودي بين قبل و بعد از متاورس وجود نخواهد داشت. در عوض، متاورس با ادغام محصولات، خدمات و قابليت‌هاي مختلف به‌تدريج ظاهر مي‌شود.»

اگرچه از بازي‌هايي چون روبلاکس و فورتنايت اغلب به‌عنوان پيشگامان متاورس ياد مي‌شود، اما مهم‌ترين پيشگام متاورس خود اينترنت است. اگر اينترنت را يک گشت‌وگذار ويدئويي از آپارتماني در نظر بگيريم که به هر اتاق آن نگاهي اجمالي دارد.

متاورس خود آپارتمان خواهد بود. درست است که ما هنوز در اين آپارتمان ساکن نشده‌ايم، اما اجاره‌نامه آن را از مدت‌ها پيش امضا کرده‌ايم.

1,130 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *