یک نرم‌ افزار سوپرمارکت آنلاین است

اسنپ‌ مارکت

که توسط اسنپ یا همکاری مجموعه فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای هایپراستار پایه‌ گذاری شده‌ است.

این نرم‌ افزار که نخستین بار در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد.

در ابتدا به‌ عنوان فروشگاه آنلاین هایپراستار باکری (واقع در بزرگراه باکری) فعالیت می‌ کرد.

محدودهٔ تحت پوشش این نرم‌ افزار تا دی ۱۳۹۹ محدود به تهران، قم، اصفهان، کرج و شیراز بوده‌ است.

اشتغال معلولان

اسنپ مارکت


طبق اعلام روابط عمومی اسنپ، رانندگان معلول فعال در این سامانه از پرداخت کمیسیون معاف هستند و با این تمهید، فضای حمایتی برای فعالیت آن‌ ها به وجود آمده‌ است.

طبق آمار اعلام‌ شده توسط مسئولان رسمی شرکت اسنپ در ۲۹ تیر ۱۳۹۸، تاکنون ده هزار نفر از معلولان در اسنپ مشغول به کار شده‌ اند.

یک سال گذشته ازتاریخ، بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر از کل سفر های ناوگان اسنپ را این افراد به خود اختصاص داده‌ اند و در آن مدت

مبلغ نه میلیارد تومان کمیسیون (سهم اسنپ) این افراد بوده‌ است که این مبلغ از حساب آنان کسر نشده‌ است.

واکنش‌ ها

اسنپ مارکت


با افزایش محبوبیت تاکسی‌ های اینترنتی چون اوبر

بسیاری از شرکت‌ های دیگر

مدل کسب‌وکار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری‌ سازی» مشهور شده‌ است.

پس از فعالیت خدمات مسافر بری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن مطرح شد.

در بسیاری موارد این شرکت‌ ها مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیر قانونی

پایین آوردن قیمت و خدمات نا ایمن متهم شدند.

سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات

فعالیت آن‌ ها را غیر قانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این‌ گونه سرویس‌ ها مخالفت کرد.

میثم مظفر رئیس وقت سازمان تاکسیرانی، نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ ها را نامشخص و فعالیت آن‌ ها را بدون مجوز خواند.

اما محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت در یک برنامه تلویزیونی از فعالیت این شرکت‌ ها دفاع کرد و اظهار کرد

در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب و کار ها حمایت کنیم.

در سال ۱۳۹۵، اسنپ برای جذب تدریجی تاکسی‌ها اعلام آمادگی کرد تا در کنار دیگر خودرو ها از تاکسی‌ ها هم استفاده شود.

اعتراض‌ های رانندگان و انتقاد ها به اسنپ


در طول فعالیت این شرکت چندین بار رانندگان در اعتراض به شرایط کاری در مقابل دفتر شرکت و همچنین دیگر شرکت تاکسی آنلاین (تپسی) و سایر اماکن، تجمعات اعتراضی ترتیب داده‌ اند.

در آذر ۱۳۹۶ عده‌ ای از رانندگان در اعتراض به ” کم کردن کرایه‌ ها تا ۴۰ درصد نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال و ثابت ماندن کمیسیون شرکت

دسترسی به اطلاعات گوشی مسافران و رانندگان

نبود بیمه با توجه به ساعات کاری بالا

بسته‌ های حمایتی و وجود قرارداد یک‌ طرفه به نفع اسنپ

در مقابل دفتر این شرکت اجتماع کردند.

رانندگان اسنپ‌ فود و اسنپ‌ باکس نیز در اعتراض به کرایه‌ های پایین تجمع کردند.

اعتراضات زیادی از جانب رانندگان سنتی تاکسی به تاکسی‌ های اینترنتی نظیر اسنپ وارد شد و حتی اقدامات فیزیکی مانند حمله به دفتر اسنپ در شهرستان کرمان صورت گرفت.

عده ای کارشناسان و مردم نیز بر این باور بودند که:

ایده اصلی اسنپ متعلق به شرکت آمریکایی uber بوده و ایده اصلی این کسب و کار به نوعی از یک کسب و کار خارجی گرفته شده‌ است.

در کشور های دیگری همانند هند نیز دقیقا همین ایده تاکسی‌ رانی اینترنتی اجرا شد

این فرایند به فرایند اوبر سازی یا ساخت شرکت‌ هایی همانند Uber در کشور هایی اکثرا جهان سومی شکل گرفت.

تغییر نشان‌واره (لوگو)-لوگوی قدیمی اسنپ


در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ نشان‌واره و ظاهر برنامه و سایت اسنپ و تمامی زیرمجموعه‌ ها مانند اسنپ‌ تریپ تغییر کرد.

طبق اعلام شرکت اسنپ، هدف از این تغییرات، «یک‌ پارچگی بیش از پیش» میان تمامی زیرمجموعه‌ های اسنپ اعلام شد.

در حال حاضر تمام خدمات اسنپ در یک سوپر-اپ واحد به نام اسنپ! قابل ارائه است.

6,057 دیدگاه